BMW e30 by ButterflyRacing mm.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
När jag bytte motor i min gamle e30 318 (84a) till m50 b25 så fick jag byta/modda följande
Tråg och pickup från e34. skvalpskyddet togs bort i motorn då det satt i tråget.
E36 motorfästen med e34 motorkuddar och 4 st brickor under vänstermotorkudde som distans för frigång till bromsservon.
E36 325 kardan med stödlager och hållare från e30.
e34 kylare. slangar från e36
E36 grenrör och främre rör, dock fick jag offra kränghämmaren då den tog i ena främre röret.
Elen hade samma färg i e36 som jag tog motorn ifrån som härvan i min bil. Boxen jordade jag aldrig den låg bara i handskfacket.
Byggdes på 2 kvällar...
Den bästa bilen jag någonsin haft. M50 är fina grejor i e30
Tråg och pickup från e34. skvalpskyddet togs bort i motorn då det satt i tråget.
E36 motorfästen med e34 motorkuddar och 4 st brickor under vänstermotorkudde som distans för frigång till bromsservon.
E36 grenrör och främre rör, dock fick jag offra kränghämmaren då den tog i ena främre röret.
Elen hade samma färg i e36 som jag tog motorn ifrån som härvan i min bil. Boxen jordade jag aldrig den låg bara i handskfacket.
Byggdes på 2 kvällar...
Den bästa bilen jag någonsin haft. M50 är fina grejor i e30
0730565159
- ButterflyRacing
Theis wrote:Tråg och pickup från e34. skvalpskyddet togs bort i motorn då det satt i tråget.
Konstigt med jordning av boxen. Ingenting funkade....tills vi jordade.
Då small den igång direkt.
Annars är det ganska lika.
Vi har använt e30-kuddar med mellanlägg på förarsidan på 45mm och
15mm på passagerarsidan.
Främre avgasrör ombyggt....bakre omvinklat.
Allt gick fritt från krängare, värmepaket och orginal bromsservo.
Nä...föresten.....vi drog faktiskt fram motorn 15mm också.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Jag använder inte extrapumpen.
Sitter slangarna rätt? De som går genom torpeden.
Är det torrt i tändstiftsbrunnarna? M50 är väldigt känslig på fukt/olja där. Jag har själv brännt en styrbox p.g.a. olja där.
Är det torrt i tändstiftsbrunnarna? M50 är väldigt känslig på fukt/olja där. Jag har själv brännt en styrbox p.g.a. olja där.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
- ButterflyRacing
JohanE wrote:Jag använder inte extrapumpen.
Det var torrt förra gången vi försökte starta motorn...i orginalbilen.
Nu har vi inte hunnit kolla. Det var ganska viktigt att få ut bilen ur garaget idag.
Vi får även kolla slangarn.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
Templer wrote:Härlig projekttråd Jag håller med på med m50 i e30 men jag har kört fast lite, när vi skulle löda om kablarna så märkte vi att Pin 12 (Kyltempgivare) fattades på e34 kablaget tror ni det går att strunta i den pinnen eller är den livsviktig Mvh Adam!
Jag håller på att packa, för att åka till stockholm i morgon bitti.
Jag ska titta på det senare i veckan.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
-
- ButterflyRacing
Templer wrote:......när vi skulle löda om kablarna så märkte vi att Pin 12 (Kyltempgivare) fattades på e34 kablaget tror ni det går att strunta i den pinnen eller är den livsviktig .......
Templer wrote:Hur har det gått för dig? Hänt något i garaget?
Tempgivaren bör du ju ha. Eftersom BMW gärna vill koka....med ödestigna konsekvenser.
Vi har inte fått ordning på Gabriels tempmätare.
Vi kommer förmodligen att sätta dit den som hör till orginalmotorn.
Och den kabeln kan man ju dra separat.
Brox wrote:kollat jord mot motor? olja i en utav tändstiftbrunnarna gjorde så min gick på 5 ibland...
I övrigt gjorde vi färdigt Gabriels bil.
Den går bra nu.
Det var massor med olja runt tändstiften. Allt jag gjort ren...har jag nog drömt..
Värmen kom också igång hyfsat, när bilen fått gå lite och vi satt slangarna rätt. Jag tror det är svårt att få ur all luft ur elementet i alla fall.
Ev provar vi att montera extrapumpen.....men först ska vi byta vattenpump, termostat och kopla tempmätaren.
Det har blivit lite utökning av bilparken också.
En e36 320, -92 med rasad bakaxel.
Och en e34 525 -95 eller -96. Ganska kraftigt smälld...men mycket bra grejor på den. Motorm har förhoppningsvis klarat sig.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- ButterflyRacing
Re: BMW e30 by ButterflyRacing mm.
någon som vet om det är orginal fälgar ?
Är inte det där en eftermarknads-fälg till e30 som har mer "kant" än orginalet men det är samma ET. Har för mig jag sett sånna förut någongång.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
är det inte dom här? http://static.bmwfans.info/images/epc/NDg1Ml9w.png