limma taklucka i taket?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

lundqvist

limma taklucka i taket?

Post by lundqvist »

På grund av min bur så kan jag inte använda takluckan så då tänkte jag lätta bort allt förutom luckan.

Jag ska sätta fast själva luckan med aluplåtar men jag skulle behöva nåt sorts lim som man kan täta springan på ca 5mm som blir runtom med.

Nån som vet nåt lim som inte är lättflytande så det går att täta springan och som blir starkt och går att lacka över?
760t5 593whp
nicke.t

Post by nicke.t »

sättlim går lacka över,fyller ut springan oxo.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
robban_e21

Re: limma taklucka i taket?

Post by robban_e21 »

lundqvist wrote:På grund av min bur så kan jag inte använda takluckan så då tänkte jag lätta bort allt förutom luckan.

Jag ska sätta fast själva luckan med aluplåtar men jag skulle behöva nåt sorts lim som man kan täta springan på ca 5mm som blir runtom med.

Nån som vet nåt lim som inte är lättflytande så det går att täta springan och som blir starkt och går att lacka över?
Svart sikaflex ska du ha det funkar kanon har själv gjort det på polarens bil.
lundqvist

Post by lundqvist »

något speciellt sikaflex?
760t5 593whp
Franzén

Post by Franzén »

Biltemas vindrutetätning?
Sjuk limeffekt och tätar hur bra som helst.

Den kan man måla över om man vill.

http://www2.biltema.se/products/product ... emId=83093
Grr!
0706-419608
robban_e21

Post by robban_e21 »

lundqvist wrote:något speciellt sikaflex?
Kommer inte ihåg vaddet heter kan kolla upp det. om jag hinner men lär nog åka till bb i natt frugan tycker att det trycker på lite :D
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Har exakt samma problem.

För att täta springan var jag inne på Biltema Vindrutetätning (som Franzén rekommenderade) eller Biltema Marintätning, se länk nedan
http://www2.biltema.se/products/product ... mId=150732

Men insåg att jag måste göra vissa modifieringar innan (har allt innertak kvar - har bara tagit bort tätningslisten runt takluckan) innan jag kan börja limma och täta.

Jag är därför nyfiken på alla förslag hur ni fäster (permanent) takluckan.

lundqvist : Hur tänkte du fästa tackluckan med aluplåtar?
Martinssonn

Post by Martinssonn »

jag skulle inte köpa biltemas prylar när det handlar om så stora pengar som det gör att måla om ett tak efter det. Deras karosserikit (ord) blir Inte hårt. Det är löst och äckligt och blir inte som "riktigt" kit. Jag skulle köpa Hagmans, 3m, eller annat märkeslim till detta. Drygt att måla ett tak. så blir det inte bra. Och ev får göra om allt.
Franzén

Post by Franzén »

Martinssonn wrote:jag skulle inte köpa biltemas prylar när det handlar om så stora pengar som det gör att måla om ett tak efter det. Deras karosserikit (ord) blir Inte hårt. Det är löst och äckligt och blir inte som "riktigt" kit. Jag skulle köpa Hagmans, 3m, eller annat märkeslim till detta. Drygt att måla ett tak. så blir det inte bra. Och ev får göra om allt.
Jag har använt denna produkten ganska flitigt och vill påstå att dina erfarenheter om den är aningen missvisande.

Vad har kostnaden för en produkt att göra med om det blir bra eller ej?
Är dyrare produkter alltid en bättre lösning?

Det känns som att du gjort fel när du använt Biltemas vindrutetätning för att få så dåliga resultat som du verkar ha fått.
Om du gör fel med denna produkten så lär du även göra det med Hagmans eller Sikas produkter också, då är dom lika dåliga eller?

:?
Grr!
0706-419608
nicke.t

Post by nicke.t »

PL 400 blir hårt ,kostar väll en 100 tub. ja har limmat fast spoilers,lampglas mm man får aldrig bort det.
robban_e21

Post by robban_e21 »

sikaflex blir som gummi. går även att fylla stilentblocken i bakvagnen med om man inte orkar byta har prövat funkar kanon :D
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

lundqvist : Hur tänkte du fästa tackluckan med aluplåtar?
Martinssonn

Post by Martinssonn »

Franzén wrote:
Martinssonn wrote:jag skulle inte köpa biltemas prylar när det handlar om så stora pengar som det gör att måla om ett tak efter det. Deras karosserikit (ord) blir Inte hårt. Det är löst och äckligt och blir inte som "riktigt" kit. Jag skulle köpa Hagmans, 3m, eller annat märkeslim till detta. Drygt att måla ett tak. så blir det inte bra. Och ev får göra om allt.
Jag har använt denna produkten ganska flitigt och vill påstå att dina erfarenheter om den är aningen missvisande.

Vad har kostnaden för en produkt att göra med om det blir bra eller ej?
Är dyrare produkter alltid en bättre lösning?

Det känns som att du gjort fel när du använt Biltemas vindrutetätning för att få så dåliga resultat som du verkar ha fått.
Om du gör fel med denna produkten så lär du även göra det med Hagmans eller Sikas produkter också, då är dom lika dåliga eller?

:?

Om du läser igen skrev jag ingenting om biltemas fönstertätning. Men det spelar ingen roll. alla vet att biltema har varierande kvalité. Och jag sa att JAG inte skulle ha använt biltemas produkter till detta. Just för att om man får göra om, så blir det ganska stora kostnader om man inte kan måla taket själv. och även om man kan måla själv så är det ju trist att få göra om något. jag tycker det verkar som du gillar biltemas produkter. och det har jag ingenting att säga något om. jag använder mycket biltema saker själv. Men just till detta skulle ja använt ett märkeslim, vad kostar en tub på biltema? halva priset kanske, vad kostar en märkesprodukt? max 200kr för en patron 300ml. går åt max 2 för att limma takluckan. rätt små kostnader jämfört med att måla om taket OM det skulle gå åt helvete.
lundqvist

Post by lundqvist »

bmw-slangen wrote:lundqvist : Hur tänkte du fästa tackluckan med aluplåtar?

Ja det är lite svårt att förklara men det finns lite kanter som jag ska nita fast den i men det är ju en volvo jag har också så jag vet inte hur det ser ut för dej
760t5 593whp
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

lundqvist wrote:
bmw-slangen wrote:lundqvist : Hur tänkte du fästa tackluckan med aluplåtar?

Ja det är lite svårt att förklara men det finns lite kanter som jag ska nita fast den i men det är ju en volvo jag har också så jag vet inte hur det ser ut för dej
Har funderat på detta lite. Funderar på att limma fyra metallplåtar på insidan av taket som skapar en "läpp" på typ 5 cm som man sedan kan limma fast den rensade takluckan på. Gapet på typ 2 cm runtomkring fylls sedan med tex spackel eller liknande.

Limmet jag funderar att använda på är något liknande akryllim som är framtaget för att limma ihop plåtdetaljer på bilar och dylikt. Ska försöka ta reda mer om detta...
nicke.t

Post by nicke.t »

som ja skrev innan PL400 limmar ja plåt mot plåt mm de sitter som berget. men fylla 2 cm me spackel är väll ingen hitt. bättre plasta över me glasfiber isåfall. mv h
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Ja, hittar jag inte det där speciella akryllimmet som var speciellt framtaget till att limma ihop plåtdelar på bilar så blir det PL400 - det är precis som du säger tokstarkt på de flesta material.

Jo, det blir ju en ca 2 cm bred och typ 0.5 mm djupt dike runtom. Kan man inte spackla ihop det? Kanske stor risk det spricker redan vid första svängen. Kanske som du säger stabilare att köra med typ glasfiber eller dylikt.
Post Reply