Volvo 242 M30 RC breddad mm....
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Christian.N
david__ wrote:va roligt det ser ut
den verkar inte vara rostig under iaf
Nu är det faktiskt ganska roligt när det händer nånting. Men jag är för envis för att ge upp, även om det suger riktigt hårt och skrapa såhär..
Angående rost så är den faktiskt riktigt fin. Visst det finns några ställen där jag måste byta ut plåten men för att vara från ´76 så är den riktigt fin. Har nog mycket att göra med att det har funnits så pass mycket underedsmassa
Enköping, 073-3104393
Christian.N wrote:david__ wrote:va roligt det ser ut
Nu är det faktiskt ganska roligt när det händer nånting. Men jag är för envis för att ge upp, även om det suger riktigt hårt och skrapa såhär..
Angående rost så är den faktiskt riktigt fin. Visst det finns några ställen där jag måste byta ut plåten men för att vara från ´76 så är den riktigt fin. Har nog mycket att göra med att det har funnits så pass mycket underedsmassa
låter ju bra, blir det inget v8 vrååål i den?? snabb kollade lite o tyckte det stod nåt om m30?
- Christian.N
david__ wrote:Christian.N wrote:david__ wrote:va roligt det ser ut
låter ju bra, blir det inget v8 vrååål i den?? snabb kollade lite o tyckte det stod nåt om m30?
Känns som man är rätt låst när det gäller trimmning och M60 motor så jag ska ta M30 motorn jag har och stoppa i den istället och köra sugmotor nu i sommar. Så blir det och försöka spara pengar och köpa färdig BMW turbo motor till nästa vinter. Får se då vilken motor det blir.
Men jag tror det blir antingen M50 eller nån av dom grövre M30 eller liknande. Vet iaf att det inte blir M20.
Enköping, 073-3104393
Christian.N wrote:david__ wrote:Christian.N wrote:david__ wrote:va roligt det ser ut
Känns som man är rätt låst när det gäller trimmning och M60 motor så jag ska ta M30 motorn jag har och stoppa i den istället och köra sugmotor nu i sommar. Så blir det och försöka spara pengar och köpa färdig BMW turbo motor till nästa vinter. Får se då vilken motor det blir.
Men jag tror det blir antingen M50 eller nån av dom grövre M30 eller liknande. Vet iaf att det inte blir M20.
hade ju varit grymt coolt med m60
du som har plockat med dom bilarna har du nån diffklump fråm 530 e34 eller 540 e34, hade behövt medbringaren mot drivaxlen. har du nåt så säg gärna till
- Christian.N
david__ wrote:Christian.N wrote:david__ wrote:Christian.N wrote:david__ wrote:va roligt det ser ut
hade ju varit grymt coolt med m60
du som har plockat med dom bilarna har du nån diffklump fråm 530 e34 eller 540 e34, hade behövt medbringaren mot drivaxlen. har du nåt så säg gärna till
Tyävrr inte. Köpte på mig en 540 klump till min E34 530 med 540 motor men den medbringaren passade inte mot kardanen. Gick inte heller och flytta över medbringaren från 530 klumpen till 540 klumpen då det skillde i storlek. 540 klumpen hade mycket grövre axel.
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Christian.N
Nu är det inte så mycket skrapande kvar
Har påbörjat inne i hjulhusen då det ska lackas vitt där också. Kommer bara skrapa där man kommer se plåten då innerskärmarna i plast täcker mycket i fram.
Inte så mycket mer att skrapa i bak då hjulhusen kommer byggas om ändå så där blir det ny plåt.
Skruvade även isär framvagnen då den ska göras iordning och lackas. Tror jag ska försöka få tag på "nya" fräsha fjäderben då jag inte orkar göra iordning dessa.
Dom här kommer ersätta orginalgrejerna i bak. Får duga så länge tills jag har råd och köpa värre grejer.
Som jag skrev tidigare så är det inte så mycket mer att skrapa nu
Och är är blocket till mallmotorn/jigg som jag ska använda för att måtta in motorn och så.
Mvh
Har påbörjat inne i hjulhusen då det ska lackas vitt där också. Kommer bara skrapa där man kommer se plåten då innerskärmarna i plast täcker mycket i fram.
Inte så mycket mer att skrapa i bak då hjulhusen kommer byggas om ändå så där blir det ny plåt.
Skruvade även isär framvagnen då den ska göras iordning och lackas. Tror jag ska försöka få tag på "nya" fräsha fjäderben då jag inte orkar göra iordning dessa.
Dom här kommer ersätta orginalgrejerna i bak. Får duga så länge tills jag har råd och köpa värre grejer.
Som jag skrev tidigare så är det inte så mycket mer att skrapa nu
Och är är blocket till mallmotorn/jigg som jag ska använda för att måtta in motorn och så.
Mvh
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
Så nu har jag fått hem lite saker...
Nu har jag äntligen en svets hemma. Inte den bästa men jag kan iaf loppa massa saker och komma framåt i bygget.
Har även fått hem en turbo som jag tror kommer passa mina ändamål.
Svetsen. Biltema för flusstråd.
Turbon
Mvh
Nu har jag äntligen en svets hemma. Inte den bästa men jag kan iaf loppa massa saker och komma framåt i bygget.
Har även fått hem en turbo som jag tror kommer passa mina ändamål.
Svetsen. Biltema för flusstråd.
Turbon
Mvh
Last edited by Christian.N on 06 Feb 2010, 20:11, edited 1 time in total.
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Christian.N
Andy_b wrote:i med m30in nu för satan så jag får se vad man måste göras ... har planer på att stoppa ner min m30 i en 240
Det kommer Väntar bara på att ett gäng polare kommer så vi kan vicka ner volvon igen. Måste vara ett par stycken för garaget är för litet så man måste tippa ner den en bit sen lyfta den åt sidan innan man kan vicka den sista biten hehe. Inget jag vill pröva på själv
Så jag hoppas det finns tid i helgen att göra det för jag är sugen på att montera mallmotorn och börja fixa med allt
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
Behöver en billig växellåda passande M30 motorn.
Behöver den för att måtta in motor och växellåda i bil så den behöver inte fungera.
Så har du en billig låda ligger och skräpar som du vill bli av med så hör av dig.
Christian_E_N@hotmail.com eller 073-8384255
Lådan ska finnas i närheten av Uppland.
Mvh
Behöver den för att måtta in motor och växellåda i bil så den behöver inte fungera.
Så har du en billig låda ligger och skräpar som du vill bli av med så hör av dig.
Christian_E_N@hotmail.com eller 073-8384255
Lådan ska finnas i närheten av Uppland.
Mvh
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
Nu står bilen på pallbockar igen och motorn är på den platsen där den ska vara. Dock så är det nåt fel på svetsen då den inte bränner igenom alls så det man har svetsat ihop kan man lätt bryta isär.. Surt då jag tänkte göra klart bägge motorfästena idag så jag kan hänga på toppen och så..
Här kommer nån bild iaf.
Här kommer nån bild iaf.
Enköping, 073-3104393
- Christian.N