Tillsatsmaterial vid svets i alu fälg?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Jimmy Larsson

Tillsatsmaterial vid svets i alu fälg?

Post by Jimmy Larsson »

Har en spricka i en utav mina innerbanor till mina OZ Futura som jag tänkte försöka svetsa, men är lite tveksam på tillsatsmaterial.
Var i kontakt med nån "fälg-renoverare" och han varnade mig för att svetsa då det bara skulle spricka igen....kan ju också ha berott på att han även sa att han ville köpa fälgarna av mig.
Är det samma legering i innerbana som ytterbana? Isåfall skulle jag kunna kapa småbitar utav en trasig ytterbana och använda som tillsatsmaterial.....

Nån som vet nått om detta?
robban_e21

Re: Tillsatsmaterial vid svets i alu fälg?

Post by robban_e21 »

Jimmy Larsson wrote:Har en spricka i en utav mina innerbanor till mina OZ Futura som jag tänkte försöka svetsa, men är lite tveksam på tillsatsmaterial.
Var i kontakt med nån "fälg-renoverare" och han varnade mig för att svetsa då det bara skulle spricka igen....kan ju också ha berott på att han även sa att han ville köpa fälgarna av mig.
Är det samma legering i innerbana som ytterbana? Isåfall skulle jag kunna kapa småbitar utav en trasig ytterbana och använda som tillsatsmaterial.....

Nån som vet nått om detta?
Tjena jag har svetsat alu i 11 år och lagat många fälgar och ingen av dom har spruckit vad jag vet. Så han försöker nog blåsa dej på fälgarna. se till att slipa ur mycket innan du svetsar och svetsa med tillsats som heter Almg5 först skulle inte det bli nå bra beror det på att den är mycket Magnesium i fälgarna då lär du ha en tråd som heter AlSi. Värm gärna upp fälgen först i en ugn till 200 grader för bästa resultat. :wink:
Jimmy Larsson

Post by Jimmy Larsson »

De tillsatsmaterialet jag har tillgång till heter Elga Alutig MG5...är detta något som kan användas?
Alternativt finns också Elga Alumig MG5 om man skulle köra med MIG-svets...det lär väl dock vara att föredra att köra med TIGen...?
Krillian

Post by Krillian »

Fått mina bbs innerbanor lagade, inga problem å detta är nog en 4 år sedan nu. Innerbanor är väl inte så väldans dyra annars ?
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
robban_e21

Post by robban_e21 »

Jimmy Larsson wrote:De tillsatsmaterialet jag har tillgång till heter Elga Alutig MG5...är detta något som kan användas?
Alternativt finns också Elga Alumig MG5 om man skulle köra med MIG-svets...det lär väl dock vara att föredra att köra med TIGen...?
Skulle tro att det är samma som almg 5. Går att köra med MIG om man har rätt grejer men jag skulle ta TIGen.
Mirre

Post by Mirre »

Det mest viktiga i det hela är att du borrar ett 5-7mm hål lite efter där sprickan slutar. Det förhindrar att det spricker vidare. Hålet svetsar du igen som sist.

Bild Image
Jimmy Larsson

Post by Jimmy Larsson »

Jo det vet jag, men tack ändå!
Jobbar som svetsare(licens)/reparatör så har lite koll, dock inte på olika legeringar på alu.
Tacksam för alla svar! Blir att jag provar svetsa med Alutig MG5 tillsatsen, går inte det så får jag väl leta på nå AlSi och testa med.
Post Reply