Angående bränsle pumpar i serie.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Angående bränsle pumpar i serie.
Jag hade tänkt att låta orginal pumpen sitta kvar i tanken för att använda denna som en för pump till den riktiga pumpen som också är en "intank" pump från början, den riktiga pumpen klarar ~300hk och orginal pumpen då cirka 200-250hk.
Min teori är ju att det forfarande bara kommer vara tillräckligt för 300hk och att förpumpen då bara kommer hjälpa den riktiga pumpen att suga och inte hjälpa den något märkvärdigt att pumpa.
Då är frågan hur mycket effekt kommer pumparna att klara nu till sammans?
Min teori är ju att det forfarande bara kommer vara tillräckligt för 300hk och att förpumpen då bara kommer hjälpa den riktiga pumpen att suga och inte hjälpa den något märkvärdigt att pumpa.
Då är frågan hur mycket effekt kommer pumparna att klara nu till sammans?
Kör dom i serie, funkar utan problem. Dom som hävdar annat har inte provat...
Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!
I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!
Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!
I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!
Fagon, Stabbarps-Auto, Smidmek AB,HD-Pro
Mirre wrote:Kör dom i serie, funkar utan problem. Dom som hävdar annat har inte provat...
Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!
I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!
Tack för ett mycket bra svar!
Kör också pumpar i serie, dock wallbro, blir inte lika bra som 2 wallbro parallellt (med parallella ledningar) men bättre än 1st på samma ledning.
Last edited by Thörn on 27 Apr 2010, 21:59, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn wrote:Kör också pumpar i serie, dock wallbro, blir inte lika bra som 2 wallbro parallellt men bättre än 1st på samma ledning.
Kan säga att jag INTE provat själv men alla jag frågat och då menar jag alla har sagt att det inte är någon mening att köra pumparna i serie då enbart tryck kapaciteten ökar och att flödet ökar med max 10-15%.
Därav mitt svar.
Men bevisligen så fungerar det bättre än vad man hört och frågat sig fram till
Mvh
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Ludde_ wrote:
Kan säga att jag INTE provat själv men alla jag frågat och då menar jag alla har sagt att det inte är någon mening att köra pumparna i serie då enbart tryck kapaciteten ökar och att flödet ökar med max 10-15%.
Därav mitt svar.
Men bevisligen så fungerar det bättre än vad man hört och frågat sig fram till
Mvh
Man kan i princip inte få mer flöde genom original rören som sitter på bilen om man han parallell pumpar och inte ökar trycket, och då får pumparna jobba emot varandra iom begränsningen i rör diametern som går fram. Där emot serie så hjälps pumparna åt.
Fagon, Stabbarps-Auto, Smidmek AB,HD-Pro
M-techer wrote:Bygg en liten catchtank på 2 liter eller liknande, och låt originalpumpen fylla den. Sen den större pumpen kan ju dra soppa från catchtanken.
Motivera? Varför?
Fagon, Stabbarps-Auto, Smidmek AB,HD-Pro