excentrisk bussning eller inte?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
excentrisk bussning eller inte?
Hej!
Vad är skillnaden mellan powerflex bärarmsbussning och powerflex bärarmsbussning excentrisk?
//chrille
Vad är skillnaden mellan powerflex bärarmsbussning och powerflex bärarmsbussning excentrisk?
//chrille
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- m_ellisson
- Posts: 1296
- Joined: 03 Aug 2008, 17:43
- Location: kalmar
- Contact:
Dom excentriska har inte hål i mitten utan är ´´justerbara``!
Jag hade tagit dom vanliga powerflex....
Jag hade tagit dom vanliga powerflex....
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
tar du exentriska kan du justera castern.. det är altså vart i hjulhuset hjulet hamnar.. om det hamnar mer mot karossen eller mer framåt mot fronten..
man brukar sätta exentriska bussningar för att få fram hjulen, då blir bilen mer direktstyrd och fin..
man brukar sätta exentriska bussningar för att få fram hjulen, då blir bilen mer direktstyrd och fin..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
ok, tackar för bra svar! Blir nog dom vanliga som ska inköpas...
Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?
mvh//Chrille
Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?
mvh//Chrille
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
Chrillej82 wrote:ok, tackar för bra svar! Blir nog dom vanliga som ska inköpas...
Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?
mvh//Chrille
Absolut... Du kommer att vilja ha mer caster om du ska svänga. Den enskilda modifieringen gör inte bilen till en STCC bil men är absolut något du bör ändra på om du söker väghållning. Caster fungerar som gaffelvinkeln på en motorcykel. Är vinkeln stor, som på en chopper, blir den jobbig att styra men stabil i höga farter. Med brant vinkel som på en sporthoj blir den direktstyrd och lite fladdrigare i fart. Kan översättas ganska skapligt på en bil med.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- GraveDigger
- Posts: 251
- Joined: 20 Jul 2009, 17:42
- Location: Lenhovda - Växjö
- Contact:
Jag satsade på exentriska när jag endå skulle byta, fast i delrin då
Bmw 320 E30 -84 Goes M50 Operation
http://www.garaget.org/?car=143419
http://www.garaget.org/?car=143419
Powerflex excentriska är ställbara... men bara en gång. De har urtag för bärarmen i den tjocka delen nertill på bilden som gör att den delen måste sitta i ett fast läge. Man kan justera den lite genom att rotera ytterdelen men då måste man pressa ur den ur bussningsfästet och då går den lätt sönder. Den delen är nästan hård som plast.
De är inte lika excentriska som original M3 bussningar heller. Max caster får du av de i delrin men då tappar du lite av e30:ns berömda komfort
De är inte lika excentriska som original M3 bussningar heller. Max caster får du av de i delrin men då tappar du lite av e30:ns berömda komfort
FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
-
- Posts: 60
- Joined: 02 Feb 2006, 20:49
rishögen wrote:FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
Pelle Persson wrote:rishögen wrote:FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
Å fasen. Hur menar du med att de separerades? Var det ytterdelen som släppte ur fästet?
Jag monterade M3-bussningarna idag. Vart lite bökigt att dra in dem på bärarmen när de satt på men det gick till slut. Känns klart hårdare än p-flex excentriska.
Jag har en uppsättning std-e30 p-flex över om någon här är intresserad. (inte de tvådelade excentriska som vi ratat)
-
- Posts: 60
- Joined: 02 Feb 2006, 20:49
rishögen wrote:Pelle Persson wrote:rishögen wrote:FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
Å fasen. Hur menar du med att de separerades? Var det ytterdelen som släppte ur fästet?
Jag monterade M3-bussningarna idag. Vart lite bökigt att dra in dem på bärarmen när de satt på men det gick till slut. Känns klart hårdare än p-flex excentriska.
Jag har en uppsättning std-e30 p-flex över om någon här är intresserad. (inte de tvådelade excentriska som vi ratat)
Precis, det var ytterdelen som flög av musörat..
Det blev lätt glapp i framvagnen utan den delen
Re: excentrisk bussning eller inte?
Lyfter denna lite.
Jag ska ta tag i framvagnen nu och det är således dags att pressa i Delrin-bussningarna som legat och skräpat ett tag.
Dessa är excentriska.
Jag har inga dämpare hemma och några hjul har inte inhandlas.
Kan alltså inte prova och se var jag vill ha hjulet i hjulhuset.
Kan jag pressa bussningarna så det ger maximalt med caster eller är det någonting annat man måste ta hänsyn till?
Bilen är inget utställningsobjekt så funktion går före utseende.
Mvh
Jag ska ta tag i framvagnen nu och det är således dags att pressa i Delrin-bussningarna som legat och skräpat ett tag.
Dessa är excentriska.
Jag har inga dämpare hemma och några hjul har inte inhandlas.
Kan alltså inte prova och se var jag vill ha hjulet i hjulhuset.
Kan jag pressa bussningarna så det ger maximalt med caster eller är det någonting annat man måste ta hänsyn till?
Bilen är inget utställningsobjekt så funktion går före utseende.
Mvh
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.