M3 E30 S50B30 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- per haglund
- Posts: 105
- Joined: 09 Mar 2008, 20:05
- Location: Degerfors
Härliga dag som sällan skall glömmas.
Kom till Avesta vid 08:00 och lastade av bil som blivit ihopskruvad tillräckligt för att kunna provköras och bromsas. Hann köra några hundra meter hemma och allt verkade fungera skapligt (Utom startmotorn som satt på plats tillfälligt). Väl i bänken fungerade allt riktigt bra, efter att ha slängt ur NGK stiften som var på tillfällig visit så körde vi på.
Grundtryck var 0,95 bar stigande till 1,3 bar på varv och då gav motorn på bara tre svep 713whp! Lyckan total och redan här är motorn urstark med en effektkurva som pekar uppåt hela vägen. Vi diskuterade att ställa om kammarna för ännu bättre register men konstaterade rätt snart att det inte behövdes. Vi kopplade istället in laddtrycksstyrningen och vid 1,5 bar var turbon i botten med 750whp och över 800wnm vrid.
För att hitta lite körbarhet testade vi även med en 0,3 bar fjäder och med den sjunker vridet massor och motorn blir mer odramatisk men lämnar ändå 701whp.
Kort och gott blev maskinen och bilen precis som jag ville ha den, väldigt körbar och fin. Ärtan följde även med ut på en provtur för att justera till det sista lilla för körbarhetens skull men det behövdes inte göra ett dyft efter bänken. Går som en original S50 på hela registret med 288 graders kammarna samt lite knattrig tomgång som bonus.
Bromspappret kommer senare
Kom till Avesta vid 08:00 och lastade av bil som blivit ihopskruvad tillräckligt för att kunna provköras och bromsas. Hann köra några hundra meter hemma och allt verkade fungera skapligt (Utom startmotorn som satt på plats tillfälligt). Väl i bänken fungerade allt riktigt bra, efter att ha slängt ur NGK stiften som var på tillfällig visit så körde vi på.
Grundtryck var 0,95 bar stigande till 1,3 bar på varv och då gav motorn på bara tre svep 713whp! Lyckan total och redan här är motorn urstark med en effektkurva som pekar uppåt hela vägen. Vi diskuterade att ställa om kammarna för ännu bättre register men konstaterade rätt snart att det inte behövdes. Vi kopplade istället in laddtrycksstyrningen och vid 1,5 bar var turbon i botten med 750whp och över 800wnm vrid.
För att hitta lite körbarhet testade vi även med en 0,3 bar fjäder och med den sjunker vridet massor och motorn blir mer odramatisk men lämnar ändå 701whp.
Kort och gott blev maskinen och bilen precis som jag ville ha den, väldigt körbar och fin. Ärtan följde även med ut på en provtur för att justera till det sista lilla för körbarhetens skull men det behövdes inte göra ett dyft efter bänken. Går som en original S50 på hela registret med 288 graders kammarna samt lite knattrig tomgång som bonus.
Bromspappret kommer senare
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
grattis till en välfungerande motor vad stegade laddet upp till med 0,3 fjädern?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
bmw_fredde wrote:grattis till en välfungerande motor vad stegade laddet upp till med 0,3 fjädern?
Det var nästan uppe i 1,3 med den fjädern med. Kort sagt går det inte att få mindre mos än 700whp
Film kommer inte förrän bilen är helt färdig med stötfångare, Vinge mm som jag väntar på från lack. Räknar med att den sitter ihop och är komplett för att piskas på väg inom två veckor.
Var tvungen att testa om man kunde lägga en promod-burnis och smiskade ur den i 200m med kraftig rök ur hjulhusen och ett leende på läpparna, allt med fjant 0,3 fjädern i wg'n!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
johankihl wrote:Härliga dag som sällan skall glömmas.
Trodde att det här skulle komma en text om att det var för att du träffat mig
Sjukt snygg bil du lyckats bygga ihop och det såg riktigt fint ut och lät riktigt gott det lilla jag såg och hörde. Lämnade för övrigt min e30 för mappning idag. Bör vara klar om nån vecka hoppas jag. Jag siktar dock på 310 whp...
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
-AL- wrote:johankihl wrote:Härliga dag som sällan skall glömmas.
Trodde att det här skulle komma en text om att det var för att du träffat mig
Sjukt snygg bil du lyckats bygga ihop och det såg riktigt fint ut och lät riktigt gott det lilla jag såg och hörde. Lämnade för övrigt min e30 för mappning idag. Bör vara klar om nån vecka hoppas jag. Jag siktar dock på 310 whp...
Mycket trevligt att råkas! Hoppas att man kan få bjuda en M3 broder på en åktur någon gång
Lycka till med mappningen, det är lika roligt som det är nervkittlande varje gång Vem sköter mappningen?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Helt sjukt va bra det blev Film kan inte komma fortare nu! Det har ar så javla grymt från a til å. Måste bli en sinnessjuk bil at spaka.
Någon teori om hur dina 288g kammar innverkar på spool up mot t.ex org kammar? Funderar på samme setup, bara org kammar och SC62 65mm. Funderat på 67:an, så skulle vara intressant å se om det ar något battringspotensial på spool på den evt.
Någon teori om hur dina 288g kammar innverkar på spool up mot t.ex org kammar? Funderar på samme setup, bara org kammar och SC62 65mm. Funderat på 67:an, så skulle vara intressant å se om det ar något battringspotensial på spool på den evt.
284 dur på kammarna.
Grymt att se nya PPF dumpen i rätt färg, de är klara till försäljning väldigt snart nu
Grymt att se nya PPF dumpen i rätt färg, de är klara till försäljning väldigt snart nu
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
oddis wrote:Helt sjukt va bra det blev Film kan inte komma fortare nu! Det har ar så javla grymt från a til å. Måste bli en sinnessjuk bil at spaka.
Någon teori om hur dina 288g kammar innverkar på spool up mot t.ex org kammar? Funderar på samme setup, bara org kammar och SC62 65mm. Funderat på 67:an, så skulle vara intressant å se om det ar något battringspotensial på spool på den evt.
Låter Ärtan svara på den här frågan, men om jag inte missminner mig så körde han en likadan motor med likadan turbo med orginalkammar med inkopplad Vanos. Den gav ungefär 670whp innan turbon var bottnad men hade en del bättre vrid än min och lite bättre spool. Anser för min egen skull att jag inte behöver mer botten och spool då motorn känns brutalt stark på gatan som den är nu. Kammarna gjorde iaf susen för flödet då motorn gav massvis med effekt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
johankihl wrote:-AL- wrote:johankihl wrote:Härliga dag som sällan skall glömmas.
Trodde att det här skulle komma en text om att det var för att du träffat mig
Sjukt snygg bil du lyckats bygga ihop och det såg riktigt fint ut och lät riktigt gott det lilla jag såg och hörde. Lämnade för övrigt min e30 för mappning idag. Bör vara klar om nån vecka hoppas jag. Jag siktar dock på 310 whp...
Mycket trevligt att råkas! Hoppas att man kan få bjuda en M3 broder på en åktur någon gång
Lycka till med mappningen, det är lika roligt som det är nervkittlande varje gång Vem sköter mappningen?
Du får gärna bjuda på en tur när vi ses nästa gång! Har tänkta lägga några bankörningar på Kinnekulle under juli och augusti. Så skall du dit så syns vi säkert där. Då kan du få åka med i min, den är rätt hardcore för rejs...
Gällande mappningen så är det Haltech gurun Mats I som har lagt vantarna på den och det känns tryggt.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4