Nån som är bromsguru??

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
bmw_fredde

Nån som är bromsguru??

Post by bmw_fredde »

När man bromsar bilen från hög hastighet (runt 200kmh) så vill den åla sig å kasta från sida till sida på vägen, känns riktigt snuskigt...
är ej med låsta bromsar så det är inte det som är problemet...

Setupen på bilen är hålborrade å slitsade m3 skivor runt om m3ok bak med tar ox belägg 4kolvs brembo ok fram med några hårdare belägg, kommer inte ihåg vilka nu.
Abs en är kablarna klippta till så den går inte.

Nya dämpare å bussningar överallt hjulinställningen är som en standard m3 men 0 i camber bak 235 35 19 fram 315 25 19 bak.

är riktigt äcklig å köra med som det är så vill få bort det snarast...

Nån som vet va som behöver ändras?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Micke

Post by Micke »

Nu är jag absolut ingen expert på detta men det låter helt klart som att du har för mkt bromsverkan bak. Hur stor skillnad i kolvarea har du på dom nya oken vs dina original framok?
Bromssystemet är ju ett hydraulsystem, och kolvarnas diametrar är noga valt i förhållande till varandra och till HBC. Ändrar du kolvarean enbart fram till större så kommer kolvarna i oken att flytta sig en kortare sträcka jämfört med original och bromskraften fram kan då bli mindre. Givetvis beror bromsbalansen på mkt mer saker än enbart detta, skivdiametrar, bromsbelägg och hörnvikter osv.

Testa att sätta dit dina originalbelägg bak (om du har några) för att se om du märker nån skillad, annars hade ju en justerbar bromsreducering varit något att prova.

På rejsa.nu finns annars en hel del människor som gillar att bromsa, om du vill ha mer kött på benen :wink:
/M|cke F@.gner
Holm

Post by Holm »

Micke wrote:Ändrar du kolvarean enbart fram till större så kommer kolvarna i oken att flytta sig en kortare sträcka jämfört med original och bromskraften fram kan då bli mindre.
Nej så kan det väl inte bli, eftersom du har större kolvarea så får du mer tryck på belägget och bromsar hårdare. Det som kan hända är att du lär trycka bromspedalen lite längre innan den börjar ta pga störrre kolvar.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Jag har upplvevt detta när man haft allt för lite bromsverkan bak, inte tvärtom. Är dock allt annat är bromsexpert.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
ramberg

Post by ramberg »

För hög bromsverkan bak så vill baken kränga ut och tar längre tid att stanna, normalt ligger fördelning runt 60f/40b på standardbilar.

Du kan även få ålande känsla och att bilen kränger äckligt åt sidan när du bromsar om du har ojämn bromsverkan fram med.

Så kortfattat, är det bakvagn eller framvagn som "sticker"? :)
För då vet du i vilken ände något är galet i.
Micke

Post by Micke »

Holm wrote: Det som kan hända är att du lär trycka bromspedalen lite längre innan den börjar ta pga störrre kolvar.
Precis, och vad händer då med original-ok bak?
/M|cke F@.gner
Holm

Post by Holm »

Micke wrote:
Precis, och vad händer då med original-ok bak?
Borde inte hända någonting. Eftersom du bara har två kolvar i huvudcylindern så måste varje kolv serva två ok med tryck.
Troligtvis bromsoken som sitter diagonalt mot varandra. Alltså sitter ett framok och ett bakok på samma ledning.

Om man har större kolvarea fram så kommer det teoretiskt (kanske) bli så att bromsen bak lägger emot beläggen mot skivan aningen tidigare. Men de kommer inte att börja bromsa förrän beläggen vid oken fram ligger an, inte förrän då kan man få tryck i systemet.
Så man kan inte få mer tryck bak bara för att man man behöver mer vätskevolym till framoken. det, trycket fördelas alltid jämnt i systemet.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Micke

Post by Micke »

Det är kanske så att jag resonerar fel där, är som sagt ingen bromsexpert. Men att bilar med för mkt bakbroms blir ostabila finns det skrivet en hel del om, bla en artikel här ifrån stoptech

http://www.zeckhausen.com/Testing_Brakes.htm
Image
/M|cke F@.gner
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

Har ju original m3 ok bak! känns som att hela bilen ålar sig..

Men det kan inte va abs pumpen som ändrar nått när den är urkopplad? kanske borde ta bort den helt...
Livinloud

Post by Livinloud »

Jag är väldigt osäker på det här men när jag bytte alla bromsrör på min bil så satt det någon form av ventil till högra bak oket.
Jag minns att bilen ville åla sig med orginalbromsarna, den ventilen är nu borta och bilen bromsar mycket bra efter vägen!

Jag har abs fast min bromssetup är S3 skivor fram och 328 skivor bak med XP8 belägg och 540 ok.

Min tankegång är att när abs pumpen reglerar så pulserar ena oket.
Den där ventilen ska sitta i bromslinan bak till båda oken inte till ett ok.

LÅngsökt så innihelvette ja vet!
erikjakan

Post by erikjakan »

Bäckis wrote:Jag har upplvevt detta när man haft allt för lite bromsverkan bak, inte tvärtom. Är dock allt annat är bromsexpert.
Exakt, min e28 var/är likadan!

Vad har du för kolvarea på 1st kolv bak, samt 2st kolv fram?

Ge mig diam på alla kolvar i systemet, ink huvud så ska jag räkna lite, även skivdiameter!

/Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

erikjakan wrote:
Bäckis wrote:Jag har upplvevt detta när man haft allt för lite bromsverkan bak, inte tvärtom. Är dock allt annat är bromsexpert.

Ge mig diam på alla kolvar i systemet, ink huvud så ska jag räkna lite, även skivdiameter!

/Erik
ingen anning om kolvarean sitter vanliga m3 ok bak och mitsubishi evo6 4 kolvsbrembo ok fram och 315mm skivor runt om kanske går att googla fram nått?

mvh
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

erikjakan wrote:

/Erik
ingen anning om kolvarean sitter vanliga m3 ok bak och mitsubishi evo6 4 kolvsbrembo ok fram och 315mm skivor fram och 312mm bak kanske går att googla fram nått?

mvh
Post Reply