noen som vet hvor mye vrid og effekt e34 karosseriet tåler.
har noen papirer på dette som jeg kan bruke til godkjenning?
skal turbokonvertere M5 3.8l som skal godkjennes med turbo...
alt montert i e34 1988mod kaross på grunn av avgasskrav.
kan noen hjelpe meg???
Max effekt+ max vrid i bmw e34 kaross
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 11
- Joined: 19 Dec 2005, 23:24
Har stulit denna text från www.snowrider.se
Den förklarar ganska bra vad jag försöker förklara
Vad det handlar om då det gäller maximal bil-acceleration är att allt som egentligen betyder något är det maximala vridmomentet från drivhjulen.
--
Vid en första anblick kan det verka som att det vid en jämförelse mellan två motorer med olika vridmoment är den motor som producerar högst vridmoment som möjliggör snabbast acceleration
--
Detta är inkorrekt och det är också här som hästkrafter (effekt) kommer in i diskussionen
--
Det är egentligen vridet från drivhjulen som accelererar en bil, inte vridet genererat av motorn.
Hästkrafter, som är den hastighet med vilken vridmoment genereras,
är en indikator på hur stor "potentiell" vrid-multiplikation som är tillgänglig.
Med andra ord: Hästkrafter beskriver hur mycket motorvarvtal som kan bytas ut mot drivhjulsvrid
Tänk: effekt är vrid per tidsenhet alltså kommer motorn att under en given tid producera mer vrid vid maxeffekt än vid maxvrid (om de inte infaller vid samma rpm förståss:-)
Den förklarar ganska bra vad jag försöker förklara
Vad det handlar om då det gäller maximal bil-acceleration är att allt som egentligen betyder något är det maximala vridmomentet från drivhjulen.
--
Vid en första anblick kan det verka som att det vid en jämförelse mellan två motorer med olika vridmoment är den motor som producerar högst vridmoment som möjliggör snabbast acceleration
--
Detta är inkorrekt och det är också här som hästkrafter (effekt) kommer in i diskussionen
--
Det är egentligen vridet från drivhjulen som accelererar en bil, inte vridet genererat av motorn.
Hästkrafter, som är den hastighet med vilken vridmoment genereras,
är en indikator på hur stor "potentiell" vrid-multiplikation som är tillgänglig.
Med andra ord: Hästkrafter beskriver hur mycket motorvarvtal som kan bytas ut mot drivhjulsvrid
Tänk: effekt är vrid per tidsenhet alltså kommer motorn att under en given tid producera mer vrid vid maxeffekt än vid maxvrid (om de inte infaller vid samma rpm förståss:-)
-
- Posts: 11
- Joined: 19 Dec 2005, 23:24