Holm E36 2.8 turbo Gatbusbil

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Ja men lägg in en bild med lite däck röck då :twisted:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Highburg wrote:Ja men lägg in en bild med lite däck röck då :twisted:
Haha...
Däckbrännarkungen har talat!
Nja, nu är det slutgasat då jag var vanlig soppa i tanken... Är ju inte mycket för däcksrök...

Se till att få ihop din så du får kola gummi till sommaren :P
Last edited by Holm on 23 Oct 2009, 08:11, edited 1 time in total.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Hahaha Joda ska pula lite när tid finnes..
8)
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Vart tog bilden vägen :roll:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Uppdate :!:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Jaså du tycker det är dags för update.

Har som det var tänkt byggt om wastegatehistorien för att komma ifrån skenande laddtryck. Tänkte först att bara flytta ner wg:n jag hade men gjorde slag i saken och köpte en riktig 46mm Precision wg. Passade också på att köpa 990cc spridare då mina 750cc gick på övertid när vi bromsade sist.

Gjorde ett tvådagarsryck för några helger sen, ner med grenrör och allt för att dra om rören till wg.
Började med att ta ner downpipen, kapade bort det gamla röret från wg.
Monterade tillbaka dp lite provisoriskt.
Gjorde sen anslutningen som ska vara mot downpipen, byggde den mot en lös 3" rörbit för att passa in den. Sedan på med wg:n och måtta in mot downpipen under bilen. Märkte på var anslutningen skulle sitta. Ner med dp, kapa upp ett hål och sedan helsvetsa anslutningen.
Monterade tillbaka lite snabbt för att se så att wg sitter bra.

Rev sedan ner allt, grenrör turbo och downpipe. Kapade bort det gamla wg-röret från kollektorn. Sedan monterade jag ihop de tre delarna när man hade det på bänken. Sedan var det ju bara att måtta till röret från kollektorn ner till wg:n. Smidigt att kunna göra det på bänken och inte liggandes trångt under bilen.
Så här blev det:
Image

Image

Ingången i dp, försökte få till en aning ejektorverkan.
Image

Klar under bilen.
Image
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Har du bromsat än?
User avatar
Hells racing
Posts: 192
Joined: 19 Dec 2007, 19:45
Location: Ludvika

Post by Hells racing »

Klart han har, och jag vet vad det blev åxå :P
Bästa tid 402m: 9,88s@236km/h. Med full inredning och full förare. AUDIN SÅLD !!!!
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Hehe, jaha så ryktena går :wink:

Jodå bilen är bromsad, efter ännu en ombyggantion av wastegate historien.
Ombyggnaden som ni ser på bilderna funkade inte riktigt den heller, konstigt nog. Med den rördragningen och wg:n SKA det fungera, men fick för högt ladd ändå när man drog hårt på högre växlar. Fungerade mycket bättre än förra året men inte helt problemfritt.
Rådfrågade Ärtan och han förstod inte heller varför det inte funkade.
Vad göra, rätt trött på att plocka med grejerna upp och ner...
Men man vill ju inte åka in igen och bromsa halvfärdigt.

Tetsade två lösningar en kväll.
Test 1: Gjorde ett täcklock som jag satte i dp och lät wastegaten blåsa rakt ut i det fria. Tänkte att det kanske flödar dåligt i avgassytemet... Ingen skillnad, bara ett jäkla oväsen när wg:n öppnar. Fattar inte varför folk vill åka med screampipe...

Test 2: Kanske en konstig tanke men prövade iallafall. Kapade upp ett spår i downpipen precis framför röret där wg:n sitter, I spåret svetsade jag i ett plattjärn som fick sticka in en liten bit i röret, i 45* vinkel. Tanken var att trycka undan avgaserna precis före wastegateröret och därmed få undertryck precis bakom plattjärnet, och därmed kunna suga ur avgaserna bättre från wg:n. Hoppas ni förstår, tog inga bilder på det.
Ut och testa, ingen nänmvärd skillnad, kanske aningen bättre men inte nog bra.

Slutsats: det flödar för dåligt mellan grenrör och wg.

Blev less...


Samlade kraft och lite grejer och gjorde ett sista ryck helgen före bromsning.
Ner med allt igen och byggde med 60mm rör ut från kollektorn och nästan ända ner till wastegaten där det konar ner till 48mm, lät flexdelen sitta direkt i wastegaten för att få så kort som möjligt med 48mm.
Monterade även nya 990cc spridare.
Nu var det bara att hålla tummarna, ville inte ut och testköra pga spridarbyte.

Dagen D.
Ärtan började mappa på mellanregistret, inga problem.
Klev upp lite i varv och det verkar lira, men jag var fortfarande skeptisk.
Prövade att köra ett svep och laddet la sig på 1.1bar. Perfekt!
Gav alldeles över 400whp då.
Dit med laddtryckstyrningen och då uppstod dagen enda problem, det fanns ingen +12v till solenoiden. Fram med en kabel med klammor på som vi satte direkt på batterikabeln, sen fungerade det.
Körde ett pull på 1.3, strax under 450.
Ärtan frågade hur mycket jag ville ladda, ett svep på 1.5 blir väl bra tyckte jag.
Sagt och gjort, 490whp @1.5 fick bli dagens sista.
Ställde dock ner till 1.3 för att spara på grejerna.

Var riktigt kul, det tog 2 timmar från att vi rullade in tills dess att vi rullade ut igen.
Inga tekniska problem alls, förutom kabeln till laddstyrningen.
Känns skönt att bara lugnt stå och se på när Ärtan justerar.
Allt verkar harmonera, hade 0.4bar lägre tryck i grenröret än laddtryck. Spridarna gick på 75% på 1.5bar.

Nu hoppas jag bara att det håller så man får åka i sommar.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Grattis. Bilder tack
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Grattis Holmen, hoppas det går smärtfritt i sommar.
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Ja det gick fan fint i avesta..Lastad o klar på 2 1/2 tim :shock:
Kul att du har launch nu också 8) Lät bra gött när du spöra iväg :wink:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Måste ju säga att den gick riktigt riktigt bra också..
Effekten var ju skapligt nära efter mina beräkningar :lol:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Totten: Tack, har inte så mycket bilder men slänger in ett par stycken längre ner.

Chrille: Tack, ja vore kul om det funkade utan problem, bara åka när man vill. Har lovat Eson en åktur, sugen att åka med när det nu blir?

Highburg: Ja hoppas det går lika smidigt när vi ska bromsa din maskin.

Ett par bilder:
Så här blev det att se ut. Dock är detta inte den sista ombyggnationen utan med 48mm rör, men det ser ju likadant ut, bara att röret från kollektorn är aningen grövre.
Den röda slangen är en fin grej. brandskyddshölje för hydraulslang. Klarar 260 grader kontinuerligt. Perfekt att dra små känsliga plastslangar till wg:n i :wink:
Image

Bild på sleepern.
Inte så fräsch i karrosen men vafan...
Image

Nu ska vi ut och koppla klart Vipecet på Highburgs bil. Hoppas man kan vrida på nyckeln under helgen.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

gott med effekt :)

fast man blir konfunderad när man kollar runt lite.

m eliasson bromsade ju nyligen 530whp på 1.4Bar på en 2.5l m50 :?
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... &start=399

Detta är ju ändå en 2.8 så den borde ju ge mer mos än en 2.5... Är det bara turboaggen som gör sån skillnad eller e det bromsbänkarna kan man börja undra.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jämför registret istället. Nu är detta safe vilket de flesta uppskattar med orig prylar i maskin. Visst skulle man kunna plocka mer max effekt.
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Det är inte illa att få ut så pass med effekt ur en 2.5:a tycker jag.
Men målet för mig har inte varit att ta ut max vad som går.
Vill ha en bil med bra körbarhet och det tycker jag att jag fått.
Var med och bromsade Highburgs bil som har samma setup, men med annat insug, grenrör och turbo. Då såg man verkligen skillnaden mellan Gt35.an som jag har och lastbilsagget han åker med. Skiljer 1400 rpm i spool.
Lägger upp min graf, skannade först ner den i PDF-format men det gick inte att ladda upp i Pixbox, så jag fick ta ett vanligt foto av pappret. Nån som vet hur man får upp och kan visa PDF-er?

Image
Riktigt go kurva.

Om man jämför med med Eliassons kurva så ser man stora skillnader. Nu börjar ju den kurvan först på 4000rpm så man kan inte bara titta på utseendet.
Gå in på vissa varvtalspunkter och jämför effekt.
Vid 3000 har jag ca 140 whp
Vid 4000 rpm har han 200whp, jag har drygt 350.
vid 5000 har han knappt ca 290, ca 480 i min.
Det är först vi 6400 rpm som min kurva börjar dala och hans kurva går om och drar längre.
Är toknöjd med min motor. Har fått den precis som jag vill ha den.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Post Reply