NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad
Hejsan.
Nu var det dags igen att starta med ett nytt projekt.
Som en del kanske vet så har jag hållt på med en 325 Sedan ett tag och fixat och pillat med inredningen.
Jag påbörjade även en lackering av bilen. Men tyvärr fick jag aldrig tag i en lackbox. Och nu är det alldeles för kallt för att fortsätta lacka. Så sedanen kommer färdigställas till våren då den troligtvis också kommer säljas.
Projekttråd på den bilen finns här; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102372
Men eftersom jag nu då har en halft nerplockad sedan så var jag ju tvungen att skaffa mig något att göra under vintern. Och vad passar då bättre än att skaffa en till bil med andra projektplaner till? =)
Inköpet nu under vintern blev därför en Bmw 325 E36 Cab med 14700mil på mätaren.
Vad kommer då hända med denna bilen?
Jo. Den ska såklart turbo-konverteras.
Jag ska vara ärlig och säga att jag har köpt något av de lite billigare sakerna.
Men det är helt enkelt för att se vad man verkligen kan få ut för effekt ur något som inte kostar skjortan.
Köpte ett "färdigt" paket på ebay.
Budgeten ligger på 20tk som jag hoppas jag ska klara mig under.
Men vad har jag nu för grejer då?
Emusa T3 turbo
Intercooler
BTR
Wastegate
Dumpventil
"tryckrörs-kit"
Silikon-slangar och T-klammor till allt
Oljeslangs-kit
Utöver detta så har jag också köpt;
Precision 444cc spridare
MLS 3.5mm packning med ARP-bultar
TREperformance 255lph pump som ska klara av 500 överladdningshästar.
Black crystal laddtrycksmätare
SMT6 piggy-back.
Det enda som jag har planerat att köpa utöver det jag redan har är ett kopplingskit från F1 Racing.
En steg 3 koppling som är speccad till ca 500 häst och ca 600Nm.
Med ett svänghjul i härdat chromoly-stål med en vikt av 7.4kg. Original väger ungefär 12kg.
Och troligtvis en bredbandslambda som kommer underlätta en hel del vid mappning av bilen.
Jag kommer uppdatera med så mycket bilder jag bara kan under projektets gång!
Nu var det dags igen att starta med ett nytt projekt.
Som en del kanske vet så har jag hållt på med en 325 Sedan ett tag och fixat och pillat med inredningen.
Jag påbörjade även en lackering av bilen. Men tyvärr fick jag aldrig tag i en lackbox. Och nu är det alldeles för kallt för att fortsätta lacka. Så sedanen kommer färdigställas till våren då den troligtvis också kommer säljas.
Projekttråd på den bilen finns här; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102372
Men eftersom jag nu då har en halft nerplockad sedan så var jag ju tvungen att skaffa mig något att göra under vintern. Och vad passar då bättre än att skaffa en till bil med andra projektplaner till? =)
Inköpet nu under vintern blev därför en Bmw 325 E36 Cab med 14700mil på mätaren.
Vad kommer då hända med denna bilen?
Jo. Den ska såklart turbo-konverteras.
Jag ska vara ärlig och säga att jag har köpt något av de lite billigare sakerna.
Men det är helt enkelt för att se vad man verkligen kan få ut för effekt ur något som inte kostar skjortan.
Köpte ett "färdigt" paket på ebay.
Budgeten ligger på 20tk som jag hoppas jag ska klara mig under.
Men vad har jag nu för grejer då?
Emusa T3 turbo
Intercooler
BTR
Wastegate
Dumpventil
"tryckrörs-kit"
Silikon-slangar och T-klammor till allt
Oljeslangs-kit
Utöver detta så har jag också köpt;
Precision 444cc spridare
MLS 3.5mm packning med ARP-bultar
TREperformance 255lph pump som ska klara av 500 överladdningshästar.
Black crystal laddtrycksmätare
SMT6 piggy-back.
Det enda som jag har planerat att köpa utöver det jag redan har är ett kopplingskit från F1 Racing.
En steg 3 koppling som är speccad till ca 500 häst och ca 600Nm.
Med ett svänghjul i härdat chromoly-stål med en vikt av 7.4kg. Original väger ungefär 12kg.
Och troligtvis en bredbandslambda som kommer underlätta en hel del vid mappning av bilen.
Jag kommer uppdatera med så mycket bilder jag bara kan under projektets gång!
Last edited by NdL on 01 May 2012, 15:51, edited 16 times in total.
Här kommer iaf lite bilder på saker som jag har hemma;
Kartongen som grejerna kom i.
Välpacketerat =)
Grenrör modell Kina.
Wastegate
BTR
Dumpen
Tryckrör plus en SMT6a i nederkanten ;P
Spridarna
Laddtrycksmätaren
Pumpen
Jag har kommit så pass långt så att jag har kopplat in smt6an till styrboxen.
Men bilen går inte som den ska.. den vill inte varva över 2500.
Jag tror att det beror på antingen att jag kör fel mode i programmet till smtn.
Eller att den helt enkelt inte vill köra triggsignalen genom smtn.
Jag ska iaf pilla lite med det imorn =)
Kartongen som grejerna kom i.
Välpacketerat =)
Grenrör modell Kina.
Wastegate
BTR
Dumpen
Tryckrör plus en SMT6a i nederkanten ;P
Spridarna
Laddtrycksmätaren
Pumpen
Jag har kommit så pass långt så att jag har kopplat in smt6an till styrboxen.
Men bilen går inte som den ska.. den vill inte varva över 2500.
Jag tror att det beror på antingen att jag kör fel mode i programmet till smtn.
Eller att den helt enkelt inte vill köra triggsignalen genom smtn.
Jag ska iaf pilla lite med det imorn =)
Kände att det nu var dags för en liten update. Hoppas det blir lite skoj för er iaf =)
Som ni vet så hade jag lite problem med att få ut motorn då oljetråget tog i och motorn helt enkelt vägrade åka ur. Men efter ett jädrans pill med att dra i motorn i olika lutningar så slank den plötsligt ur.
Jädrans böld till oljetråg.
Polaren är nöjd över att den äntligen är ute iaf.
Iskruvad i stativet.
Växellådan med svänghjul, tryckplatta och lamell.
Svänghjul, tryckplatta och lamell är för övrigt till salu... ifall nu ingen moderator har något emot att jag skriver det här.
Som ni vet så hade jag lite problem med att få ut motorn då oljetråget tog i och motorn helt enkelt vägrade åka ur. Men efter ett jädrans pill med att dra i motorn i olika lutningar så slank den plötsligt ur.
Jädrans böld till oljetråg.
Polaren är nöjd över att den äntligen är ute iaf.
Iskruvad i stativet.
Växellådan med svänghjul, tryckplatta och lamell.
Svänghjul, tryckplatta och lamell är för övrigt till salu... ifall nu ingen moderator har något emot att jag skriver det här.
Dags för liten update igen då.
Motorn är nu 98% isärplockad.
Allt som sitter kvar på blocket nu är triggerskivan och veven.
För att få bort detta så måste jag göra ett verktyg för att kunna hålla imot när man skruvar loss den..
Någon som har ett bra tips på hur man kan göra?
Iaf så tog jag med lite grejer till jobbet för att tvätta dem;
I tvätten.
Äckliga kolvar.
Och efter tvätt så blev delarna såhär;
Ikväll är planen att tvätta växellådan och lite andra grejer.
Så förhoppningsvis så kan man börja lacka lite snart =)
Motorn är nu 98% isärplockad.
Allt som sitter kvar på blocket nu är triggerskivan och veven.
För att få bort detta så måste jag göra ett verktyg för att kunna hålla imot när man skruvar loss den..
Någon som har ett bra tips på hur man kan göra?
Iaf så tog jag med lite grejer till jobbet för att tvätta dem;
I tvätten.
Äckliga kolvar.
Och efter tvätt så blev delarna såhär;
Ikväll är planen att tvätta växellådan och lite andra grejer.
Så förhoppningsvis så kan man börja lacka lite snart =)
Dags för en update igen, vilket jag hoppas ni gillar =)
Har varit på jobbet och tvättat lite mer saker.. och dessutom lackat en del grejer också.
Så här får ni lite bilder på det;
Tvätten på jobbet.
Skitigt oljetråg.
Skitig växellåda.
Första lagret färg pålagt.
Inne i ugnen.
Växellådan efter tvätt.
Maskerat lite.
Växellådan inne i ugnen.
Ett stycke äcklig kåpa
Så hur blev nu allting färdiglackat då?
Som jag skrev i mitt förra inlägg så behövdes det ju ett verktyg för att kunna skruva bort veven från blocket. Så det var bara sätta igång och göra ett eget;
Där ska man hålla emot.
Uppritat i Solidworks
Färdigprogrammerat i Edgecam.
Ut till verkstaden.
Valet av maskin fick bli den minsta vi hade - Haas VM2 ;P
Biten uppspänd.
Mätpgrogram för att sätta ut nolla.
Mäter med proben.
Nollan lagd på G54
Fräser lite.
Färdigt verktyg!
Och ja! Det hade varit otroligt mycket smidigare att svarva en sån här bit. Men svarven vi har kan bara svarva axlar på en diameter på max 25mm.
Så det fick bli att fräsa ur den istället.
Hoppas iaf det var en lite roligt update =)
Har varit på jobbet och tvättat lite mer saker.. och dessutom lackat en del grejer också.
Så här får ni lite bilder på det;
Tvätten på jobbet.
Skitigt oljetråg.
Skitig växellåda.
Första lagret färg pålagt.
Inne i ugnen.
Växellådan efter tvätt.
Maskerat lite.
Växellådan inne i ugnen.
Ett stycke äcklig kåpa
Så hur blev nu allting färdiglackat då?
Som jag skrev i mitt förra inlägg så behövdes det ju ett verktyg för att kunna skruva bort veven från blocket. Så det var bara sätta igång och göra ett eget;
Där ska man hålla emot.
Uppritat i Solidworks
Färdigprogrammerat i Edgecam.
Ut till verkstaden.
Valet av maskin fick bli den minsta vi hade - Haas VM2 ;P
Biten uppspänd.
Mätpgrogram för att sätta ut nolla.
Mäter med proben.
Nollan lagd på G54
Fräser lite.
Färdigt verktyg!
Och ja! Det hade varit otroligt mycket smidigare att svarva en sån här bit. Men svarven vi har kan bara svarva axlar på en diameter på max 25mm.
Så det fick bli att fräsa ur den istället.
Hoppas iaf det var en lite roligt update =)
Nu har det även hänt lite mer grejer.. Eller förra helgen rättare sagt.
Jag var nämligen på jobbet och planade blocket och toppen.
Så här får ni lite bilder på det;
Blocket uppspänt.
Toppen.
Blocket planat.
Toppen planat.
Fick ta 0.03 på blocket, och 0.065 på toppen. Men nu är grejerna superplana iaf.
Och ytfinheten på blocket ligger på 0.2 RA och på toppen ligger det på 0.13 RA.
Vilket i princip är så fint man bara kan få det =)
Väntar nu bara på packningarna och lagerna så man kan smälla ihop motorn.
Jag var nämligen på jobbet och planade blocket och toppen.
Så här får ni lite bilder på det;
Blocket uppspänt.
Toppen.
Blocket planat.
Toppen planat.
Fick ta 0.03 på blocket, och 0.065 på toppen. Men nu är grejerna superplana iaf.
Och ytfinheten på blocket ligger på 0.2 RA och på toppen ligger det på 0.13 RA.
Vilket i princip är så fint man bara kan få det =)
Väntar nu bara på packningarna och lagerna så man kan smälla ihop motorn.