Problem att få min m20b25 turbo att gå bra

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Problem att få min m20b25 turbo att gå bra

Post by FCUK »

Hej!

jag har turbokoverterat en m20b25. Kör med orginal motronic ochh 535 lmm.
Bilen startar och så det är inga problem. Men den går jätte magert.
Det spelar ingen roll om jag kör 3 6 eller 8 bar soppatryck. Den går ändå magert. På tomgång går den fint på ca 0.7-0.8 lambdavärde. Men så fort man gasar går den över 1.0 i lamda. Och sen ökar det bara. Kan knappt gasa mer än 4 tusen varv sen spikar det. Idag prövade jag med en annan lmm och en annan styrbox utan resultat. Kan det vara något relä? Jag har prövat att byta det relät som är lägst bak av de tre i motorutrymmet. Jag har saabs röda 350cc spridare vid 3bar.

Tacksam för alla svar!!!

mvh Kalle
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Mät bränsletrycket, kan vara så att pumpen inte räcker till
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Mikael S wrote:Mät bränsletrycket, kan vara så att pumpen inte räcker till
Men jag har ju tryck på bränsletrycksregulatorn?
User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

Ser du den när du kör? Lite skillnad på att stå på tomgång och under belastning.
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

boost_ wrote:Ser du den när du kör? Lite skillnad på att stå på tomgång och under belastning.
Ja men bilen går ju magert när man står och torrgasar i garaget. Plus att jag har en malpassi progresiv 1.1:4 btr
User avatar
Illegal_racer
Posts: 86
Joined: 21 Aug 2008, 17:16
Location: Östra Ljungby

Post by Illegal_racer »

hur har du spännt lmmen för de gör en jävla skillnad och om den e för hårt spännd så snålar ju bilen som fan
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Illegal_racer wrote:hur har du spännt lmmen för de gör en jävla skillnad och om den e för hårt spännd så snålar ju bilen som fan
Ja har spänt den några kugg bara. Spelar det mycket roll när man bara spänner så lite?
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

FCUK wrote:
Illegal_racer wrote:hur har du spännt lmmen för de gör en jävla skillnad och om den e för hårt spännd så snålar ju bilen som fan
Ja har spänt den några kugg bara. Spelar det mycket roll när man bara spänner så lite?
Är ett jävla pill med LMM.. prova släpp en kugg och prova igen. gör så några ggr. Glöm inte markera var den sitter nu så du kan återställa om det inte skulle vara det.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Sitter LMMen på sug sidan eller tryck sidan?
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

JErngren wrote:Sitter LMMen på sug sidan eller tryck sidan?
Den sitter precis innan gasspjället.

mvh
User avatar
Illegal_racer
Posts: 86
Joined: 21 Aug 2008, 17:16
Location: Östra Ljungby

Post by Illegal_racer »

jag har mixtrat som fan med min lmm spännt åt alla håll och kanter innan ja fick min att lira bra och om den va spänd för hårt så gick den skit dåligt och spika som fan bara vid lite ladd så prova släpp spänningen lite för då ska den fetta mer ju
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Post by FCUK »

Illegal_racer wrote:jag har mixtrat som fan med min lmm spännt åt alla håll och kanter innan ja fick min att lira bra och om den va spänd för hårt så gick den skit dåligt och spika som fan bara vid lite ladd så prova släpp spänningen lite för då ska den fetta mer ju
Okejj! Blir att prova det. Men uppskattar gärna mer teorier också

mvh
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Post by Mickeeey »

Koppla bort orginal Lambda!!!

Och ja det funkar utmärkt utan att ha den inkopplad =)
För orginal lambda strävar ju efter att ha lambda 1 hela tiden.
Jag har min bortkopplad och ser lambdavärdet på en LC-1 och det går att få vilket värde man vill.
Jag kör på 3,9 bar med M5 3,6 spridarna och mycket spännd lmm (535), 0,9 ladd och ligger på ca 12,5 i afr värde på fullt ladd. Går kanon =)
Har hållt flera månader med hård körning =) och jag kör orörd m20b20 =)

Snacka med FekZen så ser han till att backa din tändning med =)

Mvh =)
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
Post Reply