Styrledsfråga vid styrväxel-swap E36/E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

RatDrifter
Posts: 8
Joined: 15 Nov 2009, 22:28
Location: Mariefred

Styrledsfråga vid styrväxel-swap E36/E30

Post by RatDrifter »

Hej

Jag håller på med att driftmodda en E30 och har nu kommit till att byta till en E36-styrväxel, både för att få färre rattvarv från stopp till stopp men även förhoppningsvis större styrvinkel.

Jag har ordnat en E36 styrväxel som tyvärr har kassa styrleder och även mina befintliga styrleder som sitter på bilen nu är kassa så jag tänkte köpa nya hur som helst.

Nu är jag fundersam på om jag ska köpa nya E36-styrleder eller nya E30-styrleder!

De flesta som gör denna swap verkar använda E30-styrleder som jag förstår det, men även att behålla E36-styrled verkar funka. Stämmer det eller har jag missförstått något när jag läst in mig?

Är det så att jag får större styrvinkel om jag skulle använda E36-styrleder och att det därmed skulle vara att föredra på en driftbil?

Finns det några nackdelar med att använda E36-styrleder på en E36-styrväxel i en E30?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Jag undrar faktiskt exakt samma sak känns som det behöver redas ut ordentligt för jag har inte hittet någon exakt info häller.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tror man måste ha E36 leder?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Jag kan bekräfta. Jag har byggt 2st e36 styrväxlar på e30 bilar.

I enafallet kom styrväxeln från en 325 e36 där tog jag lederna från e30n.
(Självklart får man byta de 2 delarna annars passar det ju inte.)

Den andra styrväxeln kom från en m3e36 3.0 och den köpte jag nya styrleder från e36. Den sitter på bilen och passar bra.

De andra moddifikationerna kännder du säkert till.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Fox du jämförde aldrig utslaget mellan växlarna ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Styrlederna passar sinsemellan, så ta e30 så stämmer längd och ytterändan.

Minns inte exakt men jag har för mig en vanlig e36 växel rör sig ca 10mm längre/varv och har också aningens längre slag totalt.

Med min originalväxel så stannade hjulen så de precis nuddar rambenen men med e36 växeln skulle jag kunna fortdätta vrida ut lite till innan växeln stoppar.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

markus wrote:Fox du jämförde aldrig utslaget mellan växlarna ?


Nej, men enligt uppgift så ska väll m3e36 (3.0) svänga mer/fortare? änn andra e36 styrväxlar.?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Det låter ju vettigt ! Det får nog bli att byta till sån innan gatebil. Är inte helt lätt att sladda med 4,7 varv på ratten :roll:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Min bil har ju ingen servo så hur gör jag med styrstången då ? Ta leden som är kortare från E36 ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

rattaxeldelen i motorrummet ska tas från e30 med servo.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Ok kan nog bli svårt att få tag i känner jag på mig.

Hur gör man med oljan till växeln ? Bara dra en slang mellan "in" och "ut" på den och fylla med olja och försöka få ur luften. Det borde ju bli samma sak bara att man inte får den extra kraften från pumpen. Eller kan man köra den helt utan olja ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

markus wrote:Ok kan nog bli svårt att få tag i känner jag på mig.

Hur gör man med oljan till växeln ? Bara dra en slang mellan "in" och "ut" på den och fylla med olja och försöka få ur luften. Det borde ju bli samma sak bara att man inte får den extra kraften från pumpen. Eller kan man köra den helt utan olja ?



jag hade ju rekomenderat att inte köra utan servo, 2 varv på bana sen lär man vara helt slut i hela kroppen, en styrväxel som är anpassad för servo är mycket tyngre än en utan trots samma antal varv från stopp till stopp på ratten

jag kommer köra med
e36 styrväxel från en 325, e30ns rattaxelknut från en med servo
sen komplett servoanläggning från e36an, sen en elektrisk pump från sellholm


Mvh
Last edited by Dajb on 08 Aug 2010, 21:03, edited 1 time in total.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

FoX wrote:De andra moddifikationerna kännder du säkert till.


Vilket är ?? :roll:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

mikael_st wrote:
FoX wrote:De andra moddifikationerna kännder du säkert till.


Vilket är ?? :roll:


distanser mellan balk och styrväxel och styrstopp om du vill ha.

lånar tråden lite: ska distanserna sitta på ovansidan eller undersidan av styrväxeln?
The Lower Class
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Skulle gärna vilja ha mer utförligt :)
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

RoDe wrote:
mikael_st wrote:
FoX wrote:De andra moddifikationerna kännder du säkert till.


Vilket är ?? :roll:


distanser mellan balk och styrväxel och styrstopp om du vill ha.

lånar tråden lite: ska distanserna sitta på ovansidan eller undersidan av styrväxeln?



ovansidan

http://rejsa.nu/im/_garage/6098-new_200 ... c05238.jpg


Mvh
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

länken död :cry:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Post Reply