Sandén Bmw e30 Turbo Touring

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hade du kört leak-down så är det väl bara att ladda på?
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Bmwandreas wrote:Hade du kört leak-down så är det väl bara att ladda på?


Leakdown vet jag inte men kopplade på luft i tändstifthålen o stängde ventilerna o då hörde jag inget nämnvärt flås nånstans
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Gjort leakdown nu o toppen är riven nu... 90% leakdown på 1 cyl sen mellan 20-50 på resten.... Kan inte fatta hur det kan bli så på en motor som gått ca 100 mil. E ju fan att man inte gjorde kompprov o leakdown innan man handlar men men bars bita ihop o bygga nytt
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Hells racing
Posts: 192
Joined: 19 Dec 2007, 19:45
Location: Ludvika

Post by Hells racing »

Sandén wrote:Gjort leakdown nu o toppen är riven nu... 90% leakdown på 1 cyl sen mellan 20-50 på resten.... Kan inte fatta hur det kan bli så på en motor som gått ca 100 mil. E ju fan att man inte gjorde kompprov o leakdown innan man handlar men men bars bita ihop o bygga nytt


Gjorde du leakdown testet med både kall och varm motor? Min s2:a läckte i ventilerna på en cyl förra året, men det blev tätt/bra när motorn var varm. Men i och för sig, 90% läckage låter lite väl mycket för att det ska bli tätt när den är varm.
Bästa tid 402m: 9,88s@236km/h. Med full inredning och full förare. AUDIN SÅLD !!!!
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Hells racing wrote:
Sandén wrote:Gjort leakdown nu o toppen är riven nu... 90% leakdown på 1 cyl sen mellan 20-50 på resten.... Kan inte fatta hur det kan bli så på en motor som gått ca 100 mil. E ju fan att man inte gjorde kompprov o leakdown innan man handlar men men bars bita ihop o bygga nytt


Gjorde du leakdown testet med både kall och varm motor? Min s2:a läckte i ventilerna på en cyl förra året, men det blev tätt/bra när motorn var varm. Men i och för sig, 90% läckage låter lite väl mycket för att det ska bli tätt när den är varm.


Nej men gjorde komprov på både kall o varm o ingen större skillnad. M när det visade 90% o flåsade rätt ur turbon så va det bara o riva. Testade även med kammarna helt ute men va ingen större skillnad på nån så nu ska toppen miras o kolla in ventilerna så får vi se. Annars såg det bra ut det mesta inga större märken i loppen eller nått märken på kolvar o förbränningsrum...

Bara bita i det sura o göra allt riktigt nu! Så nu blir nån annan glad som får mappa på tisdag istället.
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
R.Larsson
Posts: 454
Joined: 23 Sep 2006, 15:45
Location: Vaggeryd

Post by R.Larsson »

Sälja av den där stora snurran o köra med en sc62 istället också hade varit nice.. :wink: Köra lite bana.. :)
VGD Performance
0706862554
RobinLarssonVGD@hotmail.se
Overdrift-Johan
Posts: 43
Joined: 19 Feb 2008, 17:11
Contact:

Post by Overdrift-Johan »

polaren hade ett skitskumt knackande på sin m3a, kom bara ibland och sen försvan det. ut o provkörde, lät ingenting o sen tillbaka in i garaget och kika. hittade ingenting. startade igen och knacket var tillbaka.

Det var en skruv till kamdrevet på insugssidan som hade gängat ur sig. och följde med kedjan ibland...

du lär ju märkt om det var så när du rev, men du kan ju kika en gång extra för säkerhetens skull...
She said "It's just a car!"
I told her "you're just a girl"
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

ne hittade inget fel alls direkt när ja rev men ska kika i tråget nån dag ;)

Vände upp o ner på toppen o hällde i lite vatten i förbränningsrummen o det droppade ut ur 4 cyl iaf så skapligt otätt är det...

En annan sak ja la märke till va att det nästan inte va några honingsrepor i loppen!? Brukar inte de sitta kvar bra länge på en maskin?
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

I övrigt så funderar jag på o ändra lite inriktning på projektet o ev köra med en lite mindre snurra o nöja sig med ca 700hk o grym respons istället
men det kräver att jag får min gamla snurra såld för har inte råd o hosta upp 10 lök bara sådär o sen sitta på 2 snurror tyvärr.

Vad tror ni om o åka med en sc62a på min 2,8l? Borde väl bli sjuk respons eller?

Känner att det e lite segt o bygga en maskin för strippen några gånger per år när man kan ha lite mindre effekt o köra den på helger osv o piska gata mest hela tiden istället?
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Sandén wrote:Känner att det e lite segt o bygga en maskin för strippen några gånger per år när man kan ha lite mindre effekt o köra den på helger osv o piska gata mest hela tiden istället?


Precis så har jag också tänkt. Men det är ju fasiken att man aldrig blir nöjd. :x

Hur ser de ut för Emmaboda? Det är tvärkört va?

Mkt fint bygge för övrigt.


/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Pitbull wrote:
Sandén wrote:Känner att det e lite segt o bygga en maskin för strippen några gånger per år när man kan ha lite mindre effekt o köra den på helger osv o piska gata mest hela tiden istället?


Precis så har jag också tänkt. Men det är ju fasiken att man aldrig blir nöjd. :x

Hur ser de ut för Emmaboda? Det är tvärkört va?

Mkt fint bygge för övrigt.


/ Mvh


Det är ju ett tag till emmaboda så helt kört är det väl inte... Toppen ska lämnas in idag sen så ska ja bara se va jag ska köpa för nya prylar av PPF
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Alla avgasventiler va krokiga varav några rätt rejält! Hur upp kommer det? Misständningar?
Det positiva va att alla insug va klockrena så bara skaffa nya avgas o mira så e man med i matchen igen!

Så nu måste jag jaga rätt på ventiler så om nån sitter på 12st avgas ventiler till bra pris så köper jag dom direkt!

skriv här eller dra iväg ett pm!

mvh Joel
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Sandén wrote:Alla avgasventiler va krokiga varav några rätt rejält! Hur upp kommer det? Misständningar?
Det positiva va att alla insug va klockrena så bara skaffa nya avgas o mira så e man med i matchen igen!

Så nu måste jag jaga rätt på ventiler så om nån sitter på 12st avgas ventiler till bra pris så köper jag dom direkt!

skriv här eller dra iväg ett pm!

mvh Joel


jag har ju, sorry att jag inte svarat idag, har varit skogstokig i garaget och är klar nu.. med en SKETEN JÄVLA BÖG SPRÄNGRING JÄVEL HELVETE
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Sandén wrote:Alla avgasventiler va krokiga varav några rätt rejält! Hur upp kommer det? Misständningar?
Det positiva va att alla insug va klockrena så bara skaffa nya avgas o mira så e man med i matchen igen!

Så nu måste jag jaga rätt på ventiler så om nån sitter på 12st avgas ventiler till bra pris så köper jag dom direkt!

skriv här eller dra iväg ett pm!

mvh Joel


jag har ju, sorry att jag inte svarat idag, har varit skogstokig i garaget och är klar nu.. med en SKETEN JÄVLA BÖG SPRÄNGRING JÄVEL HELVETE
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Jag har förmodligen också som du kan få av mig.

Kan kolla på måndag om du vill?!

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
R.Larsson
Posts: 454
Joined: 23 Sep 2006, 15:45
Location: Vaggeryd

Post by R.Larsson »

Pitbull wrote:Jag har förmodligen också som du kan få av mig.

Kan kolla på måndag om du vill?!

/ Mvh


Joel har nog inte hunnit svara än men kolla du! Vore fint om han fick tag i ventiler omgående så vi kan bygga ihop maskinen igen så fort de går!! :D

Mvh
VGD Performance
0706862554
RobinLarssonVGD@hotmail.se
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Pitbull wrote:Jag har förmodligen också som du kan få av mig.

Kan kolla på måndag om du vill?!

/ Mvh


Vore guld om du kunde kika upp det :D
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Post Reply