Projekt: 318is 100% E85

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

St3v3

Post by St3v3 »

Muxxor wrote:
Svintoleffe wrote: Sen lite offtopic Vi får ju faktist skylla oss själv för bensinpriset hade vi varit som fransmännen då hade aldrig staten kunnat kröa över oiss.
Håller med fullständigt, men sen får man tänka på vad man ska prioritera. Lågt bensinpris vs sjukvård?
Sjukvård? I sverige? Vilket skämt :(
Nobbe

Post by Nobbe »

OT: Om sverige skulle sluta va så jävla generösa å ge bort massa pengar i bistånd till andra länder som vi aldrig kommer få nått för (tex va fan skulle nått Afrikanskt land kunna hjälpa Sverige med som gengäld?)

Sen kan dom ju sluta ge så jävla mkt i bidrag me. Lönar sig ju fan att ligga hemma på soffan och lyfta bidrag ist för att jobba, eller varför inte lyfta bidrag och jobba svart?

Skulle dom se över hela våran ekonomi så skulle inte skatter mm behöva va så höga. Ja är inte rasse el så, vet att de finns svenskar som utnytjar systemet oxå så jag pekar inte på nån speciell grupp av människor.

Fattar inte riktigt, dom som jobbar och sliter skattar ju fan på skatten, först inkomst-skatt på de man tjänar, sen moms på allt man köper, sen miljöskat på all energi man köper (El, soppa mm.) Sen förmögenhts-skatt, fastighets-skatt. De e sjukt, man blir ju straffad o man sköter sig och de går bra här i livet tamifan!!

Visst, skatter behövs för skola och omsorg, men samtidigt stör det iaf mig så jävla mkt när vårt kära land GER bort pengar till andra länder och individer som bara lökar och samtidigt skär ner innom skola och omsorg!!!

Själv kör ja nästan aldrig bil numera, men kommer köra på hemkört i framtiden..hehe.

Nä, om man ska rösta i höst för första gången ist för att skita i de som de tidigare gångerna man fått och försöka göra nått åt saken, och inte fan kommer de bli på Miljöpartiet iaf!!!

Fan, vi svenskar är för tama, gör inget åt skiten, vore fan inte mer än rätt med ett par rediga kravaller. Fast då blir man väll förknippad med militanta veganer, feminister, komunister osv. och de vill man ju inte.
Henka.

Post by Henka. »

Nobbe wrote:OT: Om sverige skulle sluta va så jävla generösa å ge bort massa pengar i bistånd till andra länder som vi aldrig kommer få nått för (tex va fan skulle nått Afrikanskt land kunna hjälpa Sverige med som gengäld?)

Sen kan dom ju sluta ge så jävla mkt i bidrag me. Lönar sig ju fan att ligga hemma på soffan och lyfta bidrag ist för att jobba, eller varför inte lyfta bidrag och jobba svart?

Skulle dom se över hela våran ekonomi så skulle inte skatter mm behöva va så höga. Ja är inte rasse el så, vet att de finns svenskar som utnytjar systemet oxå så jag pekar inte på nån speciell grupp av människor.

Fattar inte riktigt, dom som jobbar och sliter skattar ju fan på skatten, först inkomst-skatt på de man tjänar, sen moms på allt man köper, sen miljöskat på all energi man köper (El, soppa mm.) Sen förmögenhts-skatt, fastighets-skatt. De e sjukt, man blir ju straffad o man sköter sig och de går bra här i livet tamifan!!

Visst, skatter behövs för skola och omsorg, men samtidigt stör det iaf mig så jävla mkt när vårt kära land GER bort pengar till andra länder och individer som bara lökar och samtidigt skär ner innom skola och omsorg!!!

Själv kör ja nästan aldrig bil numera, men kommer köra på hemkört i framtiden..hehe.

Nä, om man ska rösta i höst för första gången ist för att skita i de som de tidigare gångerna man fått och försöka göra nått åt saken, och inte fan kommer de bli på Miljöpartiet iaf!!!

Fan, vi svenskar är för tama, gör inget åt skiten, vore fan inte mer än rätt med ett par rediga kravaller. Fast då blir man väll förknippad med militanta veganer, feminister, komunister osv. och de vill man ju inte.
Fan det där var som ord tagna ur min mun!!! Bara att ja e från Finland. Vi har ju överskott av mat och grejer i hela Europa. Skicka fan ner ett lass med säd och tomater istället för en massa pengar. De köper ju ändå vapen för pengarna. Dom kan ju prova kasta tomaterna på varandra istället och se hur mycket skada det gör! :lol:
Henrik Back
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Hur mycket bränsle drar era bilar per mil när ni gått över till att köra 100% E85?
Lönar det sig i slutänden?
FekZen

Post by FekZen »

M3JONAS wrote:Hur mycket bränsle drar era bilar per mil när ni gått över till att köra 100% E85?
Jag tankade 150.- (17,5 L) igår, men har bara kört 5 mil ännu, ska säga till när jag har ltie bättre koll på soppaförbruknignen.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

FekZen wrote:
M3JONAS wrote:Hur mycket bränsle drar era bilar per mil när ni gått över till att köra 100% E85?
Jag tankade 150.- (17,5 L) igår, men har bara kört 5 mil ännu, ska säga till när jag har ltie bättre koll på soppaförbruknignen.

Mvh
Adde
Vi får hoppas att siffrorna blir bättre vad det lider, om du bara kommer 5 mil för 150:- blir det inte så billigt ;)
FekZen

Post by FekZen »

M3JONAS wrote:
FekZen wrote:

Mvh
Adde
Vi får hoppas att siffrorna blir bättre vad det lider, om du bara kommer 5 mil för 150:- blir det inte så billigt ;)
Nejdå, 5 mil syndes knappt på mätaren!

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
FekZen

Post by FekZen »

Update:

Bytt spridare på nytt!

CLK 230'n hade siemensspridare vilket gjorde att dem inte gick att låsa med låsbläcket, varpå dem hoppade ur => inte så förbrukningsekonomiskt...

M5 3.6 spridare mörkblåa bosch sitter i nu, fungerar klockrent och dessa gick att låsa och sitter bra mycket bättre än vad CLK spridarna satt.
Jag har tyvärr ännu inte hunnit köra så mkt att jag fått några siffror att räkna på men det kommer.
I övrigt är det samma setup som innan, original soppa mappar men lite agressivare tändning. Kommer ställa upp tändningen ännu mer vart eftersom och se om det finns effekt att hämta.

Om jag räknar på flöde;
det jag fått fram av div tabeller är flöde 318is "714"-spridare är 192 cc och M5 3.6 / M3 3.0 "792"-spridare är på 245 cc. Altså 27.6 % större.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
Bonje

Post by Bonje »

318 is spridarna flödar 214 cc vid 3 bar. M3 E36 flödar 28? cc
Jag har exakta uppgifter i garaget på M3 3,0 spridarna.
Dom uppgifterna fick jag när jag ringde och frågade Bosch själva.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
FekZen

Post by FekZen »

Bonje wrote:318 is spridarna flödar 214 cc vid 3 bar. M3 E36 flödar 28? cc
Jag har exakta uppgifter i garaget på M3 3,0 spridarna.
Dom uppgifterna fick jag när jag ringde och frågade Bosch själva.
Tjoh!

Jo, har hört väldigt olika själv, allt från 170 cc , 185 cc, 192 cc och 214 cc för 318is, medan dem jag har 280 150 792 (osäker om det är M3 eller M5) ska flöda 245 cc vad jag vet/läst, men bäst vore att flödestesta...

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
Overcharged

Post by Overcharged »

vad jag vet ska m3 3,0 flöda 340cc och m5 flöda 380cc....vet inte om de är 3,6 lr 3,8....
FekZen

Post by FekZen »

Overcharged wrote:vad jag vet ska m3 3,0 flöda 340cc och m5 flöda 380cc....vet inte om de är 3,6 lr 3,8....
Dem skulle då vara god för 400 hk resp 450 hk på en sexa, det låter nästan lite väl överdimensionerat.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Eftersom E-85 kostar 8.50 kr och det går åt 30-40% mer så kommer priset bli 11.5-12 kr . Så varför ens fundera på det extra jobbet?
krokodilen

Post by krokodilen »

Är det någon som vet vilka spridare som sitter i en 316i med m43 maskin + flödet på spridarna & vad ligger orginal bränsletryck på ?
Funderar nämligen också lite på e85

Mvh Christer
Den som har mest grejer när han dör vinner!!
FekZen

Post by FekZen »

Jag kommer börja labba med att ställa om tändningen och se om det finns mer effekt att hemta. Kommer även jobba lite med programmet och se efter om man kan lösa kallstartsproblemet rent tekniskt...

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
Overcharged

Post by Overcharged »

FekZen wrote:
Overcharged wrote:vad jag vet ska m3 3,0 flöda 340cc och m5 flöda 380cc....vet inte om de är 3,6 lr 3,8....
Dem skulle då vara god för 400 hk resp 450 hk på en sexa, det låter nästan lite väl överdimensionerat.

Mvh
Adde

vad får du 400 och 450 hk ifrån?

jag tycker inte alls det låter så jättestort...
FekZen

Post by FekZen »

Overcharged wrote:
FekZen wrote:

Mvh
Adde

vad får du 400 och 450 hk ifrån?

jag tycker inte alls det låter så jättestort...

(340cc/5)*6 => 408

Spridarformeln, vet inte hur exakt den stämmer dock, men brukar vara hyffsat som mått. Ju fler cyl desto mindre spridare...
Mvh Adde
Mycket vrid spar tid!
Post Reply