BMW E30 turbo S50B30 Maxxecu 6466 BB 846whp 1030wnm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E30 turbo S50B30 Maxxecu 6466 BB 846whp 1030wnm
Ny Här på forumet så tänkte lägga upp lite bilder på kärran och lite info.
Lite info!
S50b30 borrad samt deckat block med pyramidringar, je-kolvar med heavy duty kolvbult,h-profil stakar,balanserad vev,planad och mirafräst topp med sleevade styrningar APR bult till topp, ramlager och stakar. Motorn är ny renoverad.
Costum grenrör med värmecoating med 8 uttag för mätning av avgastemp och mottryck. Holset Hx 55 avgashus 25" 68mm in 80 ut. Polerad samt coatad.
60mm wastegate med återledning i downpipe.
3,5" rostfri downpipe och 3" rosfritt avgas med 2st dämpare.
Custom insug med cnc-frästa trattar och isvetsad 75mm ppf dump.
Ic 600x300x76, kylare från m3 e36 med 2st spalfläktar.
Custom expasionskärl och vevhusburk.
3-skivig tilton koppling på lättat m20 svänghjul och 525 tds låda med 328 kardan.
Allt är lackat eller polerat.
Motorn är helt nybyggd tills i år och har endast gått ca 30mil.
har i år fått lite högre komp och behöver därför mappas om.
Kan bli intressant vad de kan bli? Mappning 17/6 2010 och de blev 666 whp vid 1,4 bar och då höll vi ner effekten så de finns mer o hämta
Chassi och bromsar:
Hjulupphäning fram: fjäderben från m3 e30, bak: 5-bults nav från 5-serien med knutar och axlar, z3m diff!
D2 coilocers justerbart i höjd och hårdhet med justerbara topplagringar.
Powerflexbussningar fram och bak.
Framstolar från m3 e36 i svart skinn , instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off rattnav med sparcoratt, tigsvetsad halvbåge lackad i bilens färg.
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka, gjort med bmw orginalplåt, främskärmarna är sport evo (köpta på bmw)
Nya stolar beställda. Blev LICO Hurricane samma stol som SPARCO Evo.
Bälten blev de oxå 3" fyrpunkt.
2 nya bosch 044 pumpar inköpta. Två stycken av mina gamla gav upp när vi åkte till Gatebil på Mantorp Tur så har jag 4 st pumpar så jag kunde köra försiktigt med bilen o komma hem
Mvh Anders
Lite info!
S50b30 borrad samt deckat block med pyramidringar, je-kolvar med heavy duty kolvbult,h-profil stakar,balanserad vev,planad och mirafräst topp med sleevade styrningar APR bult till topp, ramlager och stakar. Motorn är ny renoverad.
Costum grenrör med värmecoating med 8 uttag för mätning av avgastemp och mottryck. Holset Hx 55 avgashus 25" 68mm in 80 ut. Polerad samt coatad.
60mm wastegate med återledning i downpipe.
3,5" rostfri downpipe och 3" rosfritt avgas med 2st dämpare.
Custom insug med cnc-frästa trattar och isvetsad 75mm ppf dump.
Ic 600x300x76, kylare från m3 e36 med 2st spalfläktar.
Custom expasionskärl och vevhusburk.
3-skivig tilton koppling på lättat m20 svänghjul och 525 tds låda med 328 kardan.
Allt är lackat eller polerat.
Motorn är helt nybyggd tills i år och har endast gått ca 30mil.
har i år fått lite högre komp och behöver därför mappas om.
Kan bli intressant vad de kan bli? Mappning 17/6 2010 och de blev 666 whp vid 1,4 bar och då höll vi ner effekten så de finns mer o hämta
Chassi och bromsar:
Hjulupphäning fram: fjäderben från m3 e30, bak: 5-bults nav från 5-serien med knutar och axlar, z3m diff!
D2 coilocers justerbart i höjd och hårdhet med justerbara topplagringar.
Powerflexbussningar fram och bak.
Framstolar från m3 e36 i svart skinn , instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off rattnav med sparcoratt, tigsvetsad halvbåge lackad i bilens färg.
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka, gjort med bmw orginalplåt, främskärmarna är sport evo (köpta på bmw)
Nya stolar beställda. Blev LICO Hurricane samma stol som SPARCO Evo.
Bälten blev de oxå 3" fyrpunkt.
2 nya bosch 044 pumpar inköpta. Två stycken av mina gamla gav upp när vi åkte till Gatebil på Mantorp Tur så har jag 4 st pumpar så jag kunde köra försiktigt med bilen o komma hem
Mvh Anders
Last edited by Anderss50 on 14 Feb 2015, 19:36, edited 7 times in total.
Har sagt det förr. Lätt topp 3 snyggaste E30:in om inte bmw överhuvetaget.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 459
- Joined: 18 Aug 2007, 15:47
- Location: arvika
Tanken är att bilen ska användas för bana, strippen och lite bus. Va på gatebil på mantorp och skulle köra men hade strul med oljetempen plus att 2 bränsle pumpar pajade så de blev inget åka då Sen har jag strul med att drivlinan pajar hela tiden men de är kopplingens fel! Kör 3 skivig tilton så jag måste sätta dit en stryp/backventil så ska de nog funka!!
Tack så mycket
Mvh Anders
Tack så mycket
Mvh Anders
ajjfan de var inge vidare de. blir de för pumpar nu istället då?? ska du köra 328 kardan igen eller??ja den kopplingen är hemsk o köra med, en 4 puckad sinter och en 618 platta skulle nog va goare o åka med och skulle funka för din effekt o vrid.men skojj o h något o pilla med under semestern eller??=0) mvh jocke
De sitter 2 044 pumpar i nu plus en wallbro pump i reserv. Jag va o hämtade en 328 kardan i fredas och ska få hem en till nu i veckan så man har lite reserv delar och va o hämtade nya medbringare igår. Ska fixa en ventil till kopplingen nån dag nu så kan man köra med tilton i sommar och se om de funkar? Gör de de så kör jag med den sen? Ja de är så kul o ligga o skruva på semestern och i denna värmen Hur går de med din då??
Mvh Anders
Mvh Anders
ja reservdelar behövs alltid.ja får hoppas de funkar bättre med kopplingen sen då och att den inte är för stygg mot grejjerna.jorå de går fint rullat ca 40 mil med den nu och blir la lite gat mappning nu i dagarna så de går la bra bilen funkar klockrent och är riktigt nöjd hur den är och köra.mvh jocke