e30 chassie vs e36 chassie?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
_night rider_

e30 chassie vs e36 chassie?

Post by _night rider_ »

hur mkt effekt kan man köra på ett orginal e30 chassie? vs e36?
nu räknas inge diffar el sånt utan bara ren vridstyvhet
Dajb

Post by Dajb »

var? hur? när?

hur långt är ett snöre?

lite så din fråga lutar åt
_night rider_

Post by _night rider_ »

Dajb wrote:var? hur? när?

hur långt är ett snöre?

lite så din fråga lutar åt
ja alltså hur mkt effekt/ vrid kan man köra på dem innan dem kroknar el börjar kännas mjuk tyckte frågan var rätt enkel.. alltså en ungefär siffra mellan 30hk-2000hk el 30nm-2000nm vrid. utan alltså nå större modifieringar gjorda.. har till exempel en bekant som kör en volvo 240
v8 me lustgas och automatlåda med transbrake så vridet är rätt bra och där ser man att hela karossen vridit sej sne.. ett org 240 chassi.. alltså den klarar inte vridet för den är för mjuk hajar du?
nicke.t

Post by nicke.t »

en bekant till mej hadde en 240 turbo 300-400 hk den började spricka i chassit. men de va inte av effekten utan mer att han körde brutalt med den.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
525mannen

Post by 525mannen »

Rent spontant känns det som en svår jämförelse, men jag antar att du menar för raktframåka så innan man kommer upp i sådana moment och 60-fötter lär du nog enligt reglementet måsta ha bur (och kanske för fästet, ombyggd bakvagn till något stelt alternativ) om du inte söndagsåker resten av sträckan =)

Men 2-dörrars bilar brukar väl generellt vara vridstyvare än 4-dr, nu finns ju visserligen bägge dessa modeller i dom karossvarianterna.
E36:an introducerades väl 7år(?) efter föregångaren så en hel del måste väl ha hänt under de åren på utvecklingssidan för karosseri mer än ökad krocksäkerhet. Fast iofs, det är väl inte så säkert då e46:orna spricker vid bakvagnsupphängningarna redan original..

Men vill man öka vridstyvheten så är det nog inte så dumt att göra som denna flitiga herre på rejsa:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... c&start=84

Här är en bild på min e34:a efter montering av bur, är relativt säker på att den behövde fyra fötter innan jag sålde den 4:e. Haha, nä bara skoja =)
http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 9small.jpg

Mvh
Dajb

Post by Dajb »

ja det jag menar är ju att det beror ju på hur du kör och var du kör? du kan säkert ha hur mycket effekt som helst utan att något händer sålänge du inte har fäste.

ska du köra riktigt dragrace med dragsulor på klistrad stripp och gott med fäste eller ska du hänga vid den lokala korvkiosken och dra några repor där det inte är så gott om fäste, då lär det inte ta så hårt på karossen, inte så enkel fråga som du kanske fått för dig :P

det var lite det jag mena med hur långt är ett snöre? det beror ju på var du klipper av det!

mvh
_night rider_

Post by _night rider_ »

nä de var ju mest raktframåka jag tänkte på med bra grepp såklart..
denna 240 är den jag pratade om ovan med org chassi
http://www.youtube.com/watch?v=vj_DyE1tF5Y den effekten och greppet
verkar iaf inte de chassit palla :D ..

orsaken till att ja frågar är att jag just nu har en 142 kaross som jag tänkte bygga om till gatbil/strippen med m50 motor.. men fick höra att dessa är inte särskilt vridstyva för de ändamålet. utan man måste bygga röram el liknande. och är klenare än 240in i vridstyvhet..
så då är frågan om en e30 passar sej bättre.. el e36?
målet ca 550-600hk
s2_i_e30

Post by s2_i_e30 »

500-600 hk är det nog bara att åka orginal finns väl ingen som vrid sönder karosser på 1,5 bar i en orginal m50 va ja vet i all fall..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply