Angående bränsle pumpar i serie.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
joon
Posts: 65
Joined: 31 Aug 2009, 18:21
Location: Nyhamnsläge.

Angående bränsle pumpar i serie.

Post by joon »

Jag hade tänkt att låta orginal pumpen sitta kvar i tanken för att använda denna som en för pump till den riktiga pumpen som också är en "intank" pump från början, den riktiga pumpen klarar ~300hk och orginal pumpen då cirka 200-250hk.

Min teori är ju att det forfarande bara kommer vara tillräckligt för 300hk och att förpumpen då bara kommer hjälpa den riktiga pumpen att suga och inte hjälpa den något märkvärdigt att pumpa.

Då är frågan hur mycket effekt kommer pumparna att klara nu till sammans?
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

Pumpar i serie bidrar till högre tryck inte högre flöde
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
joon
Posts: 65
Joined: 31 Aug 2009, 18:21
Location: Nyhamnsläge.

Post by joon »

Ludde_ wrote:Pumpar i serie bidrar till högre tryck inte högre flöde


Så pumparna kommer inte klara mer än runt cirka 300 hk då?
kakiiis
Posts: 144
Joined: 09 Dec 2006, 23:33
Location: Kalmar

Post by kakiiis »

Nej, det skulle jag inte tro.. Men sätt en catchtank mellan pumparna så har du användning av båda...
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Kör dom i serie, funkar utan problem. Dom som hävdar annat har inte provat...

Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!

I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!
User avatar
joon
Posts: 65
Joined: 31 Aug 2009, 18:21
Location: Nyhamnsläge.

Post by joon »

Mirre wrote:Kör dom i serie, funkar utan problem. Dom som hävdar annat har inte provat...

Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!

I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!


Tack för ett mycket bra svar!
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Kör också pumpar i serie, dock wallbro, blir inte lika bra som 2 wallbro parallellt (med parallella ledningar) men bättre än 1st på samma ledning.
Last edited by Thörn on 27 Apr 2010, 21:59, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

Thörn wrote:Kör också pumpar i serie, dock wallbro, blir inte lika bra som 2 wallbro parallellt men bättre än 1st på samma ledning.



Kan säga att jag INTE provat själv men alla jag frågat och då menar jag alla har sagt att det inte är någon mening att köra pumparna i serie då enbart tryck kapaciteten ökar och att flödet ökar med max 10-15%.
Därav mitt svar.

Men bevisligen så fungerar det bättre än vad man hört och frågat sig fram till :)



Mvh
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bara man sätter den fetaste pumpen efter den minsta borde det väl funka? Den lilla behöver ju då inte jobba mot nåt tryck och klarar då givetvis att leverera mer sås än mot tex 3-5bars soppatryck.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Ludde_ wrote:
Kan säga att jag INTE provat själv men alla jag frågat och då menar jag alla har sagt att det inte är någon mening att köra pumparna i serie då enbart tryck kapaciteten ökar och att flödet ökar med max 10-15%.
Därav mitt svar.

Men bevisligen så fungerar det bättre än vad man hört och frågat sig fram till :)



Mvh


Man kan i princip inte få mer flöde genom original rören som sitter på bilen om man han parallell pumpar och inte ökar trycket, och då får pumparna jobba emot varandra iom begränsningen i rör diametern som går fram. Där emot serie så hjälps pumparna åt.
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Bygg en liten catchtank på 2 liter eller liknande, och låt originalpumpen fylla den. Sen den större pumpen kan ju dra soppa från catchtanken.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

M-techer wrote:Bygg en liten catchtank på 2 liter eller liknande, och låt originalpumpen fylla den. Sen den större pumpen kan ju dra soppa från catchtanken.

Motivera? Varför?
Post Reply