Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
oGy wrote:hur märker man att den bottnar då??
Kommer åka 535 lmm och fått rekomendationer om att spänna den "2hack"
Ja du,, det är ju svårt att titta när man åker.
Men jag spände mycket mera än 2 hack iaf och jag kör med en 535 lmm.
Jag kunde inget om det här i början men det är bara testa sig fram när man får igång bilen.
Jag kör med ca 3.6 bar i soppatryck, skapligt spänd lmm och 0,8 i ladd.
535 lmm, M5 3.6 spridare, progressiv btr, adaptergrenrör, Saab T25 turbo och utan IC
Har dock en IC liggandes som ska dit inom kort.
För mycket ladd säger säkert dom flesta men orkar inte åka runt o fegköra på lite ladd. Pajar det så pajar det
Men jag kan ta en helbild i morron på bygget och så kan jag skriva en lista på de saker jag har och hur jag gjorde från början till slut =)
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
Låter fint!
Ungefär som min setup då.
535 lmm
535 spridare
progresiv BTR
IC
hemmasnickrat grenrör
50mm WG
sen så är de en dump på listan och en BB lambda
Men dom är ju så satans dyr:D
Men hur fungerar de med öppen dump på dessa?
Vet ju att de kanske inte brukar vara någon höjdare när man har lmm men ngn i den här tråden eller hur de nu va sa ju att de fungerade bra när de va jettronic? heter de så de första sprutet?
men bör ja satasa på en återcirkulerande eller en hybrid?
låter ju fränt med öppen:D
Ungefär som min setup då.
535 lmm
535 spridare
progresiv BTR
IC
hemmasnickrat grenrör
50mm WG
sen så är de en dump på listan och en BB lambda
Men dom är ju så satans dyr:D
Men hur fungerar de med öppen dump på dessa?
Vet ju att de kanske inte brukar vara någon höjdare när man har lmm men ngn i den här tråden eller hur de nu va sa ju att de fungerade bra när de va jettronic? heter de så de första sprutet?
men bör ja satasa på en återcirkulerande eller en hybrid?
låter ju fränt med öppen:D
oGy wrote:Låter fint!
Ungefär som min setup då.
535 lmm
535 spridare
progresiv BTR
IC
hemmasnickrat grenrör
50mm WG
sen så är de en dump på listan och en BB lambda
Men dom är ju så satans dyr:D
Men hur fungerar de med öppen dump på dessa?
Vet ju att de kanske inte brukar vara någon höjdare när man har lmm men ngn i den här tråden eller hur de nu va sa ju att de fungerade bra när de va jettronic? heter de så de första sprutet?
men bör ja satasa på en återcirkulerande eller en hybrid?
låter ju fränt med öppen:D
Går fint att köra med öppen så länge den sätter den innan lmm.
Jag kör med öppen dump, köpte den på biltema (den stora) funkar riktigt klockrent och låter fint. Dock fick jag klippa fjädern i den för den är alldeles för hård annars. Och så tog jag bort "visselpipan" på den för det lät bara larvigt. Kostar 600:-
Han inte ta bilder idag tyvärr men fixar det i morgon =)
BB-lambda köpte jag här på ppf. LC-1 DB. Funkar riktigt bra.
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
läste igenom hela tråden igen och såg då att du hade tipsat om BBlambdan från PPF så de får nog bli en sådan.
Billigaste jag kan hitta verkar de som
Prata lite med min bror nu somm håller på med turbo bygge han också fast på annat bilmärke (volvo ) och han snacka om oljecatch
Hur har ni gjort med de?? trycker man runt massa olja annars eller hur fungerar de?
Kan ni skriva hur de ska kopplas vore de finnemang:D
hur tjock slang ska ja ha för oljetillförsel på turbon?
Returen bör ja klara mig på 16mm inv?
Billigaste jag kan hitta verkar de som
Prata lite med min bror nu somm håller på med turbo bygge han också fast på annat bilmärke (volvo ) och han snacka om oljecatch
Hur har ni gjort med de?? trycker man runt massa olja annars eller hur fungerar de?
Kan ni skriva hur de ska kopplas vore de finnemang:D
hur tjock slang ska ja ha för oljetillförsel på turbon?
Returen bör ja klara mig på 16mm inv?
oGy wrote:läste igenom hela tråden igen och såg då att du hade tipsat om BBlambdan från PPF så de får nog bli en sådan.
Billigaste jag kan hitta verkar de som
Prata lite med min bror nu somm håller på med turbo bygge han också fast på annat bilmärke (volvo ) och han snacka om oljecatch
Hur har ni gjort med de?? trycker man runt massa olja annars eller hur fungerar de?
Kan ni skriva hur de ska kopplas vore de finnemang:D
hur tjock slang ska ja ha för oljetillförsel på turbon?
Returen bör ja klara mig på 16mm inv?
Oljereturen drar du lättast ner i tråget, bort med tråget och svetsa dit ett rör ovan oljenivå och på med slangen där =)
Och 16 mm är inga problem om du bara har bra fall och returen ovan oljenivå,, rätta mig om jag har fel =)
Tillförseln vet jag inte riktigt, är ej säker på vad jag har, testat söka???
Catchtank äre bara o söka på så lär du nog hitta en hel del i projektdelen.
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
Har lite funderingar kring min Wg.
Är en hks 50mm kopia, men blir lite fundersam över dom 3 anslutningarna som sitter på den?
finns ju 2 i toppen, den ena som är störst finns en nippel som man kan skruva ner och så kan man ju sätta en slang på den. men ja undrar vad den i mitten uppe på locket är? Ska den bara pluggas eller vad har den för funktion?
sen den som sitter nere på sidan, är den till för att om ja ska skjuta in luft och lura wg att öppna tidigare?
Har iaf en 0.8 bars fjäder i orginla men bytte den mot en 0.4 som har röd färg. (någon som kan bekräfta om de är rätt för ja tycker den känns strävare:S) Tänkte börja köra på 0.4 bar, ska ja då plugga alla hål eller ska dom 2 övre andas fritt?
Om ja förstår de rätt så när jag ska ladda mer så pluggar ja en som sitter på nersidan, plugga den i mitten i toppen och köra pysen från turbon till den där slanganslutningen som man kan skruva i sidan på locket längst upp?
Blev mkt nu hoppas ni hajjar och kan hjälpa!
Är en hks 50mm kopia, men blir lite fundersam över dom 3 anslutningarna som sitter på den?
finns ju 2 i toppen, den ena som är störst finns en nippel som man kan skruva ner och så kan man ju sätta en slang på den. men ja undrar vad den i mitten uppe på locket är? Ska den bara pluggas eller vad har den för funktion?
sen den som sitter nere på sidan, är den till för att om ja ska skjuta in luft och lura wg att öppna tidigare?
Har iaf en 0.8 bars fjäder i orginla men bytte den mot en 0.4 som har röd färg. (någon som kan bekräfta om de är rätt för ja tycker den känns strävare:S) Tänkte börja köra på 0.4 bar, ska ja då plugga alla hål eller ska dom 2 övre andas fritt?
Om ja förstår de rätt så när jag ska ladda mer så pluggar ja en som sitter på nersidan, plugga den i mitten i toppen och köra pysen från turbon till den där slanganslutningen som man kan skruva i sidan på locket längst upp?
Blev mkt nu hoppas ni hajjar och kan hjälpa!
Har lite funderingar kring min Wg.
Är en hks 50mm kopia, men blir lite fundersam över dom 3 anslutningarna som sitter på den?
finns ju 2 i toppen, den ena som är störst finns en nippel som man kan skruva ner och så kan man ju sätta en slang på den. men ja undrar vad den i mitten uppe på locket är? Ska den bara pluggas eller vad har den för funktion?
sen den som sitter nere på sidan, är den till för att om ja ska skjuta in luft och lura wg att öppna tidigare?
Har iaf en 0.8 bars fjäder i orginla men bytte den mot en 0.4 som har röd färg. (någon som kan bekräfta om de är rätt för ja tycker den känns strävare:S) Tänkte börja köra på 0.4 bar, ska ja då plugga alla hål eller ska dom 2 övre andas fritt?
Om ja förstår de rätt så när jag ska ladda mer så pluggar ja en som sitter på nersidan, plugga den i mitten i toppen och köra pysen från turbon till den där slanganslutningen som man kan skruva i sidan på locket längst upp?
Blev mkt nu hoppas ni hajjar och kan hjälpa!
Är en hks 50mm kopia, men blir lite fundersam över dom 3 anslutningarna som sitter på den?
finns ju 2 i toppen, den ena som är störst finns en nippel som man kan skruva ner och så kan man ju sätta en slang på den. men ja undrar vad den i mitten uppe på locket är? Ska den bara pluggas eller vad har den för funktion?
sen den som sitter nere på sidan, är den till för att om ja ska skjuta in luft och lura wg att öppna tidigare?
Har iaf en 0.8 bars fjäder i orginla men bytte den mot en 0.4 som har röd färg. (någon som kan bekräfta om de är rätt för ja tycker den känns strävare:S) Tänkte börja köra på 0.4 bar, ska ja då plugga alla hål eller ska dom 2 övre andas fritt?
Om ja förstår de rätt så när jag ska ladda mer så pluggar ja en som sitter på nersidan, plugga den i mitten i toppen och köra pysen från turbon till den där slanganslutningen som man kan skruva i sidan på locket längst upp?
Blev mkt nu hoppas ni hajjar och kan hjälpa!
Hur mycket tryck pallar orginal insugsgummit eller kommer det gå åt varmare trakter när man får på lite ladd?? har ett nytt sådant på min kärra nämnligen, dumt att blåsa det om så är fallet
Den stora utan nummer
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45
Den stora utan nummer
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk
BMW 328 -96 fin åk
Wrangler wrote:Hur mycket tryck pallar orginal insugsgummit eller kommer det gå åt varmare trakter när man får på lite ladd?? har ett nytt sådant på min kärra nämnligen, dumt att blåsa det om så är fallet
Den stora utan nummer
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45
Ska du ladda mer än 04-05 så ha med en extra samt mkt eltejp =). Dom smäller alltså ganska lätt!
325IM ala M3 - Turbo
325IM 4dr Turbo =)
Gixxer 1000 k8
325IM 4dr Turbo =)
Gixxer 1000 k8
Är det någon som vet vad ja ska ha för "t-rör" till tryckkontakten för att ta ut oljetillförseln där? å vad är de för gänga framför allt? Resten kan ja väll bygga ihop på plats där ja ska köpa slang och kopplingar?
När jag gör olje returen, räcker de med att dra en slangklamma där nere? tänkte att de va lättare att bara hitta ett rör å svetsa på tråget än att fara köpa anslutning med gänga.
Måste även hålla ner kostnaderna lite för nu börjar de fan dra iväg på detta snik:D
sett att många bygger rör för returen runt grenröret, kan de funka med slang bara eller kommer den smälta sönder?
Sen har ja en fundering till, å de är ang LMM:en
vad är de som ska flyttas över från 320 lmmen till 535 lmm?
och hur ska ja spänna den? Ska ja spänna dom där 2 pinnarna eller ska ja snurra drevet bara och lyfta pinnarna?
Tacksam för toksnabba svar då ja tänkte ta å köpa imrn så kanske man kan få igång skiten till helgen
När jag gör olje returen, räcker de med att dra en slangklamma där nere? tänkte att de va lättare att bara hitta ett rör å svetsa på tråget än att fara köpa anslutning med gänga.
Måste även hålla ner kostnaderna lite för nu börjar de fan dra iväg på detta snik:D
sett att många bygger rör för returen runt grenröret, kan de funka med slang bara eller kommer den smälta sönder?
Sen har ja en fundering till, å de är ang LMM:en
vad är de som ska flyttas över från 320 lmmen till 535 lmm?
och hur ska ja spänna den? Ska ja spänna dom där 2 pinnarna eller ska ja snurra drevet bara och lyfta pinnarna?
Tacksam för toksnabba svar då ja tänkte ta å köpa imrn så kanske man kan få igång skiten till helgen
returen funkar med rör+slang+slangsklämma
ang t-röret får du ju helt enkelt köpa ett som passar, ta bort oljetryckskontakten och ta med den till nåt ställe där dom säljer sånna prylar så köper du t-kors med samma gänga
elektroniken är det inte säkert du behöver byta, kommer det från ungefär samma årsmodeller passar det rätt av, kmr dock inte ihåg exakt hur det var. men passar kontakten så ska de funka har ja för mig?
lyft pinnarna och snurra drevet, för mig det sitter nån liten skruv man kan lossa lite försiktigt eller bara kugga över den med en mejsel
mvh
ang t-röret får du ju helt enkelt köpa ett som passar, ta bort oljetryckskontakten och ta med den till nåt ställe där dom säljer sånna prylar så köper du t-kors med samma gänga
elektroniken är det inte säkert du behöver byta, kommer det från ungefär samma årsmodeller passar det rätt av, kmr dock inte ihåg exakt hur det var. men passar kontakten så ska de funka har ja för mig?
lyft pinnarna och snurra drevet, för mig det sitter nån liten skruv man kan lossa lite försiktigt eller bara kugga över den med en mejsel
mvh
BMW E46 330xd
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160