Problem 1: i västerås så tankade jag i 60l e85 väl frammen när bilen lyfts upp bak så började det rinna e85 uppifrån tanken osv...sen slutade det, kom lite gran.
Problem 2: Bilen började misstända rätt omågende, bpr7es meckades dit istället för b7es, då jag måste ta bort dp för att komma åt 6:ans stift så tog det ju lite tid.
Problem 3: Vatten slangen som går från t-huset till vattenpumpen bestämde sig att börja pysa ut lite vatten så det var vatten läcka hela dagen, liten stråle ville pissa. detta gjordes det inget åt då det var så lite.
Problem 4: Bilen börjar misstända och tappa trigger vid varven 4000-5000, vred på "pottarna" i ms boxen och det vart bättre.
Problem 5: Bilen lägger sig på 5300varv och varvar inget mer utan det tar bara stopp där som ett fint varvstopp,smäller inte,pendlar inte på varven utan bara lägger sig mjukt och fint vid 5300.
Vi fel sökte massor,provade med olika avstånd på trigger givaren (som e ny),vrida olika på "pottarna", hade bert-ola som telefon support och han gick även genom mappen och loggen men det vart inte bättre.
Så denna dag gick inte alls som jag ville att det skulle gå, gick så illa det kan gå. Var bara packa och åka hem och nu står bilen i garaget utan ms box då han som kopplat sprutet vill få reda på felet och jag ska åka till ppf igen imorn och hämta ett vipec, har jag kostat på allt annat så kan jag fan ha ett ordentligt sprut, inte ett som får för sig o ha olika fel varje gång nån pillar dit det på sin bil osv...
USH!!!!!
Men det posetiva var att motorn lät skjut nice var väll det enda.
ja det vart väll 300whp vid 0.6-0.7 i ladd vid 4500varv var det tror jag.
joo det vart lite film men det strulade så mycket så det finns väll inget o se, tror det finns något pull men jag har mobilt internet så ska jag ladda upp det på tuben så får jag vänta tills imorn, ska till kusin i helgen så ska ta o kolla upp nått pull o han får lägga ut den med sin 100/100 lina.
BmwAndreas ska ha all credd,han gjorde va han kunde och hade tålamod men men så här vart det nu, bara byta lite saker och prova igen.
Vill allt poängtera att det är inte MS fel att det inte funkar. Något är felaktigt gjort eftersom det inte funkar. Räcker med att man åker med lågohmspridare och inte har tillräckligt god skärm till triggern så blir det kajko. Eller en tändkabel för nära elhärvan. Är otroligt viktigt att elhärvan är korrekt gjord när man kör med billiga sprut som MS och VEMS, en liten störning och det är kört direkt
I början med MS när man glömde bort boost cut så fick man bra med griller i huvudet när det bara börja misstända när laddet gick över gränsen
BusE wrote:
Så denna dag gick inte alls som jag ville att det skulle gå, gick så illa det kan gå.
Njadet kan jag inte hålla med om, den höll ju. jag har kört totalras i bänken hos ppf o det var inte snälla tankar om bilen som snurrade i skallen då!
Påt igen bara
Mikael S wrote:Vill allt poängtera att det är inte MS fel att det inte funkar. Något är felaktigt gjort eftersom det inte funkar. Räcker med att man åker med lågohmspridare och inte har tillräckligt god skärm till triggern så blir det kajko. Eller en tändkabel för nära elhärvan. Är otroligt viktigt att elhärvan är korrekt gjord när man kör med billiga sprut som MS och VEMS, en liten störning och det är kört direkt
I början med MS när man glömde bort boost cut så fick man bra med griller i huvudet när det bara börja misstända när laddet gick över gränsen
Är det inte MS fel om det är så känsligt att man inte kan ha lågohmspridare och göra en normal kabelhärva...? Har tröttnat på ursäkter när det gäller MS. Det duger om man ska sätta ihop något billigt skit som man inte är rädd om. Vill man vara säker att det ska hålla och att man inte ska få några överraskningar längs vägen så gör man bäst i att lämna MS hemma. Har haft alldeles för många negativa upplevelser med MS som lever sitt eget liv för att kunna hålla med om att det är upp till användaren när det fungerar eller ej.
Mikael S wrote:Vill allt poängtera att det är inte MS fel att det inte funkar. Något är felaktigt gjort eftersom det inte funkar. Räcker med att man åker med lågohmspridare och inte har tillräckligt god skärm till triggern så blir det kajko. Eller en tändkabel för nära elhärvan. Är otroligt viktigt att elhärvan är korrekt gjord när man kör med billiga sprut som MS och VEMS, en liten störning och det är kört direkt
I början med MS när man glömde bort boost cut så fick man bra med griller i huvudet när det bara börja misstända när laddet gick över gränsen
Är det inte MS fel om det är så känsligt att man inte kan ha lågohmspridare och göra en normal kabelhärva...? Har tröttnat på ursäkter när det gäller MS. Det duger om man ska sätta ihop något billigt skit som man inte är rädd om. Vill man vara säker att det ska hålla och att man inte ska få några överraskningar längs vägen så gör man bäst i att lämna MS hemma. Har haft alldeles för många negativa upplevelser med MS som lever sitt eget liv för att kunna hålla med om att det är upp till användaren när det fungerar eller ej.
Givetvis är det alltid användarens fel. Jag har mappat 15-20 bilar med MS och har haft två problem och dom båda har berott på att jag gjort fel! Inget annat. Vad är en normal kabelhärva för dig? 42 röda kablar snurrade runt en pinne?
När jag gör en härva drar jag alltid all jord i härvan till samma ställe, använder en bra skärmad kabel till triggern, håller isär givare och förbrukare. Funkar alltid! Precis lika som man måste göra med ett VEMS system och där är det då ingen som ifrågasätter något....
Mikael S wrote:Vill allt poängtera att det är inte MS fel att det inte funkar. Något är felaktigt gjort eftersom det inte funkar. Räcker med att man åker med lågohmspridare och inte har tillräckligt god skärm till triggern så blir det kajko. Eller en tändkabel för nära elhärvan. Är otroligt viktigt att elhärvan är korrekt gjord när man kör med billiga sprut som MS och VEMS, en liten störning och det är kört direkt
I början med MS när man glömde bort boost cut så fick man bra med griller i huvudet när det bara börja misstända när laddet gick över gränsen
Är det inte MS fel om det är så känsligt att man inte kan ha lågohmspridare och göra en normal kabelhärva...? Har tröttnat på ursäkter när det gäller MS. Det duger om man ska sätta ihop något billigt skit som man inte är rädd om. Vill man vara säker att det ska hålla och att man inte ska få några överraskningar längs vägen så gör man bäst i att lämna MS hemma. Har haft alldeles för många negativa upplevelser med MS som lever sitt eget liv för att kunna hålla med om att det är upp till användaren när det fungerar eller ej.
Givetvis är det alltid användarens fel. Jag har mappat 15-20 bilar med MS och har haft två problem och dom båda har berott på att jag gjort fel! Inget annat. Vad är en normal kabelhärva för dig? 42 röda kablar snurrade runt en pinne?
När jag gör en härva drar jag alltid all jord i härvan till samma ställe, använder en bra skärmad kabel till triggern, håller isär givare och förbrukare. Funkar alltid! Precis lika som man måste göra med ett VEMS system och där är det då ingen som ifrågasätter något....
Jag har installerat en mängd olika styrsystem i många olika bilar. Lödde mitt första MS runt 02-03 som jag installerade i en kompis Golf.
Jag har väl iaf mappat mellan 50-80 bilar med lite olika styrsystem så jag anser att jag har på fötterna för att slänga ur mig sånna här saker. Har förklarat tidigare på det här forumet om hur sprutet mappar om sig helt utan handpåläggning vid ett tillfälle när vi skulle bromsa en kompis Audi med MS. Hade mappat runt 10 mil landsväg och fått VE-tabellen så fin man bara kan. Stannar vid en mack och tankar för att sedan starta upp bilen och HELA tabellen ser likadan ut som när vi stannade, skillnaden är att bilen går fruktansvärt snålt. Får börja om och väl framme i Avesta är VE tabellen helt ändrad och bilen följer lambda igen. Sätter upp bilen i bänken och SAMMA sak händer igen, hela tabellen ser likadan ut som när vi slog av motorn men bilen går snålt som fan.
Detta är givetvis skräckexemplet men efter det kommer jag aldrig att lita på ett MS igen. När han bytte sprut ska jag tillägga hade han inga problem så bränsletryck etc fungerade utmärkt.
Kan fortfarande tycka att ett MS känns helrätt i ett busbilsbygge där inte ambitionerna om mycket mos finns. Ska installera ett ganska snart i en bil som vi konverterar till individuella trottlar.
Mikael S wrote:Vill allt poängtera att det är inte MS fel att det inte funkar. Något är felaktigt gjort eftersom det inte funkar. Räcker med att man åker med lågohmspridare och inte har tillräckligt god skärm till triggern så blir det kajko. Eller en tändkabel för nära elhärvan. Är otroligt viktigt att elhärvan är korrekt gjord när man kör med billiga sprut som MS och VEMS, en liten störning och det är kört direkt
I början med MS när man glömde bort boost cut så fick man bra med griller i huvudet när det bara börja misstända när laddet gick över gränsen
Är det inte MS fel om det är så känsligt att man inte kan ha lågohmspridare och göra en normal kabelhärva...? Har tröttnat på ursäkter när det gäller MS. Det duger om man ska sätta ihop något billigt skit som man inte är rädd om. Vill man vara säker att det ska hålla och att man inte ska få några överraskningar längs vägen så gör man bäst i att lämna MS hemma. Har haft alldeles för många negativa upplevelser med MS som lever sitt eget liv för att kunna hålla med om att det är upp till användaren när det fungerar eller ej.
Givetvis är det alltid användarens fel. Jag har mappat 15-20 bilar med MS och har haft två problem och dom båda har berott på att jag gjort fel! Inget annat. Vad är en normal kabelhärva för dig? 42 röda kablar snurrade runt en pinne?
När jag gör en härva drar jag alltid all jord i härvan till samma ställe, använder en bra skärmad kabel till triggern, håller isär givare och förbrukare. Funkar alltid! Precis lika som man måste göra med ett VEMS system och där är det då ingen som ifrågasätter något....
Har sett så mkt tok med MS OCH VEMS och ifrågasätter båda lika mkt. Skillnaden är väl att VEMS inte ens är billigt Vill man slippa problem så låter man bli dem.
Har man däremot ett intresse i elektronik så visst, då kan man väl hålla på.
Har aldrig stött på att en tabell har ändrats såvida man inte har glömt att ställa controller step size på 0
Jag tänker aldrig ifrågasätta att man väljer ett bättre sprut för att man vill ha bättre saker, är bara less på att hela tiden höra att MS är värdelöst, funkar inte och bara genererar problem. Det handlar bara i slutändan om okunskap för hur systemet ska installeras.
Stöter inte på några bekymmer med dom installationer och mappningar där jag själv har varit inblandad från början och fått styra hur det ska sättas upp. Har däremot stött på mycket konstigheter med MS där folk helt enkelt inte har vetat vad dom sysslar med och förstår precis problemet bmwandreas och Bäckis ställs inför när det kommer något med oprövade grejer som ska bromsas
Det kan tänkas låta hårt men det är också den bistra sanningen. Vill dessutom poängtera att jag inte har lödvana, kan inte läsa ett elektronikschema så jag är inte ett typexempel på en MS användare.