Bygga en "M50B30"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bygga en "M50B30"
Har sökt och läst på div. forum men inte hittat någon som provat och kan berätta.
Frågan är vad jag behöver från en 330 för att få 3 liter i mitt M50 block.
Hur funkar det med att köra kolvar i gjutjärnsblock, avsedda för alublock?
Frågan är vad jag behöver från en 330 för att få 3 liter i mitt M50 block.
Hur funkar det med att köra kolvar i gjutjärnsblock, avsedda för alublock?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re:
soda wrote:Lyfter lite,
Någon som vet vad det blir för komp om man stoppar vev, stakar och kolvar från en M54B30 i ett M50B25 block och kör med en M50B25 icke Vanos topp?
Är det något man kan få driftsäkerhet på? Har inga planer på några effekthysterier, över 400whp skulle vara trevligt iaf.
Går inte att bara flytta över vev, kolvar och stakar från en 3L m54 ner i en m50. Stakarna tar i blocket.
Jag själv byggde en sådan setup i sommras med det vart ett jävla klonkande från maskien. Inget jag uppfattade när jag satte ihop maskinen o drog runt den. vart sen när jag startade den. antingen får du använda ett par smidda stakar som har annan form eller så får du sfräsa ur i blocket-
bara ett tips!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re:
_Johnny_ wrote:Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.
Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.
Det är väl inte Nicasil i en b30 ? Det borde vara stålfoder.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Bygga en "M50B30"
Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Bygga en "M50B30"
Carlsson wrote:varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?
Ja & kanske de går att montera m52 b25 topp rakt på m54 bottendel även om packningen är annorlunda? ???
Sitter motor nummrena på blocket eller/och toppen på m52 & m54?
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Bygga en "M50B30"
erik@e30 wrote:Carlsson wrote:varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?
Ja & kanske de går att montera m52 b25 topp rakt på m54 bottendel även om packningen är annorlunda? ???
Sitter motor nummrena på blocket eller/och toppen på m52 & m54?
Det skiljer på vattenkanalerna och på vilken väg vattnet går...på M52 och M54.
Jag håller på att försöka reda ut vad som går och inte. Men inte kommit dit än.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: Bygga en "M50B30"
Spiidfriik wrote:Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Vad sa du? Är stakarna som sitter i M54B30 motorn "Smidda"?? eller missuppfattade jag det du skrev nu.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Bygga en "M50B30"
moxi wrote:Spiidfriik wrote:Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Vad sa du? Är stakarna som sitter i M54B30 motorn "Smidda"?? eller missuppfattade jag det du skrev nu.
Rätt uppfattat. Jag tyckte också det var intressant.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.