Har en spricka i en utav mina innerbanor till mina OZ Futura som jag tänkte försöka svetsa, men är lite tveksam på tillsatsmaterial.
Var i kontakt med nån "fälg-renoverare" och han varnade mig för att svetsa då det bara skulle spricka igen....kan ju också ha berott på att han även sa att han ville köpa fälgarna av mig.
Är det samma legering i innerbana som ytterbana? Isåfall skulle jag kunna kapa småbitar utav en trasig ytterbana och använda som tillsatsmaterial.....
Nån som vet nått om detta?
Tillsatsmaterial vid svets i alu fälg?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
- robban_e21
Re: Tillsatsmaterial vid svets i alu fälg?
Tjena jag har svetsat alu i 11 år och lagat många fälgar och ingen av dom har spruckit vad jag vet. Så han försöker nog blåsa dej på fälgarna. se till att slipa ur mycket innan du svetsar och svetsa med tillsats som heter Almg5 först skulle inte det bli nå bra beror det på att den är mycket Magnesium i fälgarna då lär du ha en tråd som heter AlSi. Värm gärna upp fälgen först i en ugn till 200 grader för bästa resultat.Jimmy Larsson wrote:Har en spricka i en utav mina innerbanor till mina OZ Futura som jag tänkte försöka svetsa, men är lite tveksam på tillsatsmaterial.
Var i kontakt med nån "fälg-renoverare" och han varnade mig för att svetsa då det bara skulle spricka igen....kan ju också ha berott på att han även sa att han ville köpa fälgarna av mig.
Är det samma legering i innerbana som ytterbana? Isåfall skulle jag kunna kapa småbitar utav en trasig ytterbana och använda som tillsatsmaterial.....
Nån som vet nått om detta?

-
- robban_e21
Skulle tro att det är samma som almg 5. Går att köra med MIG om man har rätt grejer men jag skulle ta TIGen.Jimmy Larsson wrote:De tillsatsmaterialet jag har tillgång till heter Elga Alutig MG5...är detta något som kan användas?
Alternativt finns också Elga Alumig MG5 om man skulle köra med MIG-svets...det lär väl dock vara att föredra att köra med TIGen...?
Det mest viktiga i det hela är att du borrar ett 5-7mm hål lite efter där sprickan slutar. Det förhindrar att det spricker vidare. Hålet svetsar du igen som sist.
Bild
Bild
Fagon, Stabbarps-Auto, Smidmek AB,HD-Pro
-