excentrisk bussning eller inte?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

excentrisk bussning eller inte?

Post by Chrillej82 »

Hej!

Vad är skillnaden mellan powerflex bärarmsbussning och powerflex bärarmsbussning excentrisk?

//chrille
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Dom excentriska har inte hål i mitten utan är ´´justerbara``!
Jag hade tagit dom vanliga powerflex....
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

tar du exentriska kan du justera castern.. det är altså vart i hjulhuset hjulet hamnar.. om det hamnar mer mot karossen eller mer framåt mot fronten..

man brukar sätta exentriska bussningar för att få fram hjulen, då blir bilen mer direktstyrd och fin..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

Post by Chrillej82 »

ok, tackar för bra svar! Blir nog dom vanliga som ska inköpas...

Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?

mvh//Chrille
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Chrillej82 wrote:ok, tackar för bra svar! Blir nog dom vanliga som ska inköpas...

Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?

mvh//Chrille


Absolut... Du kommer att vilja ha mer caster om du ska svänga. Den enskilda modifieringen gör inte bilen till en STCC bil men är absolut något du bör ändra på om du söker väghållning. Caster fungerar som gaffelvinkeln på en motorcykel. Är vinkeln stor, som på en chopper, blir den jobbig att styra men stabil i höga farter. Med brant vinkel som på en sporthoj blir den direktstyrd och lite fladdrigare i fart. Kan översättas ganska skapligt på en bil med.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
GraveDigger
Posts: 251
Joined: 20 Jul 2009, 17:42
Location: Lenhovda - Växjö
Contact:

Post by GraveDigger »

Jag satsade på exentriska när jag endå skulle byta, fast i delrin då :)
Bmw 320 E30 -84 Goes M50 Operation
http://www.garaget.org/?car=143419
User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

Powerflex excentriska är ställbara... men bara en gång. De har urtag för bärarmen i den tjocka delen nertill på bilden som gör att den delen måste sitta i ett fast läge. Man kan justera den lite genom att rotera ytterdelen men då måste man pressa ur den ur bussningsfästet och då går den lätt sönder. Den delen är nästan hård som plast.

De är inte lika excentriska som original M3 bussningar heller. Max caster får du av de i delrin men då tappar du lite av e30:ns berömda komfort :)

Image
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Finns ingen komfort i en e30 ;) haha

Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!

Mvh
Lackerare
User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 ;) haha

Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!

Mvh


Precis, om det finns det så är det fel på bilen :) Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Pelle Persson
Posts: 60
Joined: 02 Feb 2006, 20:49

Post by Pelle Persson »

rishögen wrote:
FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 ;) haha

Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!

Mvh


Precis, om det finns det så är det fel på bilen :) Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.


Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

Pelle Persson wrote:
rishögen wrote:
FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 ;) haha

Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!

Mvh


Precis, om det finns det så är det fel på bilen :) Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.


Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!


Å fasen. Hur menar du med att de separerades? Var det ytterdelen som släppte ur fästet?

Jag monterade M3-bussningarna idag. Vart lite bökigt att dra in dem på bärarmen när de satt på men det gick till slut. Känns klart hårdare än p-flex excentriska.

Jag har en uppsättning std-e30 p-flex över om någon här är intresserad. (inte de tvådelade excentriska som vi ratat)
Pelle Persson
Posts: 60
Joined: 02 Feb 2006, 20:49

Post by Pelle Persson »

rishögen wrote:
Pelle Persson wrote:
rishögen wrote:
FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30 ;) haha

Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!

Mvh


Precis, om det finns det så är det fel på bilen :) Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.


Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!


Å fasen. Hur menar du med att de separerades? Var det ytterdelen som släppte ur fästet?

Jag monterade M3-bussningarna idag. Vart lite bökigt att dra in dem på bärarmen när de satt på men det gick till slut. Känns klart hårdare än p-flex excentriska.

Jag har en uppsättning std-e30 p-flex över om någon här är intresserad. (inte de tvådelade excentriska som vi ratat)


Precis, det var ytterdelen som flög av musörat..
Det blev lätt glapp i framvagnen utan den delen ;)
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Re: excentrisk bussning eller inte?

Post by Chrille D »

Lyfter denna lite.

Jag ska ta tag i framvagnen nu och det är således dags att pressa i Delrin-bussningarna som legat och skräpat ett tag.
Dessa är excentriska.

Jag har inga dämpare hemma och några hjul har inte inhandlas.
Kan alltså inte prova och se var jag vill ha hjulet i hjulhuset.

Kan jag pressa bussningarna så det ger maximalt med caster eller är det någonting annat man måste ta hänsyn till?

Bilen är inget utställningsobjekt så funktion går före utseende.

Mvh
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
Post Reply