KNACKAN: BMW E30 M30B35
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
KNACKAN: BMW E30 M30B35
Slänger in en liten tråd om mitt projekt här också då det kan vara bra att få lite synpunkter och tips.
Orkar inte göra nya inlägg så jag kopierar inläggen från min andra projekttråd.
Bilen är en BMW E30 318IS.
Det var först tänkt att jag skulle turbokonvertera M42an först så jag handlade på mig ett 19T och diverse lull lull men kom ganska snabbt fram till att man kommer nog tröttna rätt snabbt med den effekten. Lika bra att bygga på något rejälare från början så jag lurade av Niklas sin M30B35 och på den vägen är det. Har ingen häftig lista ännu på vad som skall göras just nu men i stora drag blir det; rostlaga, garagelack, bygga fräck motor.
Så här såg den ut tidigare...
Det norska guldet som finns tammefan överallt!? Mums...
Några hål i golvet igenlappade...
Kommer mer bilder och info senare!
Orkar inte göra nya inlägg så jag kopierar inläggen från min andra projekttråd.
Bilen är en BMW E30 318IS.
Det var först tänkt att jag skulle turbokonvertera M42an först så jag handlade på mig ett 19T och diverse lull lull men kom ganska snabbt fram till att man kommer nog tröttna rätt snabbt med den effekten. Lika bra att bygga på något rejälare från början så jag lurade av Niklas sin M30B35 och på den vägen är det. Har ingen häftig lista ännu på vad som skall göras just nu men i stora drag blir det; rostlaga, garagelack, bygga fräck motor.
Så här såg den ut tidigare...
Det norska guldet som finns tammefan överallt!? Mums...
Några hål i golvet igenlappade...
Kommer mer bilder och info senare!
Lite mer bilder.
Inredningen tog jag ur och satte i en annan E30.
Bort med asfalltsmatta och kolla efter rost.
Min första svets. :face:
Taklucka ur. Blir nog en glasfiberlucka istället.
Rutor ur. Härlig skärmkant.
Började slipa rent och grunda lite.
Kapade bort frontbalken.
Motor ur.
Så här ser det ut just nu. Ska snyggas till.
Niklas poserar bakom nya blyklumpen.
Hoppas denna skall hjälpa till lite sedan, KKK K31.
765-tryckplatta.
Styrservo från E36. 2,9 varv från fullt till fullt istället för 4,1 eller vad det är.
Inredningen tog jag ur och satte i en annan E30.
Bort med asfalltsmatta och kolla efter rost.
Min första svets. :face:
Taklucka ur. Blir nog en glasfiberlucka istället.
Rutor ur. Härlig skärmkant.
Började slipa rent och grunda lite.
Kapade bort frontbalken.
Motor ur.
Så här ser det ut just nu. Ska snyggas till.
Niklas poserar bakom nya blyklumpen.
Hoppas denna skall hjälpa till lite sedan, KKK K31.
765-tryckplatta.
Styrservo från E36. 2,9 varv från fullt till fullt istället för 4,1 eller vad det är.
Värmepaket på väg ut.
Framvagnsbalken ren från gucka. Ska blästras och lackas sen.
Bromsservot ska bytas mot ett mindre.
Cellpaketet får vara kvar tills det är dags att bygga nytt värmepaket!
Jag och Niklas var och shoppade lite E30-plåt, passade på att norpa denna bit.
Börjar bli tomt nu. Bara att blicka framåt...
Framvagnsbalken ren från gucka. Ska blästras och lackas sen.
Bromsservot ska bytas mot ett mindre.
Cellpaketet får vara kvar tills det är dags att bygga nytt värmepaket!
Jag och Niklas var och shoppade lite E30-plåt, passade på att norpa denna bit.
Börjar bli tomt nu. Bara att blicka framåt...
Har fått tillbaka jobbet på Sandvik så har varit lite segt med ork de senaste veckorna.
Har iallafall köpt lite nya plåtdelar som ska bytas ut.
Toppen är rensad och ska iväg på portning.
Har även börjat kapa i torpeden men får vänta med att ta bort mer förrän motor och låda sitter på plats så man ser lite bättre.
Någon som har en Getrag 260 från E28/E34 535 till salu?
Har iallafall köpt lite nya plåtdelar som ska bytas ut.
Toppen är rensad och ska iväg på portning.
Har även börjat kapa i torpeden men får vänta med att ta bort mer förrän motor och låda sitter på plats så man ser lite bättre.
Någon som har en Getrag 260 från E28/E34 535 till salu?
Igår var hustomtarna (Anders och Niklas) framme med piskan och hjälpte till så det blev lite gjort.
Vi började snitta upp tunneln lite och påbörjade att lappa igen torpeden, Niklas gjorde ett kanonfint jobb med slipjobbet sen! Plockade bort fjäderben och fortsatte ta bort tektyl i hjulhusen. Började göra ren växellåda och helvete vad gucka det det kan sitta på en sån. Förstärkte även motorstativet med ett snedstag då jag såg att en annans motorstativ hade knäckts av en M30 och motorn for i golvet, lika bra att vara på säkra sidan.
Tack för hjälpen grabbar!
Nya frontbalken är även dithängd så man ser lite hur det blir med plats i fram.
Uppdaterar med lite bilder.
Vi började snitta upp tunneln lite och påbörjade att lappa igen torpeden, Niklas gjorde ett kanonfint jobb med slipjobbet sen! Plockade bort fjäderben och fortsatte ta bort tektyl i hjulhusen. Började göra ren växellåda och helvete vad gucka det det kan sitta på en sån. Förstärkte även motorstativet med ett snedstag då jag såg att en annans motorstativ hade knäckts av en M30 och motorn for i golvet, lika bra att vara på säkra sidan.
Tack för hjälpen grabbar!
Nya frontbalken är även dithängd så man ser lite hur det blir med plats i fram.
Uppdaterar med lite bilder.
M42B18 byts mot en klantig och osexig M30.. synd på en så fin motor!
Det verkar bli en genomgående renovering av bilen. Det här kan bli kul att följa trots tankevurpan med motorbytet.
Det verkar bli en genomgående renovering av bilen. Det här kan bli kul att följa trots tankevurpan med motorbytet.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
m30 is the shit bonje ... du måste lära dej att allt under 3liter är moppe motorer
och det blir en ganska komplett renovering då skärmkanter, skärmar, frontplåt, torped, 1/3 del? av golvet, trösklar ska bytas oxå
fan va skönt att du fått upp en tråd knack..... vi får köra en heldag snart så all plåt blir färdig snart
och det blir en ganska komplett renovering då skärmkanter, skärmar, frontplåt, torped, 1/3 del? av golvet, trösklar ska bytas oxå
fan va skönt att du fått upp en tråd knack..... vi får köra en heldag snart så all plåt blir färdig snart
pm om det är nått
det ser juh rigtit najs ut med ditt projekt! M30 is the shit!!!!!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna vecka har jag och Niklas pysslat med lite el och annat runt om kring i garaget. Igår kapade vi upp tunneln några centimeter till och svetsade igen lite smågrejer och gjorde en pappmall på torpeden. Bilderna är lite missvisande men jag tror det kommer bli riktigt bra när det är klart. Har även hämtat ut lite mer plåt från BMW och köpt lite mer plattjärn till växellådsbalk och ett nytt motorfäste.
Jahapp... Här har det inte hänt så mycket senaste tiden pga mycket jobb och annat som tagit upp tiden.
Toppen är iallafall på portning hos Mikko i Hofors. Har köpt lite rör, böjar och flänsar till grenrör och en 4-puck sinter. Har även fått bussningar till silent och diffupphängning tillverkade, blev sjukt fina. Har beställt cabförstärkningar och taklucka i glasfiber som borde komma nu nån dag. Lådan har fått lite färg på sig.
Kom även över en sprillans HX55 så jag funderar på om man ska köra på den istället för K31an, vad tror ni blir bäst? Ska köra på en Z55 kam om det har någon betydelse.
K31: In = 66. Ut = 73. Avgas 22.
HX55: In = 65. Ut = 80. Avgas 22.
Lite bilder på det inhandlade.
Avslutar med en bild på Tyson och HXn.
Toppen är iallafall på portning hos Mikko i Hofors. Har köpt lite rör, böjar och flänsar till grenrör och en 4-puck sinter. Har även fått bussningar till silent och diffupphängning tillverkade, blev sjukt fina. Har beställt cabförstärkningar och taklucka i glasfiber som borde komma nu nån dag. Lådan har fått lite färg på sig.
Kom även över en sprillans HX55 så jag funderar på om man ska köra på den istället för K31an, vad tror ni blir bäst? Ska köra på en Z55 kam om det har någon betydelse.
K31: In = 66. Ut = 73. Avgas 22.
HX55: In = 65. Ut = 80. Avgas 22.
Lite bilder på det inhandlade.
Avslutar med en bild på Tyson och HXn.