M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Aprop V-bandsklämma så fick jag tipset att montera en styrning i klämman så jag svarvade till en rörbit som det blev presspassning på i den främre flänsen och lite mer spel i den bakre flänsen. Då blev det helt plötsligt mycket lättare att montera när man hade en styrning och sen blev det dessutom tätt
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Idag blev det 2 repor.
Första repan ut hade jag glömt att aktivera höga laddtrycket så det blev en 11,26 repa och 213km/h.
Andra repan gick bättre. Fick inte till någon vidare start utan spann iväg på en 60 fotstid på 1,69. Trots det blev det nytt pb med 10,73 och 220,3km/h.
Nu har jag bytt däck igen och ska ut och lasta bilen på släpet igen för att göra mig klar för avfärd till Sviesta imorrn där det vankas bankörning.
Första repan ut hade jag glömt att aktivera höga laddtrycket så det blev en 11,26 repa och 213km/h.
Andra repan gick bättre. Fick inte till någon vidare start utan spann iväg på en 60 fotstid på 1,69. Trots det blev det nytt pb med 10,73 och 220,3km/h.
Nu har jag bytt däck igen och ska ut och lasta bilen på släpet igen för att göra mig klar för avfärd till Sviesta imorrn där det vankas bankörning.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
johankihl wrote:Grattis Grymt att ha en bil som håller och som kan prestera bra på både strippen och bana. Är avundsjuk och hoppas att man kan komma dit en dag med min egen bil
Känns som om du är där redan Johan. Gäller väl bara att börja använda grejjerna nu
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Aprop V-bandsklämma så fick jag tipset att montera en styrning i klämman så jag svarvade till en rörbit som det blev presspassning på i den främre flänsen och lite mer spel i den bakre flänsen. Då blev det helt plötsligt mycket lättare att montera när man hade en styrning och sen blev det dessutom tätt
Detta skulle jag gärna vilja se en bild på!
Fin bil förövrigt och kul att det verkar lira för dig
Jag kommer in till svistad imorn och filmar lite =)
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är banpremiären för året avklarad. Började med strul då ena wastegaten separerade så jag gjorde sonika så att slangarna till den kopplades bort och jag åkte vidare med bara en wg. Låg man på hårt på gasen på högre varv så laddade det lite väl mycket ibland så jag höll mig till att växla runt 5000rpm.
Andra felet som uppkom var att generator-vattenpumpsremmen fick för sig att vända ut och in på sig själv Vetefan varför då remmen var ny och spänningen helt ok?? Ska ta och kolla om remskivorna linar som den ska...
I övrigt var det en riktigt kul kväll och det blev mycket körning. Blev närmare 10 mil på banan. Var tvungen att lägga av i förtid pga bränslebrist. Gick åt ca 70 liter på de 10 milen. Där har vi en rejäl nackdel med att åka e85 iaf...
I övrigt funkade bilen klockrent. Oljetempen kom aldrig över 95grader och vattentempen låg stabilt och K-sportbromsarna visade inga tendenser till avmattning trots standardbelägg.
Andra felet som uppkom var att generator-vattenpumpsremmen fick för sig att vända ut och in på sig själv Vetefan varför då remmen var ny och spänningen helt ok?? Ska ta och kolla om remskivorna linar som den ska...
I övrigt var det en riktigt kul kväll och det blev mycket körning. Blev närmare 10 mil på banan. Var tvungen att lägga av i förtid pga bränslebrist. Gick åt ca 70 liter på de 10 milen. Där har vi en rejäl nackdel med att åka e85 iaf...
I övrigt funkade bilen klockrent. Oljetempen kom aldrig över 95grader och vattentempen låg stabilt och K-sportbromsarna visade inga tendenser till avmattning trots standardbelägg.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
johankihl wrote:Jag ska göra ett försök iaf. Behöver ev försöka få dit en större WG om jag ska åka bana, bilen är minst sagt övermotoriserad med över 700whp som lägsta effekt.
Vilka åker du till Sviesta med?
Ja 750hk är nog en aning för mycket för bana...
Jag åkte med ca 500hk ikväll på banan och det kändes iaf inte som om man saknade effekt...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Var nere på Gatebil i helgen och lekte.
Konstaterade vilken enorm skillnad det är i fäste på R-däck vs vanliga gatdäck. Med gatdäck småsladdade det överallt och det började greppa på 4:an. Med R-däck höll det i bra på 3:an och det gick att hålla bra mycket bättre tempo i kurvorna.
Lyckades köra ca 25 varv (7mil) innan det var dags att tanka första gången Gick då i 63 liter. Det går åt en hel del bränsle när man står på litegrann
Förutom lite småjusteringar så är jag riktigt nöjd med hur bilen funkar nu och hur allround den är!
Konstaterade vilken enorm skillnad det är i fäste på R-däck vs vanliga gatdäck. Med gatdäck småsladdade det överallt och det började greppa på 4:an. Med R-däck höll det i bra på 3:an och det gick att hålla bra mycket bättre tempo i kurvorna.
Lyckades köra ca 25 varv (7mil) innan det var dags att tanka första gången Gick då i 63 liter. Det går åt en hel del bränsle när man står på litegrann
Förutom lite småjusteringar så är jag riktigt nöjd med hur bilen funkar nu och hur allround den är!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
-AL- wrote:Grefven wrote:prova att montera en DTM vägg som jag har gjort.
???
Antar att Bullen menar flärpen på vingen. Han har ju hängt dit en flärp modell bromsklaff till en 747:a på sin m3:a
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Var nere i slöddertälje idag och lekte lite på gatan. Spinner dessvärre rätt frisckt med r-däck men det är ju kul det med
På sista repan missade jag 3:an ett par ggr och sen märkte jag på vägen hem att det skorrade när den skulle i. Antagligen synkringen som kastat in handsken
Men sen när jag stängde av bilen och prov-växlade då så verkade allting hänga sig så nu får jag inte ur 4:an som ligger i. Skulle med lite tur kunna vara växelstaget som sagt upp sig.
Annars är frågan om man ska jaga rätt på en annan 535 låda eller om man ska ägna semestern åt att försöka få dit 540 lådan och få till det med spakställ å kardan etc.
På sista repan missade jag 3:an ett par ggr och sen märkte jag på vägen hem att det skorrade när den skulle i. Antagligen synkringen som kastat in handsken
Men sen när jag stängde av bilen och prov-växlade då så verkade allting hänga sig så nu får jag inte ur 4:an som ligger i. Skulle med lite tur kunna vara växelstaget som sagt upp sig.
Annars är frågan om man ska jaga rätt på en annan 535 låda eller om man ska ägna semestern åt att försöka få dit 540 lådan och få till det med spakställ å kardan etc.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Blown M5 wrote:Meka på 540 lådan istället då vet du att det håller sen, & roligare med 6 spett oxå.
Det lutar nog åt det. Fast man är ju inte extremt mekarsugen nu på semestern när det dessutom är ungefär 200 grader varmt
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu sitter 6 petade lådan på plats efter en del fixande och donande med förlängning av urtrampningslager, kortning av kardan och spakställ mm mm.
Känns som om det kommer bli en jäkla massa växlande men det kan ju vara skoj
Dessvärre så vet jag inte om det är startmotorn som jag satte dit (inte samma som förut) som är knasig eller om det är fel avstånd till startkransen eller om det helt enkelt är fel startkrans på nya svänghjulet.
Såg att det inte var samma startkrans som på gamla m5 svänghjulet och trodde då att det var m20 krans. Finns det fler olika startkransar än dessa två?
Känns som om det kommer bli en jäkla massa växlande men det kan ju vara skoj
Dessvärre så vet jag inte om det är startmotorn som jag satte dit (inte samma som förut) som är knasig eller om det är fel avstånd till startkransen eller om det helt enkelt är fel startkrans på nya svänghjulet.
Såg att det inte var samma startkrans som på gamla m5 svänghjulet och trodde då att det var m20 krans. Finns det fler olika startkransar än dessa två?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290