Frågor ang x5

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
cerwinboy

Re: Frågor ang x5

Post by cerwinboy »

mattisE30tk wrote:Fick ett mail av en kompis idag med lite frågor. Tänkte att nån här inne kanske hade lite koll.

Här är mailet..

Hej! Kalle har köpit en X5 2003 3.0i och den har gått ca 11000mil och jag tycker att han ska byta oljor i axlarna+auto lådan och jag vet ej vad man ska ha i.
Vet ej om man kan byta filter i lådan med,hittar ingen info på det+står bara i instruktions boken att man ej behöver byt! och jag vet av erfarenhet att det ej är så man brukar få problem senare vid högre mil tal på bilen
Har du koll var man kan få tag på info på denna bil?

MVH David

i auto-lådan ska det vara en speciel castrol olja som är bättre än atf dexron3.. men denna castroil är dyr.. jag gav 211:- litern när man servade sin egen. om jag inte min fel så heter den castrol typ-Z..

när du byter silen och filtret så sitter det i botten när du tagit ner sumpen på autolådan. sitter med 3 insex och oring.. har för mig det rinner ur 4.5 liter castrol typ-Z när du släpper sumpen..

när du fyller på den nya oljan igen så släpper du nivå bulten som bruka sitta 5-8cm i en urgröpning på sumpen. häll i så mycket olja det går. sätt dit bulten lite grann. starta bilen håll hårt på bromsen. gå igenom 10 sekunder på varje växel ner och sen upp igen så oljan har tryckts igenom hela lådan och luftat lådan. sen fyller du på mera olja utan att stänga av motorn igenom . motorn ska vara igång när du häller på den nya oljan för att det ska stämma med nivå skruven i oljesumpen på auto-lådan..
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Roobin

Post by Roobin »

Har för mig att de kör longlife olja i dessa lådor att man inte behöver byta..

Fick jag till svar när jag prata med polaren på BMW gällande brorsans 740 -99
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
cerwinboy

Post by cerwinboy »

Roobin wrote:Har för mig att de kör longlife olja i dessa lådor att man inte behöver byta..

Fick jag till svar när jag prata med polaren på BMW gällande brorsans 740 -99

helt rätt.. det är en long-life olja den castrol type-Z och den behövs inte bytas. engång på hälld olja ska leva lådans liv ut. men filtret/silen behöver det då dom auto lådorna slirar lite helatiden för att få så hög komfort i växlingarna. min hade rullat 38 000 mil innan jag bytte mitt filter. hade jag vetat det jag vet idag hade jag hält ur alla 8 liter och filtrerat oljan och hält på den igen.. bra e den castrol olja men dyr som fan..
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Post Reply