Skulle ur med golvmatta och var tvugen att ha bort instegslisterna.
Hur fan får man loss dom utan att de knäcks? samt hur får man tillbaka dom?
Clippsen under sitter som as.
Min ena försökte jag med att försiktigt dra uppåt, flera stödpunkter jag druckte underifrån, ett par clipps hoppade loss men sen krackelerade hela listen
Får väl skaffa nya på något ställe om det finns att få tag i...
Iofs om man sätter tillbaka nya lister med clippsen i borde det bara vara att trycka dit dom, sen att få loss kanske e en annan femma...
Jag brukar skjuta dem bakåt. Man får ta bort baksätet och böja listen över tankbulan.
Men gör det inte om listerna är kalla, då knäcks de nog. Varma lister är mjukare.
Monteras på sama sätt.
Kanske finns enklare sätt med det har funkat för mig.
Samma fast värre på e36. Där gjorde jag som du och kasserade listen.
Vilka lister tänker du på? De smala som sitter med tre-fyra vita clips som finns med på bilden nedan?
De brukar sitta hårt, men sällan jag tagit sönder någon list. Ibland kan det vita plastclipset gå sönder men i övrigt brukar det gå bra.
Men som sades innan - undvik att göra det i kyla! Jag lyckades dock (fick vara lite försiktigare) att plocka loss i -10 grader (ute på ReturBilen - behövde svarta lister).
Jag brukar börja med en bred spårskruvmejsel i en av ändarna och sedan trycka in ett panelclips verktyg precis intill plastclipset och bända uppåt. Därefter tar jag clipset bredvid, för in verktyget under listan så den ligger så nära plastclipset som möjlig (verktygat riktat inåt i kupen) och trycket verktyget nedåt (och bänder således listen uppåt). Ni måsta applicera trycket sånära clipsen som möjligt - annars spricker de små plastskenorna.
Dom där förbannade listerna är ju aldrig hela ändå...
Dessutom håller dom inte mattan på plats speciellt bra heller.
Vi fick nog av skiten och slet bort dom.
Istället inskaffade vi en trevlig aluminiumprofil som ser ut som ett L och så preparerade vi dessa med försänkta hål.
Sen anpassade vi listerna så att dom passade perfekt mellan A och B stolpe och sen drog vi dit dom med plåtskruv.
Funkar hur bra som helst och det blev snyggt också.