Justerbart kamdrev m20
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Justerbart kamdrev m20
Hejsan!
Jag har läst om att man SKA ha ett justerbart kamdrev till m20 då man kör med z45 turbokam och turbo men hur mycket vinner man på det?
Jag ifrågasätter alltså inte själva grejen men tror att fler skulle behöva veta hur mycket det gör..... att det är viktigt och effektmässigt rätt vet jag men siffror är alltid roligare ju
Ha en bra kväll!
Keda
Jag har läst om att man SKA ha ett justerbart kamdrev till m20 då man kör med z45 turbokam och turbo men hur mycket vinner man på det?
Jag ifrågasätter alltså inte själva grejen men tror att fler skulle behöva veta hur mycket det gör..... att det är viktigt och effektmässigt rätt vet jag men siffror är alltid roligare ju
Ha en bra kväll!
Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
Har man tur kan kammen hamna rätt beroende på hur mkt det är plnata på block och topp. Fel justerad kan det fattas 100hk på toppen, vilket då ger bättre botten iof.
Man SKA ha ställbart drev om den inte hamnar rätt direkt. Mät och se.
Man SKA ha ställbart drev om den inte hamnar rätt direkt. Mät och se.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
OK, det var stora skillnader.... nästan som om man inte ens hade en z45-kam i motorn!
Hur ska man enklast kolla det med allt monterat o klart?
Jag har inga som helst mått på planingar eller så då jag köpte bilen "färdig"...... sen har jag byggt om ALLT utom just att jag inte delat på motorn.....än iaf men enligt förra ägaren så köpte han bottendelen komplett från en och toppen klar från en annan och det enda jag vet är att toppen är utrustad med z45 och grövre fjädrar så den får gå denna sommar i detta utförande men sen bygger jag om
Så kom mer än gärna med ett tips på hur jag kollar att/om toppen har hamnat rätt eller om jag ska införskaffa mej ett justerbart redan nu!
Tack för svaret så länge, det är guld värt med ett sånt här bra forum där man kan få tips och idéer om vad och hur man ska göra!!
SUPERTACK för detta!!
mvh Keda
Hur ska man enklast kolla det med allt monterat o klart?
Jag har inga som helst mått på planingar eller så då jag köpte bilen "färdig"...... sen har jag byggt om ALLT utom just att jag inte delat på motorn.....än iaf men enligt förra ägaren så köpte han bottendelen komplett från en och toppen klar från en annan och det enda jag vet är att toppen är utrustad med z45 och grövre fjädrar så den får gå denna sommar i detta utförande men sen bygger jag om
Så kom mer än gärna med ett tips på hur jag kollar att/om toppen har hamnat rätt eller om jag ska införskaffa mej ett justerbart redan nu!
Tack för svaret så länge, det är guld värt med ett sånt här bra forum där man kan få tips och idéer om vad och hur man ska göra!!
SUPERTACK för detta!!
mvh Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
Vid TDC ska 6:e cylinderns insugsventil lyfta 1,9mm. Det kan du mäta med en indikatorklocka eller ett fint skjutmått.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kör med z55 sugkam i min turbo m30. Hade den inställd precis som orginal kammen..
När jag kom till 5k varv dog bilen helt! Visade sig nu att 6ans insugsventil var 1.5mm öppen i tdc och de skulle vara 2.0 enligt enem.
Får se till våren om de blir nån märkbar skillnad
När jag kom till 5k varv dog bilen helt! Visade sig nu att 6ans insugsventil var 1.5mm öppen i tdc och de skulle vara 2.0 enligt enem.
Får se till våren om de blir nån märkbar skillnad
There is a point where the thrill of speed overcomes the fear of death.
OK, min bil varvar supernice och svarar skitfint på gasen.....kommer upp i 7000 på nolltid enligt megasquirten och det stämmer nog riktigt bra så det känns som kammen sitter hyfsat iaf..... det visar sej sen!
På väg till garaget nu snart...... men hur ställer ni motorn i tdc på enklaste sättet?
Jag har letat men har inte lyckats hittat något om hur göra utan att ta bort kåpor eller remskivor, finns det ett annat sätt som man kan se det på?
Det finns en markering på nedre remskivan (innanför tänderna till triggergivaren) och på aluminiumkåpan (sitter som ett gjutet streck på en upphöjning på vänstersidan) där generator är monterad, är det något man kan använda?
Ha det bra!
Keda
På väg till garaget nu snart...... men hur ställer ni motorn i tdc på enklaste sättet?
Jag har letat men har inte lyckats hittat något om hur göra utan att ta bort kåpor eller remskivor, finns det ett annat sätt som man kan se det på?
Det finns en markering på nedre remskivan (innanför tänderna till triggergivaren) och på aluminiumkåpan (sitter som ett gjutet streck på en upphöjning på vänstersidan) där generator är monterad, är det något man kan använda?
Ha det bra!
Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
jo det är precis de strecket du skall använda.! sen är det ett streck eller märkning på triggerskivan som skall vara mitt för de på alukåpan. och samma sak på toppen och kamdrevet. streck mot streck uppe och nere så är du hemma.. sen måste du ju så klart justera med med klocka för att få kammen i precis rätt läge och då måste du ha ett justerbart drev.
mvh: Leo karlsson --åland--
Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
tjena ö-mannen
ok, då var jag rätt ute där iaf o ska kolla (med skjutmått nu iaf) så får vi se vart vi hamnar!
lite ont om tid då man har 2st sjuka barn hemma men snart kommer min "back-up" hem från jobbet o då ska jag gå ut o kolla.
jag återkommer om ni undrar vad det ligger på nu i öppningsmått!
tack så länge, ha det bäst!
Keda
ok, då var jag rätt ute där iaf o ska kolla (med skjutmått nu iaf) så får vi se vart vi hamnar!
lite ont om tid då man har 2st sjuka barn hemma men snart kommer min "back-up" hem från jobbet o då ska jag gå ut o kolla.
jag återkommer om ni undrar vad det ligger på nu i öppningsmått!
tack så länge, ha det bäst!
Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid