Material bromskivor

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Silander

Material bromskivor

Post by Silander »

Hallå allesammans!

Tänkte göra egna bromskivor av större modell, ventilerade och slitsade/borrade.

Vad ska man köra för material? Tänkte testa med hardox, men hur lätt slår sig det ? samt blir det för hårt och bara skriker?

Alla idéer är av intresse! :D

Mvh,
Silander
johankihl
Admin

Re: Material bromskivor

Post by johankihl »

Silander wrote:Hallå allesammans!

Vad ska man köra för material? Tänkte testa med hardox, men hur lätt slår sig det ? samt blir det för hårt och bara skriker?

Mvh,
Silander
Problemet är väl att göra bromsskivorna ventilerade. Om du gör dem solida blir dem tyvärr rätt värdelösa oavsett storlek. Eller hade du tänkt fräsa ventilering i dem med?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

Johan, det står ventilerade :)
Karl Jansson, 070-4406777
cerwinboy

Re: Material bromskivor

Post by cerwinboy »

Silander wrote:Hallå allesammans!

Mvh,
Silander
om du tar et material som hardox och försöker borra i det har du ett problem då hardox är något härdat då det levereras till kund.. bästa möjliga sätt att tillverka broms skivor är att vatten skära dom i så fall då du inte för över värme i hardoxen som gör att den blir mjuk och värdelös igen. svårt att härda om Hardox. broms skivor orginal är oftast gorda i gutgärn och gutstål med hög kol halt och de ger dom en sträv yta även om det inge känns så när dom gått till sig...

tänk mera än 2 gånger innan du tillverka skivor... prata med någon som verkligen kan då et är en alvarlig säkerhets risk tycker jag...

om du använder vanligt stål kan skivorna bli glatta och kännas som att du har bränt beläggen.. och högre ligerade stål är de ingen mening att tillverka i utan att det blir mera kost samt att köpa fina skivor färdigt uta att behöva jobba och slita.

borra du och slitsar skivorna så kommer dom med all sanolikhet att sprika i ett hål först då sprickor följer karbidernas riktning i stålet/järn. karbider är lättast att tänka sig som trä fibrer som ligger i olika riktningar som inte gå att ser förr än stålet/järnet är sönder vilka riktningar dom har. .

helst rekomendera jag dig att ha större släta skivor om du vil ha agresivare häjdare .... hade jag vetat hur du ska gå tillväga skulle jag talat om det för dig men det finns så mycket som kan gå fel på vägen med val av matrial , värmebehandling , ytjämnhet och skärteknik..
Andy_b

Post by Andy_b »

jag tror nog att jag hade sattsat på ett matrial som inte rör sig för mycket av värme .... och klarar av värmen

typ 355ma ett rostfritt matrial
pm om det är nått
cerwinboy

Post by cerwinboy »

Andy_b wrote:jag tror nog att jag hade sattsat på ett matrial som inte rör sig för mycket av värme .... och klarar av värmen

typ 355ma ett rostfritt matrial

kan fungera.. men du har ett problem.. rostfria material inne håller minst 14% crom.... crom är en legering vilket gör att stål kan ändra och stanna i struktur vid olika temperaturer ihopa med kol i stålet... VAD händer när du gort några hårda inbromsningar och sen kör igenom en vatten pöl... kommer skivan att bli yt hård eller kommer den slå sig ? det låer dyrt att pröva sig fram på detta sätt. men jag hävdar fortfarande att det är bättre att köra på liknande skivor och svarva till dom det lilla som behövs för att få det att passa.

men jag tycker som du.. om man verkligen vill pröva så ska man höra sig för med dom som kan och vet vilka srtål/järn sorter som är formstabila..

ett allternatv är att göra en analys på en bromskiva och sen valt ett sådan matrial av stål fabrikanten med dom ligeringarna i rätt mängd och skurit ut en "större" skiva.. UDDEHOLM kan du beställa pulver metaller som dom blandar exakt det stål/järn du vill ha..
Post Reply