Kakiiis - 318is turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kakiiis - 318is turbo
Tja, efter att suttit och tittat här på forumet ett bra tag så är det väll dags för mej att lägga ut en projekttråd om mitt nybörjade projekt..
Bilen är alltså en 318is e30 från -90 som ska få lite extra andningshjälp
Har precis börjat riva ur motorn som ska iväg på uppborrning och plandeckning, även pyramidringar ska dit!
Delarna som bygget ska bestå av är följande:
Stakar - Motornord h-profil 140mm
Kolvar - CP kolvar 9,5 i komp
Turbo - Precision SC5862
Spridare - Precision 990cc (1600cc?)
Styrsystem - Vems
Fuelrail - Nuke 4x91
BTR - Aeromotive AN10
Bränslepump - Bosch 044
Insug - Hemmasnickrat
Grenrör - Bonjesvetsat
Dumpventil - PPF 50mm
ARP bult till allt som går
600x300x100mm intercooler
Oljekyl
mm
Tanken är att få ihop motorn i sommar och hinna köra lite iallafall
Sen så kommer chassi, bur, bromsar osv i vinter..
Hoppas att det kan vara utav lite intresse iaf
Bilen helt orginal
// Simon
Bilen är alltså en 318is e30 från -90 som ska få lite extra andningshjälp
Har precis börjat riva ur motorn som ska iväg på uppborrning och plandeckning, även pyramidringar ska dit!
Delarna som bygget ska bestå av är följande:
Stakar - Motornord h-profil 140mm
Kolvar - CP kolvar 9,5 i komp
Turbo - Precision SC5862
Spridare - Precision 990cc (1600cc?)
Styrsystem - Vems
Fuelrail - Nuke 4x91
BTR - Aeromotive AN10
Bränslepump - Bosch 044
Insug - Hemmasnickrat
Grenrör - Bonjesvetsat
Dumpventil - PPF 50mm
ARP bult till allt som går
600x300x100mm intercooler
Oljekyl
mm
Tanken är att få ihop motorn i sommar och hinna köra lite iallafall
Sen så kommer chassi, bur, bromsar osv i vinter..
Hoppas att det kan vara utav lite intresse iaf
Bilen helt orginal
// Simon
Last edited by kakiiis on 13 Aug 2013, 13:36, edited 9 times in total.
Härligt att se!
Det verkar vara fler och fler nu som vågar sig på att konvertera lilla M42:an. Du har helt rätt recept också med pyramidringar!
Det är nog tyvärr sa att du kommer köra dina 990cc spridare och 044:an i botten..
Min gav 528WHp vid ynka 1,6 bar, då med Z17 kammar och Bäckis portad topp och gamla SC61 turbon.
Dom rockiga kammarna är till salu som du kanske vet..
Det verkar vara fler och fler nu som vågar sig på att konvertera lilla M42:an. Du har helt rätt recept också med pyramidringar!
Det är nog tyvärr sa att du kommer köra dina 990cc spridare och 044:an i botten..
Min gav 528WHp vid ynka 1,6 bar, då med Z17 kammar och Bäckis portad topp och gamla SC61 turbon.
Dom rockiga kammarna är till salu som du kanske vet..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Nisse Järnet
Tänkte att slänga upp en liten lägesuppdatering här iallafall..
Just nu går bygget väldigt segt framåt då jag behöver pengar till de sista delarna..
Idag trillade det iaf in ett m20 svänghjul som ska använda tillsammans med en 618 tryckplatta och zf-låda...
Hjälper även en kompis att bygga ett 267kvm stort garage så bmw kommer åt sidan lite.. Bilder på detta kommer troligtvis att trilla in..
Mvh Simon
Just nu går bygget väldigt segt framåt då jag behöver pengar till de sista delarna..
Idag trillade det iaf in ett m20 svänghjul som ska använda tillsammans med en 618 tryckplatta och zf-låda...
Hjälper även en kompis att bygga ett 267kvm stort garage så bmw kommer åt sidan lite.. Bilder på detta kommer troligtvis att trilla in..
Mvh Simon