mjukmedel till glasfiber vid lack?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

mjukmedel till glasfiber vid lack?

Post by Thörn »

är det nödvändigt med mjukmedel när man lackar glasfiberskärmar, stötfångare mm? blir väl iofs en del flexande i det.
Bör man även ha det i surfacer/filler isåfall?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Så jävligt flexar inte glasfiber så det behövs.. skit i det.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Behövs inte.
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

till stötfångar i vanlig plast kan det behövs i fillern om den inte är tillräckligt flexibel...
men till glasfiber behövs det inte och inte heller till dagens topplacker..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

^MeTaNoLiC^ wrote:till stötfångar i vanlig plast kan det behövs i fillern om den inte är tillräckligt flexibel...
men till glasfiber behövs det inte och inte heller till dagens topplacker..
Vi använder aldrig mjukmedel, såvida delarna inte är SJUKT mjuka, typ gummiaktiga. Då lär det behövas..
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Samma här.. Väääldigt sällan..

Oftast är inte delarna som är så pass mjuka som behöver det, i sådant utsatt läge att dom behöver det heller..
Lackerare
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Nää, vi har inte använt mjukmedel till glasfiberdetaljer.
Kanske om det handlar om stora ytor eller tunna detaljer men jag säger nej.

Mosa på bara.

Blev det bra med lagningen förresten?
Jag kom på vad felet var sen.
Det handlade om ca: 24 timmars härdningstid.
Så där kunde vi stått...

:wink:
Grr!
0706-419608
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Franzén wrote:Nää, vi har inte använt mjukmedel till glasfiberdetaljer.
Kanske om det handlar om stora ytor eller tunna detaljer men jag säger nej.

Mosa på bara.

Blev det bra med lagningen förresten?
Jag kom på vad felet var sen.
Det handlade om ca: 24 timmars härdningstid.
Så där kunde vi stått...

:wink:
haha, ja där har vi nog svaret :) jodå det syns ingenting nu, har kört slipgrund efter och slipat så nu är dom klara för lack.
Lackade kaross igår men det får bli en del efterarbete där, gick upp klockan 05 var helt vindstilla och innan flugorna vaknat så jag stod utanför partytältet vid första lagret, kl 07 kom flugor/mygg så jag körde vidare i tältet sen.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

Fredriktak wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote:till stötfångar i vanlig plast kan det behövs i fillern om den inte är tillräckligt flexibel...
men till glasfiber behövs det inte och inte heller till dagens topplacker..
Vi använder aldrig mjukmedel, såvida delarna inte är SJUKT mjuka, typ gummiaktiga. Då lär det behövas..
våran slipgrund är inte jätteflexibel och har en tendens att spricka så därför behövs det..
kan mycket väl hända att andra slipgrunder är flexiblare..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

^MeTaNoLiC^ wrote:
Fredriktak wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote:till stötfångar i vanlig plast kan det behövs i fillern om den inte är tillräckligt flexibel...
men till glasfiber behövs det inte och inte heller till dagens topplacker..
Vi använder aldrig mjukmedel, såvida delarna inte är SJUKT mjuka, typ gummiaktiga. Då lär det behövas..
våran slipgrund är inte jätteflexibel och har en tendens att spricka så därför behövs det..
kan mycket väl hända att andra slipgrunder är flexiblare..
Vad kör ni med för märke?
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

Fredriktak wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote:
Fredriktak wrote: Vi använder aldrig mjukmedel, såvida delarna inte är SJUKT mjuka, typ gummiaktiga. Då lär det behövas..
våran slipgrund är inte jätteflexibel och har en tendens att spricka så därför behövs det..
kan mycket väl hända att andra slipgrunder är flexiblare..
Vad kör ni med för märke?
sikkens colorbuild plus..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

^MeTaNoLiC^ wrote:
Fredriktak wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote: våran slipgrund är inte jätteflexibel och har en tendens att spricka så därför behövs det..
kan mycket väl hända att andra slipgrunder är flexiblare..
Vad kör ni med för märke?
sikkens colorbuild plus..
Ok..
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Post Reply