:::Supra Dragrace:::
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
:::Supra Dragrace:::
bilen är en supra mkiv 93.5 manuel 6spd en liten spec på bilen innan ombyggnad
Bromsade med detta till 340rwhp och 462rwnm vid 1.2bar hos pbz.
hybridturbosar
Hks carbon TI Blitz midpipe
Custom blitz insugskitt med dubbla Aem stålfilter
Apexi Fmic
okänd öppen dump
vevhusburk
TTC modden på turbos och 12v modden på soppapumpen gjord
6vxl getrag spec steg 3 koppling
omlackad i vintras i orginal svart, då vart den även ombyggd till orginal eurospec sidokjolar och rearspats och orginal läppen fram. passade även på att lägga igen torkarhålet och annten hålet. vart även ett hks carbon ti catback och en blitz midpipe till bilen under vinter. lackade om mina eurolysen så dom såg ut som 98 style. satt dit aerolatch huvlås.
sen nu under sommaren har jag fortsatt bygga på bilen. med nya fk stolar
svart golvmatta. nya 98 baklysen, redstuff belägg, sparco moccaratt,
lät polaren bygga i en urtagbar halvbur när jag endå kör utan baksäte i den. sen bytte jag fälgar till 18 tums WORK EMOTION XD-9 och nyligen bytte jag kopplingen till en spec steg 4 med ny olja i lådan.
sen till singel bygget så har jag tänkt lite snålt på vissa saker men även smart på andra viktiga grejer.
Turbokitet
kommer att bli ett xs-power gt45 69,7mm in på turbon. med grenrör,downpipe,WG,screamerpipe och slangar.
Bränsle
Kör med fuelrail AN8, Dubbla Walbropumpar,aeromotive btr, en an8 från tanken till railen orginal retur bak. bränsle filter. sen blir det 1200cc spridare, körs med e85
Toppen
US kammar
Botten
orginal
Sprut
Vipec v88 pnp med titan bredbandslamda
jag trodde inte att jag skulle få med midpipen då jag inte beställde den, men det vara bra att den va med. men fick inte med några vbands klammer men såna fixar man lätt.
ska bli kul att se hur pass dåligt det kommer passa när det kommer på bilen.
Bromsade med detta till 340rwhp och 462rwnm vid 1.2bar hos pbz.
hybridturbosar
Hks carbon TI Blitz midpipe
Custom blitz insugskitt med dubbla Aem stålfilter
Apexi Fmic
okänd öppen dump
vevhusburk
TTC modden på turbos och 12v modden på soppapumpen gjord
6vxl getrag spec steg 3 koppling
omlackad i vintras i orginal svart, då vart den även ombyggd till orginal eurospec sidokjolar och rearspats och orginal läppen fram. passade även på att lägga igen torkarhålet och annten hålet. vart även ett hks carbon ti catback och en blitz midpipe till bilen under vinter. lackade om mina eurolysen så dom såg ut som 98 style. satt dit aerolatch huvlås.
sen nu under sommaren har jag fortsatt bygga på bilen. med nya fk stolar
svart golvmatta. nya 98 baklysen, redstuff belägg, sparco moccaratt,
lät polaren bygga i en urtagbar halvbur när jag endå kör utan baksäte i den. sen bytte jag fälgar till 18 tums WORK EMOTION XD-9 och nyligen bytte jag kopplingen till en spec steg 4 med ny olja i lådan.
sen till singel bygget så har jag tänkt lite snålt på vissa saker men även smart på andra viktiga grejer.
Turbokitet
kommer att bli ett xs-power gt45 69,7mm in på turbon. med grenrör,downpipe,WG,screamerpipe och slangar.
Bränsle
Kör med fuelrail AN8, Dubbla Walbropumpar,aeromotive btr, en an8 från tanken till railen orginal retur bak. bränsle filter. sen blir det 1200cc spridare, körs med e85
Toppen
US kammar
Botten
orginal
Sprut
Vipec v88 pnp med titan bredbandslamda
jag trodde inte att jag skulle få med midpipen då jag inte beställde den, men det vara bra att den va med. men fick inte med några vbands klammer men såna fixar man lätt.
ska bli kul att se hur pass dåligt det kommer passa när det kommer på bilen.
Last edited by BADASS_M on 27 Sep 2013, 11:59, edited 2 times in total.
ja det vart så att jag börjarde riva lite tidigare då jag vart för sugen. det var ett riktigt hästjobb att få bort orginal turbokit. fick ta bort första turbon för att komma åt att skruva bort dom dryga muttrarna under grenröret. tillslut fick jag ut hela paketet med downpipen också. fick göra så för det var gängpaj på den så jag var tvungen att få med den upp också. allt detta tog ungefär 4t.
då kände jag suget att sätta dit den nya turbon å det har jag hållt på med någon dag nu pga att oljekopplingar och dyligt har varit helt fel å jag har fått krånglat massa. sen fick jag kapa bort anslutningen i turbon och svetsat fast en 90graders aluböj. kapade även upp ett hål bakom lyset så nya tryckrören skulle gå ner där istället för vid innerskärmen.
har även moddat hks avgaset till att det ska passa med 4tums vbands klamma. dom vbands flänsarna som satt på dp och mp som jag fick med var inte samma så ena av dom vart det ny fläns på. men den mellan dp och mp lät jag vara men då passa inte klamman jag köpte dit, så den läcker lite där imellan.
I wastgaten så bytte jag ut fjädern till en 0.5bars jag hade istället då jag ville provköra den lite. sen så passar inget luftfilter direkt på turbon då det kommer ta i waternecken. den ska jag kapa av anslutningarna på och svetsa igen. då ska det få plats ett rör där som jag kan ha filtret på.
har nu provat att köra med den och den går fint men drar lite sent, men den orkar att dra långt förbi varvstoppet iaf. känns skönt att få på kittet så man hinner sortera ut alla småfel och kolla över läckage å sånt.
lite bilder på rivning till nya grejerna.
passade på här att göra rent lite med brakcleaner
sen vart det testmontering av turbo
här har jag gjort klart tryckrören, men dom har inte den passform jag önska dom ska göras om lite för bättre passform.
sen turbon med det fina silgallret
såhär fint ser grenröret ut efter provkörning.
då kände jag suget att sätta dit den nya turbon å det har jag hållt på med någon dag nu pga att oljekopplingar och dyligt har varit helt fel å jag har fått krånglat massa. sen fick jag kapa bort anslutningen i turbon och svetsat fast en 90graders aluböj. kapade även upp ett hål bakom lyset så nya tryckrören skulle gå ner där istället för vid innerskärmen.
har även moddat hks avgaset till att det ska passa med 4tums vbands klamma. dom vbands flänsarna som satt på dp och mp som jag fick med var inte samma så ena av dom vart det ny fläns på. men den mellan dp och mp lät jag vara men då passa inte klamman jag köpte dit, så den läcker lite där imellan.
I wastgaten så bytte jag ut fjädern till en 0.5bars jag hade istället då jag ville provköra den lite. sen så passar inget luftfilter direkt på turbon då det kommer ta i waternecken. den ska jag kapa av anslutningarna på och svetsa igen. då ska det få plats ett rör där som jag kan ha filtret på.
har nu provat att köra med den och den går fint men drar lite sent, men den orkar att dra långt förbi varvstoppet iaf. känns skönt att få på kittet så man hinner sortera ut alla småfel och kolla över läckage å sånt.
lite bilder på rivning till nya grejerna.
passade på här att göra rent lite med brakcleaner
sen vart det testmontering av turbo
här har jag gjort klart tryckrören, men dom har inte den passform jag önska dom ska göras om lite för bättre passform.
sen turbon med det fina silgallret
såhär fint ser grenröret ut efter provkörning.
nu har jag slipat lite på grejerna. lackade halva insuget silver och resten polerar jag. röret till luftfiltret fick jag lägga ner mycket tid på. började med ett rakt rör som jag kapa till vinkel på sen svetsa. sen vart det mycket slipning. filtret är inte det som ska vara där..
ventilkåporna har jag börjat lite lätt på, men jag måste vänta innan jag har fixat nå anslutningar för vevhusventilationen.
fick göra om waternecken för att jag skulle få plats med röret till turbon så den slipa jag slät och svetsa och mer slipning å polering. men en givare gick sönder när jag tog bort dom. tror det är vattentemp givaren den mista.
det nya projektet jag ska göra är att snygga till heaterhose slangarna.
lite bilder på det hela
ventilkåporna har jag börjat lite lätt på, men jag måste vänta innan jag har fixat nå anslutningar för vevhusventilationen.
fick göra om waternecken för att jag skulle få plats med röret till turbon så den slipa jag slät och svetsa och mer slipning å polering. men en givare gick sönder när jag tog bort dom. tror det är vattentemp givaren den mista.
det nya projektet jag ska göra är att snygga till heaterhose slangarna.
lite bilder på det hela
var iväg en sväng till ppf idag och inhandlade en genomföring som ja saknade.
bjuder på några kort på fälgar och dyligt .
såhär ser det ut för tillfället. vevhusventen flyttad, men ska byggas om så jag får på ett filter. sen är filtret ett temporärt jag lånade.
ser så små ut på bilen
Fina dekalre också
bjuder på några kort på fälgar och dyligt .
såhär ser det ut för tillfället. vevhusventen flyttad, men ska byggas om så jag får på ett filter. sen är filtret ett temporärt jag lånade.
ser så små ut på bilen
Fina dekalre också
Igår blev det en monster skruvning. men det var slut på batteri i telefonen så det blev inte en bild.
Det som gjordes var.
Tog lös tankarmaturen och borrade hål för an8 genomföringen sen i med dubblapumparna med allt. sen i med mitt ykors och lite slang. det var redan en walbro i tanken när jag tog upp den, så nu har man en extra
hade även köpt lite fel anslutning på ovansidan, så den kom upp så högt så att det inte gick att få ner slangen på vanliga stället. Så istället blev den dragen igenom golvet där elen går igenom. monterade även bränslefiltret i bak för att det ska bli enkelt att byta filter. kopplade sedan lite relän och säkringar.
drog sedan slangen efter orginalledningen där jag hade moddat så den skulle få plats i plastskydden under bilen.
monterade fuelrailen och spridarna fixade iordning BTR med all slang.
Sen monterades kammarna ur den och satt vi i US kammarna och mätte shimsen och dom höll sig inom gränserna vilket var fint.
så för idag så är det bara att skruva dit remspännaren med extra allt
även börja på med att bygga avgassystemet.
sen är det bara att rulla bilen till garaget där bilen får stå tills sprutet kommer på den.
2 skitdåliga bilder på hur det ser ut. är inte klart på bilderna där. kommer mer och bättre bilder när allt är klart
Det som gjordes var.
Tog lös tankarmaturen och borrade hål för an8 genomföringen sen i med dubblapumparna med allt. sen i med mitt ykors och lite slang. det var redan en walbro i tanken när jag tog upp den, så nu har man en extra
hade även köpt lite fel anslutning på ovansidan, så den kom upp så högt så att det inte gick att få ner slangen på vanliga stället. Så istället blev den dragen igenom golvet där elen går igenom. monterade även bränslefiltret i bak för att det ska bli enkelt att byta filter. kopplade sedan lite relän och säkringar.
drog sedan slangen efter orginalledningen där jag hade moddat så den skulle få plats i plastskydden under bilen.
monterade fuelrailen och spridarna fixade iordning BTR med all slang.
Sen monterades kammarna ur den och satt vi i US kammarna och mätte shimsen och dom höll sig inom gränserna vilket var fint.
så för idag så är det bara att skruva dit remspännaren med extra allt
även börja på med att bygga avgassystemet.
sen är det bara att rulla bilen till garaget där bilen får stå tills sprutet kommer på den.
2 skitdåliga bilder på hur det ser ut. är inte klart på bilderna där. kommer mer och bättre bilder när allt är klart
så nu har det hänt lite mer grejer på bilen.
Downpipen fick sig en ny vbands fläns imellan den och mp. satt även in en lamdamutter.
byggde sedan om mitt carbon ti catback till 4tum rf i rakare modell. vart riktigt nöjd med hur det vart. Allt tack vare mikko
så nu är den i garaget i väntan på sprutet till lön.
Downpipen fick sig en ny vbands fläns imellan den och mp. satt även in en lamdamutter.
byggde sedan om mitt carbon ti catback till 4tum rf i rakare modell. vart riktigt nöjd med hur det vart. Allt tack vare mikko
så nu är den i garaget i väntan på sprutet till lön.
klart i motorrummet!
Sådär då, nu är man hemma och har sovit lite tillslut. jobbade natt innan jag åkte till ppf idag fick sova när man kom hem vid 4
iaf så var vi ner med supran och det bara krånglade hela förmiddan med att den inte gick på alla. efter massor av felsökningar så hittades felet och vi kunnde börja ladda på den lite igen.
Ärtan var riktigt glad när han mappade vipec. han säger att det är tusen gånger lättare att mappa än AEM och krånglar mindre. fick grymt pris på v88 P&P 22000kr
började på grundlad på 0.75bar 380whp
1.0bar 475whp
och högsta ladd på 1.5bar fick vi ut 617whp med 740rwnm
fick ett pull på 656whp på 1.7bar men då gick den lite leant så har jag haft
en till pump hade vi maxat turbon.
Måste bara säga att ärtan är grymt bra och är riktigt trevlig skulle inte välja nån annan trimfirma.
här är bromspapperet. lilla kurvan är på 0.75bar och högsta på 1.5bar
Sådär då, nu är man hemma och har sovit lite tillslut. jobbade natt innan jag åkte till ppf idag fick sova när man kom hem vid 4
iaf så var vi ner med supran och det bara krånglade hela förmiddan med att den inte gick på alla. efter massor av felsökningar så hittades felet och vi kunnde börja ladda på den lite igen.
Ärtan var riktigt glad när han mappade vipec. han säger att det är tusen gånger lättare att mappa än AEM och krånglar mindre. fick grymt pris på v88 P&P 22000kr
började på grundlad på 0.75bar 380whp
1.0bar 475whp
och högsta ladd på 1.5bar fick vi ut 617whp med 740rwnm
fick ett pull på 656whp på 1.7bar men då gick den lite leant så har jag haft
en till pump hade vi maxat turbon.
Måste bara säga att ärtan är grymt bra och är riktigt trevlig skulle inte välja nån annan trimfirma.
här är bromspapperet. lilla kurvan är på 0.75bar och högsta på 1.5bar
hemma efter supraclubsweden träff på malmby.
körde som sagt första gången på riktig tidtagning och med slicks för första gången och bilen ångade på båda dagarna utan problem däcken var från 2006 så dom var inte så färska.
men jag fick inte min efterlängtade tia som jag var ute efter. bana kändes alldeles för hal för att kunna få till nå bättre 60 fötter med min setup.
första repan ut körde jag 11.50 x 208km/h 1.87 60fot.
sen fick jag många repor med växelmissar, det tror jag beror på att mina bussningar till spakstället är riktigt dåliga.
sen bästa repan vart 11.27 x 207km/h med 1.71 60 fot.
högsta topspeed vart 209.5 km/h
körde som sagt första gången på riktig tidtagning och med slicks för första gången och bilen ångade på båda dagarna utan problem däcken var från 2006 så dom var inte så färska.
men jag fick inte min efterlängtade tia som jag var ute efter. bana kändes alldeles för hal för att kunna få till nå bättre 60 fötter med min setup.
första repan ut körde jag 11.50 x 208km/h 1.87 60fot.
sen fick jag många repor med växelmissar, det tror jag beror på att mina bussningar till spakstället är riktigt dåliga.
sen bästa repan vart 11.27 x 207km/h med 1.71 60 fot.
högsta topspeed vart 209.5 km/h