Håller på att sätta ihop en M50 som skall gå med e85 (cooperringpackning).'
Är det någon av er som fått problem med detta bränsle? Trasiga soppapumpar, igensatta spridare etc...
Att köra E85, kan detta bli problem?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
nu är detta min personliga åsikt.
ska man inte bygga räserbil utan en bil man kör med dagligen och kanske ändå inte ska ha 400hk ens (om du bara tänkt ha cooperring som enda modifiering så tar jag för givet att effektmålet inte är så värst högt). då är det blyfri som gäller. oljebyten får man väl göra ett par ggr extra på en bil som går på e85. man ska inte heller köra smårundor där motorn inte blir helt genomvarm så att spritånga kan kondensera ur oljan. således bör man aldrig (man bör aldrig göra det på en bensinmotor heller iofs) belasta maskinen innan den har uppnåt full oljetemp.
vissa soppapumpar har begränsad livslängd på e85. kikaså kan en spridare dö lite hur som hellst.
det är dock ett grymt bränsle om man ska plocka effekt. billigt oxå jämfört med racesoppa.
ska man inte bygga räserbil utan en bil man kör med dagligen och kanske ändå inte ska ha 400hk ens (om du bara tänkt ha cooperring som enda modifiering så tar jag för givet att effektmålet inte är så värst högt). då är det blyfri som gäller. oljebyten får man väl göra ett par ggr extra på en bil som går på e85. man ska inte heller köra smårundor där motorn inte blir helt genomvarm så att spritånga kan kondensera ur oljan. således bör man aldrig (man bör aldrig göra det på en bensinmotor heller iofs) belasta maskinen innan den har uppnåt full oljetemp.
vissa soppapumpar har begränsad livslängd på e85. kikaså kan en spridare dö lite hur som hellst.
det är dock ett grymt bränsle om man ska plocka effekt. billigt oxå jämfört med racesoppa.
- Nisse Järnet
Håller med till viss del iaf, ska man inte ha mer än tex 400hk skulle nog jag också kört på bensin om inte kompet är väldigt högt.
Jag har kört ca 1000mil på E85 förra året och det enda jag gjort är att byta soppafilter en gång som blev igensatt, annars inga som helst problem.
Jag har kört ca 1000mil på E85 förra året och det enda jag gjort är att byta soppafilter en gång som blev igensatt, annars inga som helst problem.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Att köra E85, kan detta bli problem?
Jag har läst om folk här på forumet som har bromsat över 400whp med e85 utan komsänkning och detta verkar ha fungerat bra.....
Några åsikter/erfarenheter på detta?
Några åsikter/erfarenheter på detta?