r.ivars - SMOKEMACHINES
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
9.25 e ju grymt, det hela ser ju rätt så odramatiskt ut också med tanke på hur det sett ut innan så det finns säkert mer att hämta, trist med lådan, får hoppas det inte är något stort.
Förresten istället för zf om det skulle vara riktigt tråk med lådan kanska borde kolla in en 330D låda, de motorerna har ju 500+Nm orginal så de borde vara klart stabilare än vanliga zf.
Förresten istället för zf om det skulle vara riktigt tråk med lådan kanska borde kolla in en 330D låda, de motorerna har ju 500+Nm orginal så de borde vara klart stabilare än vanliga zf.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Fy vilket mörker.
Inte kul att satsa på en bit som man verkligen tror på och sen rasar det endå... och ingen billig bit heller direkt.
Hoppas det går att laga lådan lite billigt.
Jag ska montera en sån här ventil på min koppling: http://www.summitracing.com/parts/TIL-90-5000/
Det kanske vore nått för dig också?
Det är en liten ventil som stryper när man släpper upp kopplingen så att det inte blir lika elakt för drivlinan.
Sen om den funkar bra för dragrace vet ja inte men jag tänkte prova iaf.
Dom där jäkla kopplingarna slår ju sönder vad som helst.
Inte kul att satsa på en bit som man verkligen tror på och sen rasar det endå... och ingen billig bit heller direkt.
Hoppas det går att laga lådan lite billigt.
Jag ska montera en sån här ventil på min koppling: http://www.summitracing.com/parts/TIL-90-5000/
Det kanske vore nått för dig också?
Det är en liten ventil som stryper när man släpper upp kopplingen så att det inte blir lika elakt för drivlinan.
Sen om den funkar bra för dragrace vet ja inte men jag tänkte prova iaf.
Dom där jäkla kopplingarna slår ju sönder vad som helst.
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
var inne som fan på en sån förut och ppf tänkte lägga upp på hyllan, men satan vad dom kostar... har för mig det var 1500 pix?AsLoT wrote:Fy vilket mörker.
Inte kul att satsa på en bit som man verkligen tror på och sen rasar det endå... och ingen billig bit heller direkt.
Hoppas det går att laga lådan lite billigt.
Jag ska montera en sån här ventil på min koppling: http://www.summitracing.com/parts/TIL-90-5000/
Det kanske vore nått för dig också?
Det är en liten ventil som stryper när man släpper upp kopplingen så att det inte blir lika elakt för drivlinan.
Sen om den funkar bra för dragrace vet ja inte men jag tänkte prova iaf.
Dom där jäkla kopplingarna slår ju sönder vad som helst.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
Den tuggar riktigt ordentligt på tomgången oavsett vilket drev som rasat, för bottenstocken och alla drev roterar konstant i lådan när kopplingen är låst. Det enda som händer när man lägger i en växel är att dogringen låser ihop utgående axel med den växel man valt att lägga i.pizza wrote:Tyvärr tugga den ju skapligt elakt på tomgången, så ja, som du säger man lär ta en bärs å en Fisk innan man öppnar så hjärtat håller sig fint.
Jag har en bottenstock liggandes som ettan är skottad på, är det så att den rasat där kommer du få byta bottenstocken å drevet längst bak i lådan.
Fördelen med lådan är att resten av dreven på bottenstocken sitter på axeln med splines och låsringar, så dom är bara att dra av. Så det som blir kvar är en axel med ett fräst drev i änden. Den kan inte kosta speciellt mycket.
Är det något annat drev som rasat har jag några liggandes som kanske kunde passa din låda, fick lite beggade delar med min låda när jag köpte den.
Holmström Motorsport
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
känns helt plötsligt mycket bättre hoppet finns igenvectramicke wrote:Den tuggar riktigt ordentligt på tomgången oavsett vilket drev som rasat, för bottenstocken och alla drev roterar konstant i lådan när kopplingen är låst. Det enda som händer när man lägger i en växel är att dogringen låser ihop utgående axel med den växel man valt att lägga i.pizza wrote:Tyvärr tugga den ju skapligt elakt på tomgången, så ja, som du säger man lär ta en bärs å en Fisk innan man öppnar så hjärtat håller sig fint.
Jag har en bottenstock liggandes som ettan är skottad på, är det så att den rasat där kommer du få byta bottenstocken å drevet längst bak i lådan.
Fördelen med lådan är att resten av dreven på bottenstocken sitter på axeln med splines och låsringar, så dom är bara att dra av. Så det som blir kvar är en axel med ett fräst drev i änden. Den kan inte kosta speciellt mycket.
Är det något annat drev som rasat har jag några liggandes som kanske kunde passa din låda, fick lite beggade delar med min låda när jag köpte den.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
hur vet man vilken modell man ska ha då? någon som labbad med såna här tidigare?Per Eriksson wrote:En sån där strypventil finns ju på hydraulfirmorna,
stryp/backventil 1/8" rörgäng 8072-02-02 695:- ordinarie pris o sen typ 50% på det som alla får.
att kopplingen sen slits ut på en säsong är inget problem, 26 splines tiltion kunde jag köpt 5st för bra pris under de 2 dygnen jag hade köpes annons ute
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
klockrent men den stryper bara one-way som tilton?Per Eriksson wrote:Ta 1/8" varianten, sen är det bara att vrida på ratten tills man tycker det slirar lagom.
Tilton varianten måste ju också tunas så det är ingen skillnad där.
ser på mitt klipp nu i kameran vi hade på söndagen att det inte var någon fegdroppning för fem spänn av koppling.... Så om man kombinerar lite försiktighet ihop med en sån som säkerhet kanske detta kan fungera...
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Jag köpte en sån ventil på hydroscand för två veckor sedan typ. Snacka med "Fräzy" här på forumet, han jobbar på hydroscand och hjälpte mig att hitta rätt.r.ivars wrote:ska fylla resväskan... dollarn uppe i 8kr nu.. mina polare vet varför... jag ska ju med.. klart det flyter på......Bmwandreas wrote:Köp ett gäng extra drev. Förjävligt om du inte kan punga på 2.5 bar
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Jo dom kostar...r.ivars wrote:var inne som fan på en sån förut och ppf tänkte lägga upp på hyllan, men satan vad dom kostar... har för mig det var 1500 pix?AsLoT wrote:Fy vilket mörker.
Inte kul att satsa på en bit som man verkligen tror på och sen rasar det endå... och ingen billig bit heller direkt.
Hoppas det går att laga lådan lite billigt.
Jag ska montera en sån här ventil på min koppling: http://www.summitracing.com/parts/TIL-90-5000/
Det kanske vore nått för dig också?
Det är en liten ventil som stryper när man släpper upp kopplingen så att det inte blir lika elakt för drivlinan.
Sen om den funkar bra för dragrace vet ja inte men jag tänkte prova iaf.
Dom där jäkla kopplingarna slår ju sönder vad som helst.
166$ så minst 1700kr hemma.
Jag är skeptisk till dom där hydraul prylarna. Har pratat med en duktig hydrauliker just om det där och han trodde inte det skulle funka. För låga tryck och flöden trodde han.Per Eriksson wrote:Stryper åt ena hållet, andra går det via en backventil som öppnar vid futtiga 0,2 bar.
personligen tror jag att en sån håller bättre kvalitet är nåt rödeloxerat skit från usa som ska se fränt ut, verkar ju inte ens finnas nån utvändig justering på tiltonventilen?
Så tills någon provar på riktigt så tror jag inte på det.
Köper man en Tilton så kostar det men sen så vet man ju att det fungerar och strypningen inte plötsligt ändras så man steker koppling eller nå...
Jag har inte fått hem min ventil än då den var restad men tydligen så byter man mustycken i den för att tuna sliret. Ska följa med några olika.
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping