bmwpatrik wrote:Har kollat på millways hemsida, står N/mm, kanske är skillnad på nm/mm och N/mm, jag utgick från att de var newtonmeter per mm.
Man kanske kan nöja sig med 150N/mm, ska ju fjädra lite men däcken fjädrar väll en del de också.
MVH
som nämnt är det alldelles för hårt för strippen.
Personligen hade jag valt att köra med tex 30 N/mm +- 10 N/mm fjädrar, samt dämpare med ställbar kompression/retur.
Men du säger att du vill ha det hårt så .
Med coilovers bak tycker jag att 80 N/mm är hårt, det är bananpassat på en e30.
200 N/mm är galet högt med coilovers..
För övrigt mäter man fjäderhårdhet i tex N/mm, kg/mm, lbs/inch, lbs (om man har längden på fjädern).
Vet att de inte blir optimalt men de är en kompromiss pga ekonomin, fick för mig att man skulle ha bilen hård bak och mjuk fram, så bilen reser sig fram å flyttar vikten bak, men de kanske är åt helvete?
MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Vad för fjäderhårdhet bör man ha på en e30 touring med m20b25. lite lättad. om man tänkt köra gata, bana och drifting lite blandat? Coilovers med fjäderben både fram och bak.
7kgs fjädrar fram och bak snackade dom om? går det översätta till lbs eller n/mm? Skriv gärna vad som blir lämpligt då jag själv inte har någon aning
MVH Patrik
Kör Bmw 518 -82a
Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
patte wrote:Vad för fjäderhårdhet bör man ha på en e30 touring med m20b25. lite lättad. om man tänkt köra gata, bana och drifting lite blandat? Coilovers med fjäderben både fram och bak.
7kgs fjädrar fram och bak snackade dom om? går det översätta till lbs eller n/mm? Skriv gärna vad som blir lämpligt då jag själv inte har någon aning
MVH Patrik
7kg fjädrar är ~70nm/mm För att få det i lbs/inch så tar du det gånger 5,7 dvs 70*5,7 = 399 lbs/inch Du kommer ha ungefär 2,3Hz fram och lite mer bak med den setupen. Ganska optimalt för det du ska göra. Kan beräkna mer exakt om jag vet motion ratio på bakvagnen med coilovers.
Motion ratio för e30 är 0,93 fram och 0,64 bak med fjäder på originalplatsen, eftersom man monterar coilovers lite bakom navet så borde man ha ett motion ratio på lite över 1,0 bak. Har du lust att mäta avstånd från länkarmsinfästning i bryggan till navets centrum (cc-mått sett från sidan) samt avstånd från navcentrum till fjäderbensinfästning (cc-mått från sidan) så kan jag beräkna detta åt dig.
løfter denne litt. Har satt på XYZ SS bak på min touring nå, men det er mjukt som satan. (Fjær på orginalplass) Demper er justert til max, og justeringsskruen på høyden bak står midt på, og skjermen ligger nesten helt ned til felgen med 17". Ved pådrag botnar det virker det som. (Skal justere den enda høyere, men på sedan må hele justeringen bort for å få det i nærheten av så lavt)
Har lest at E30 M3 har 6Kg bak med supersport. Antar at det er samme på vanlig e30... ? Men touringen er nødt for å ha stivere fjærer. Noen som vet hvor stor forskjell det er på fjærene bak på sedan og touring orginalt? Min tanke er vel at man bør kunne ha samme % messig forskjell på senkefjærene også...?
bmwpatrik wrote: fick för mig att man skulle ha bilen hård bak och mjuk fram, så bilen reser sig fram å flyttar vikten bak, men de kanske är åt helvete?
MVH
Du menar tvärtom va? Hård fram och mjuk bak, så bakändan niger ner. Men som det ser ut på filmen så verkar det vara i mjukaste laget. Finns det justering på stötdämparen? Isåfall skulle du behöva göra returdämpningen hårdare bak. Detta gör så att stötdämparen går trögare att dra ut, då fjädrar inte bilen ut lika mycket vid växlingarna. Fram hade man kunnat gjort returen mjukare så att det är lätt att fjädra ut. Men eftersom du hade platsbrist för hjulen så lär det bli en kompromiss antar jag.
Uppar här lite, hoppas det är ok
Vad har ni för hårdhet på fjädrarna bak på e30 på org plats, för dragracing?
Samuel på millway rekomenderade 675lbs men jag tycker det låter som att det blir för hårt?!
Vad har ni?