Ta bort oljetråget på en M20B20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Ta bort oljetråget på en M20B20

Post by Mickeeey »

Hur mycke jobb är det och äre nått speciellt man ska tänka på ??

Mvh =)
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

Post by overloaded »

när motorn sitter i eller?
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Post by Mickeeey »

overloaded wrote:när motorn sitter i eller?


Yes Box =)
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

Post by overloaded »

har för mig att bulan på tråget tar i motor balken ganska mycket,, har aldig haft bort tråget helt men ja lossa på de å bytte oljepump på min utan problem, va gjort på under en timme,, fast du kanske ska byta tråget?
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Post by Mickeeey »

Ska dit med oljeretur för turbon så det ska bort!
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Inte mycket jobb.

Hissa upp bilen lagom högt så du kommer in under och kan meka.
Töm ur oljan.
Släpp motorfästena och vxl-lådsfästena plus eventuellt någon jordkabel osv.
Fäst motorn i en motorlyft och lyft upp motorn så mycket du kan.
Kolla noga så att inget är för kort och kan ta stryk pga lyftet.

Nu kan du ta loss kabeln till oljenivågivaren på tråget.

Fram med tians hylsa på förlängare, gärna 1/4 tum och rappa loss alla 38 skruvarna sen kan du krångla ner tråget mellan balk och block.

Tillbaks kan med fördel göras i omvänd ordning.

Lycka till!
Grr!
0706-419608
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Post by Mickeeey »

Franzén wrote:Inte mycket jobb.

Hissa upp bilen lagom högt så du kommer in under och kan meka.
Töm ur oljan.
Släpp motorfästena och vxl-lådsfästena plus eventuellt någon jordkabel osv.
Fäst motorn i en motorlyft och lyft upp motorn så mycket du kan.
Kolla noga så att inget är för kort och kan ta stryk pga lyftet.

Nu kan du ta loss kabeln till oljenivågivaren på tråget.

Fram med tians hylsa på förlängare, gärna 1/4 tum och rappa loss alla 38 skruvarna sen kan du krångla ner tråget mellan balk och block.

Tillbaks kan med fördel göras i omvänd ordning.

Lycka till!


Det går att göra så alltså, skönt o slippa släppa på det som sitter under tråget.

Tack för kanonbra svar =)

Mvh =)
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

Post by overloaded »

aha turbo på gång :) ja där har du ett enkelt sätt,, lycka till
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

på min m20b20 lossade jag bara på styrleden tröck ner den så långt det gick mot backen sedan var det bara att föra tråget bakåt och sidan så var det borta :)
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
BMWM20
Posts: 386
Joined: 09 May 2008, 21:01
Location: åland
Contact:

Post by BMWM20 »

eller så borrar du håll i tråget där du skall ha returen med oljan i så kommer allt spån och skit ut med oljan, sen svarvar man till en konisk tapp av önskad storlek och slår in den i hållet och tätar med kemiskmetal.. :lol:

så gjorde jag på ett 316 snik bygge och de funkade bra.. detta är ju så klart om det bara är ett snik bygge annars så är de ju inte att rekommendera.. men bygger man snik och är lite latt så va fan.. :lol:
mvh: Leo karlsson --åland--

Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
Post Reply