Elproblem e39 528

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Elproblem e39 528

Post by xelerator »

tja.. den här frågan kanske inte passar här sådär jättemycke men de känns ändå bäst att ställa den här istället för på andra forum...

hur som helst..

en polare till mig har fått "akuta" problem med sin bil o problemen kom utan vidare..

han körde med bilen o helt plötsligt började abs o antispinn lamporna o lysa..
dessutom slutade hastighetsmätaren o ekonomimätaren o fungera.

Då ja inte har så bra koll på E39:or eller kung på elektriska problem tänkte ja att ni kanske ka nhjälpa till.. nåt ni känner till eller kan hjälpa me??

Själv tänkte att orsaker kan vara:
*nåt relä?
*SI-batterierna?
*kanske har hastighetsgivarn på bakaxeln gått av därav mätarproblemen, men det förklarar inte abs o antispinn lamporna...

bilen e svensksåld, tror de e en -98 o har gått 18500mil....

tack på förhand

mvh
Sundin
Posts: 8
Joined: 21 Nov 2005, 19:40
Location: Karlstad

Post by Sundin »

Troligtvis en varvtals givare på något a hjulen. abs/antispin tar hastigheten från alla hjulen, kommer dock inte i håg i från vilket hjul signalen till hastighetsmätaren tas i från.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Jag har för mig att det är vänster bak som ger signal till hastighetsmätaren.
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

de som dom säger i tidigare inlägg stämmer jätte bra, de sitter impulsgivare på alla fyra däcken som inte enbart har funktionen till abs och antispinn utan även, tank mätaren, ekonomi mätare, trip mätare, hastighets mätare m.m
detta är ett relativt vanligt fel, men de är inte alltid säkert att det är samma givare för att samma fel uppstår, mitt råd är att om du inte har möjlighet själv, att ta bilen till en verkstad och göra en felkods avläsning för att få reda på exakt vilken av dessa givare det är, brukar inte kosta mycket ca 500kr, finns andra sätt att kontrollera på men då ska man veta vad man gör och vara lite händig :D
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Vänster bak är det vad jag vet på E39, var det på morsans E46 också.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

ja misstänkte att det skulle va nåt mindre fel.. men själv har ja inte tid o kolla hans bil.. tentaperiod nu i skolan :cry:...
men han ska ta bilen till bmw imorrn så kan dem kolla med datorn...

han köpte bilen på firma så tydligen ska firman fixa allt eftar att han pratat med dem säger han.. de va ju lyckligt..

återkommer ifall det inte löser sig..

tack för hjälpen för övrigt..

mvh
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

ok.. tack för tipset...
förmodligen står bilen hos bmw nu, annars kan man kanske kolla det...
Post Reply