Varför krackelerar det jag målat

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
sofie

Varför krackelerar det jag målat

Post by sofie »

Tjena har målat lite olika saker en moppetank och någon skarmkant och det är som att färgen spruckit el vad man skall kalla det, har kört plåtrent sen gul ca-primer våtslipad, sen lite hagmans sprutspackel sen billack på sprayburk. kan det vara att sprutspacklet ej tål dom andra färgerna? mvh Erik
FugitivE

Post by FugitivE »

har du rengjort ytan ordentligt mellan lagrena? och skakat burkarna ordentligt innan du har använt dom?

Sen har jag tyvärr ingen vidare erfarenhet av dom produkterna du har använt dig av.. så vet inte riktigt om det är bu eller bä
Lackerare
Blomgren

Post by Blomgren »

sprutspacklet från hagmans funkar inte bra ihop med 2-komp lack.

gav samma resultat för mig :roll:
Sebastian Blomgren
Dajb

Post by Dajb »

Precis som blomgren säger så ligger problemet i sprayfärgen, när du lägger på en 2-komp lack på en sprayfärg så löser lösningsmedlet i 2-komp lacken upp spraylacken och det undre lagret börjar släppa från ytan

så köp allting i 2-komp så blir det bra ska du se :)

glöm aldrig heller att rengöra ytan med förtunning eller liknande om du målar på plåtrena ytor

mvh
^MeTaNoLiC^

Post by ^MeTaNoLiC^ »

rengör inte med förtunning, det löser bara upp ytan och krånglar till saker (iaf om det finns färg kvar nånstans)..
tvätta med silicone enferner eller sprit.. vanlig hederlig t-röd duger fint för hemmabruk (innan lack iaf, före man börjar slipa måste man dock tvätta med BÅDE silicone enferner och sprit)..
silicone enferner är en petroleumbaserad produkt som löser upp fett, tjära osv..
sprit är organiskt och löser upp insektsrester, lera osv..
mycket viktigt att allt är ordentligt rent innan man ens funderar på att börja slipa!

kan vara sprutspacklet som krånglar till det (sprutspackel har ju i allmänhet väldigt dåligt rykte), eller så har det något med torktider emellan eller något att göra..
sedan borde du haft en grund mellan sprutspacklet och sprayfärgen..

läs gärna vidare på http://lackering.forum24.se/lackering.html
där finns alla svar angående förbehandling och lackering..
Varför snikig M5 när det finns 540?
_night rider_

Post by _night rider_ »

och sen de här med att 1k och 2-k inte funkar ihop är en myt. kör man bara rätt produkter och håller tillverkarens anvisningar så brukar de funka. påstår nu inte att alla 1-k håller måttet.
sofie

Post by sofie »

ok tackar för alla svar mvh Erik
jorgen

Post by jorgen »

man får vänta minst 2 dygn i mellan sprutspackel och lack har jag märkt annars blir det de problemen som du har fått
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
ragge_c

Post by ragge_c »

1k suger, förutom vissa tunna rostskydd som 1k, det reser sig för det mesta, blir aldrig riktigt genomhärdat, kladdar igen slippapper, osv,
^MeTaNoLiC^

Post by ^MeTaNoLiC^ »

man kan inte över lag säga att 1K-produkter suger..
jag jobbar på en billackfirma och använder 1K-produkter dagligen.. främst då närmast plåten/plasten.. plastprimer och washprimer t.ex..
även body är (väl iaf oftast) 1K.. sen har vi ju vattenbaserade produkter osv..
tja, i slutändan finns det väl nästan lika många bra 1K-produkter som 2K faktiskt..

fast helt och hållet utan 2K-produkter klarar man sig aldrig..
Varför snikig M5 när det finns 540?
Post Reply