Bygga en "M50B30"

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Bygga en "M50B30"

Post by BPM »

Har sökt och läst på div. forum men inte hittat någon som provat och kan berätta.


Frågan är vad jag behöver från en 330 för att få 3 liter i mitt M50 block.

Hur funkar det med att köra kolvar i gjutjärnsblock, avsedda för alublock?
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

veven behöver du ju iaf =) .

Hur det blir med kolvar och stakar för att det inte ska ta i någonstans vet jag tyvärr inte! eller om det blir eftermarknads kolvar samt stakar för att få det att lira!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Blir lite mindre komp i ett gjutjärnsblock då den packningen är 0.8mm högre.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Jag har en komplett 330 botten att sälja :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Bmwandreas wrote:Blir lite mindre komp i ett gjutjärnsblock då den packningen är 0.8mm högre.


Annars funkar det att flytta över allt?

Det stämmer med drivningen till oljepumpen också?
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.


Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

_Johnny_ wrote:
Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.


Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.



Tummen upp och hatten av!
soda
Posts: 137
Joined: 12 Feb 2006, 14:18
Location: Sandviken

Post by soda »

Lyfter lite,

Någon som vet vad det blir för komp om man stoppar vev, stakar och kolvar från en M54B30 i ett M50B25 block och kör med en M50B25 icke Vanos topp?

Är det något man kan få driftsäkerhet på? Har inga planer på några effekthysterier, över 400whp skulle vara trevligt iaf.
//Henrik
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re:

Post by moxi »

soda wrote:Lyfter lite,

Någon som vet vad det blir för komp om man stoppar vev, stakar och kolvar från en M54B30 i ett M50B25 block och kör med en M50B25 icke Vanos topp?

Är det något man kan få driftsäkerhet på? Har inga planer på några effekthysterier, över 400whp skulle vara trevligt iaf.


Går inte att bara flytta över vev, kolvar och stakar från en 3L m54 ner i en m50. Stakarna tar i blocket. :(
Jag själv byggde en sådan setup i sommras med det vart ett jävla klonkande från maskien. Inget jag uppfattade när jag satte ihop maskinen o drog runt den. vart sen när jag startade den. antingen får du använda ett par smidda stakar som har annan form eller så får du sfräsa ur i blocket-

bara ett tips!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re:

Post by ButterflyRacing »

_Johnny_ wrote:
Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.


Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.

Det är väl inte Nicasil i en b30 ? Det borde vara stålfoder.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Bygga en "M50B30"

Post by Spiidfriik »

Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Bygga en "M50B30"

Post by Carlsson »

varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bygga en "M50B30"

Post by erik@e30 »

Carlsson wrote:varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?



Ja & kanske de går att montera m52 b25 topp rakt på m54 bottendel även om packningen är annorlunda? ???

Sitter motor nummrena på blocket eller/och toppen på m52 & m54?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Bygga en "M50B30"

Post by ButterflyRacing »

erik@e30 wrote:
Carlsson wrote:varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?



Ja & kanske de går att montera m52 b25 topp rakt på m54 bottendel även om packningen är annorlunda? ???

Sitter motor nummrena på blocket eller/och toppen på m52 & m54?



Det skiljer på vattenkanalerna och på vilken väg vattnet går...på M52 och M54.
Jag håller på att försöka reda ut vad som går och inte. Men inte kommit dit än.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: Bygga en "M50B30"

Post by moxi »

Spiidfriik wrote:Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).


Vad sa du? Är stakarna som sitter i M54B30 motorn "Smidda"?? eller missuppfattade jag det du skrev nu.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Bygga en "M50B30"

Post by Spiidfriik »

moxi wrote:
Spiidfriik wrote:Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).


Vad sa du? Är stakarna som sitter i M54B30 motorn "Smidda"?? eller missuppfattade jag det du skrev nu.


Rätt uppfattat. Jag tyckte också det var intressant.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Post Reply