Montering av MLS-toppackning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Grefven

Post by Grefven »

man ska toppdecka blocket och plana toppen för att MLS packningen ska fungera som det är tänkt. det är noga med att ytan blir bra oxå så det inte är spår efter fräsning. motorslip i kristianstad kan planslipa åt dig så att ytan blir bra.
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Post by mr_z »

gör rätt så slipper de bli problem sen
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

det är väl bättre att låta den stå lite längre denna gång än att såfall behöva göra om alltihop ifall det nu skiter sig. lika bra försöka göra rätt ifrån början:)
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

jag skulle ha testat med bara spraylimmet. vet många som har kört utan att toppdecka blocket och de har funkat.

dom flesta jag sett som de har läkt för e dom som av någon anledning glömt limma.

min topp har ganska grova fräs spår och de har inte läkt ett dugg.
bara allt e rent och fint så ska de gå bra.
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Gör blocket så bra du kan utan att plana. Slipa fram en plåtren yta med tex smärjel gör rent med brakeklean och spraya alla lager av packningen med 3020 lim så bode det funka skapligt. Oftast är det som sagt inget fel på blocken.

Du ska la köra med ARP bulltar ochså ? Det är en förutsättning för att MLSen ska funka optimalt.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Tycker det är vansinnigt att du ska snickra ihop maskinen utan att ha gjort "rätt" från början! jag hoppas att vi inte ser en tråd här om en vecka "min mls packning läcker, varför gör den det?"

Men lycka till! =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Man ska ju limma mellan alla skickt på packningen också. O
ch nått ja märkt är att det verkar ta en stund för limmet att "sätta sig" eller hur man ska säga. Så jag drog min i nästan rätt moment sen väntade i 30min, gjorde likadan några gånger och den släppte sitt moment flera gånger. Antagligen för att limmet skulle lägga sig rätt. Sen drog jag det sista när allt kändes okej.
Jag körde bara med loctite och varket blocket eller toppen var nyplanad.
Hade inga problem med några läckage och funkade fint i ca en vecka, det var under bromsningen som gav 586hp 600nm på hjulen och en provkörning. Sen revs den igen och det monterades pyramidringar. Men var inga problem tills den revs och packningen såg fin ut efter också.
Så på min funkade det utan att plana och däcka med MLS
Grefven

Post by Grefven »

Lägg då vanlig packning nu och åk så. Det räcker ganska långt. För att toppdecka sen och behöva köpa ytterligare en mls känns korkat.

Eller köper du en cooperring nu och säljer din mls.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Han har HD bultarna och då kan han dra 120Nm. Vi har inte sett en enda läckande MLS vid rimliga uttag med dessa bultar.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply