M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Tänk om du hade haft turbo, då hade det hållt:)
Trist
Ja man börjar undra vad allting beror på för visst är det en del effekt men inte så mycket om man jämför med vad andra åker med...
Kanske är så att vibrationer/pulser från 4-cylindriga motorn blir så mycket elakare än från en 6:a?
Polarn sa igår att jag borde fixa någon form av laddtrycksstyrning som gör att det inte blir så mycket effekt/vrid på låga varv. Vi kom fram till att en enkel variant av just denna laddtrycksstyrning är turbo
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Per Eriksson wrote:har du ersatt motorkuddarna med alu helt o hållet?
Lägg en gummiduk mellan så håller det nog bättre.
Nope, inte helt i alu, aludistanser med valpkuddar i gummi.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Med superb assistans från Lasse som planat toppen och Ärtan/PPF som hade lördagsjour så är nu motorn på god väg ihop igen. Blev en tur till Avesta idag och hämtade topplockspackning, den nya packningen innehöll ett lager extra så nu blir det extra lågkompat, kanske håller bättre då!?
När Lasse planade toppen så märkte han att de två pluggarna som sitter i toppen och som går ner i vattenkanalen var lösa, troligtvis är det därifrån som oljan kommit in i vattensystemet...
Toppen var inte helt jämn och om man tittar på materialegenskaperna så känns det som om det gått varmt på avgassidan, blev inte alls lika blankt och fint där som på insugssidan och toppen var inte helt 100 i rakhet, men det är den nu såklart!
Lappade ihop och förstärkte motorfästet, får hoppas att det kommer att hålla bättre nu och att det är starkare än snyggt
När Lasse planade toppen så märkte han att de två pluggarna som sitter i toppen och som går ner i vattenkanalen var lösa, troligtvis är det därifrån som oljan kommit in i vattensystemet...
Toppen var inte helt jämn och om man tittar på materialegenskaperna så känns det som om det gått varmt på avgassidan, blev inte alls lika blankt och fint där som på insugssidan och toppen var inte helt 100 i rakhet, men det är den nu såklart!
Lappade ihop och förstärkte motorfästet, får hoppas att det kommer att hålla bättre nu och att det är starkare än snyggt
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu har bilen funkat över i mer än en vecka och jag har haft den som bruksbil samt som busbil nu på semestern. Har kört upp en hel tank utan att det något strulat (förutom lite startknas iofs...)
Hoppas på att bilen kan vara hel ett par dar till så att det kan hinnas köras lite bra repor på Tullinge på söndag!
Var ute och mappade lite låglast häromdan och gjorde även lite korrigeringar i soppan på fullgas, nu börjar det se bra ut igen.
Frågan är om och isf hur mycket elakare tändning man kan ha nu med lägre komp och ev tankning av V-power istället för BF98? Kommer nämligen bli en hård kamp på söndag mot två turboåkande volvokamrater
Hoppas på att bilen kan vara hel ett par dar till så att det kan hinnas köras lite bra repor på Tullinge på söndag!
Var ute och mappade lite låglast häromdan och gjorde även lite korrigeringar i soppan på fullgas, nu börjar det se bra ut igen.
Frågan är om och isf hur mycket elakare tändning man kan ha nu med lägre komp och ev tankning av V-power istället för BF98? Kommer nämligen bli en hård kamp på söndag mot två turboåkande volvokamrater
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Två repor hanns det med på Tullinge idag innan en Z3M knut fick för sig att haverera. Trots att jag åker med svikstålsaxlar.
Nu känns det fanimig som att jag ger upp E så less på att meka och ändå så håller det inte. Får nog bli en turbomaskin nu, då verkar ju allting hålla så jäkla fint!
Någon som har tips på lämpligt aggregat?
Nu känns det fanimig som att jag ger upp E så less på att meka och ändå så håller det inte. Får nog bli en turbomaskin nu, då verkar ju allting hålla så jäkla fint!
Någon som har tips på lämpligt aggregat?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Det krånligaste är att den yttre knuten, dvs den som gick sönder, sitter ihop med axeln som går ut genom navet.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Nu är ny drivaxel beställd.
Sen ska det monteras och noggrannt kollas vad som skulle kunna vara fel.
Vem är riktigt duktig på dessa bakvagnar och kan säga och kanske kolla på vad som kan vara fel för nånting måste vara fel med drivlinan känns det som?
Sen ska det monteras och noggrannt kollas vad som skulle kunna vara fel.
Vem är riktigt duktig på dessa bakvagnar och kan säga och kanske kolla på vad som kan vara fel för nånting måste vara fel med drivlinan känns det som?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290