BMW e30 by ButterflyRacing mm.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Theis
Posts: 177
Joined: 11 Jul 2006, 00:06
Location: Helsingborg

Post by Theis »

När jag bytte motor i min gamle e30 318 (84a) till m50 b25 så fick jag byta/modda följande


Tråg och pickup från e34. skvalpskyddet togs bort i motorn då det satt i tråget.

E36 motorfästen med e34 motorkuddar och 4 st brickor under vänstermotorkudde som distans för frigång till bromsservon.

E36 325 kardan med stödlager och hållare från e30.

e34 kylare. slangar från e36

E36 grenrör och främre rör, dock fick jag offra kränghämmaren då den tog i ena främre röret.

Elen hade samma färg i e36 som jag tog motorn ifrån som härvan i min bil. Boxen jordade jag aldrig den låg bara i handskfacket.

Byggdes på 2 kvällar...


Den bästa bilen jag någonsin haft. M50 är fina grejor i e30
0730565159
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Theis wrote:Tråg och pickup från e34. skvalpskyddet togs bort i motorn då det satt i tråget.

E36 motorfästen med e34 motorkuddar och 4 st brickor under vänstermotorkudde som distans för frigång till bromsservon.

E36 325 kardan med stödlager och hållare från e30.

e34 kylare. slangar från e36

E36 grenrör och främre rör, dock fick jag offra kränghämmaren då den tog i ena främre röret.

Elen hade samma färg i e36 som jag tog motorn ifrån som härvan i min bil. Boxen jordade jag aldrig den låg bara i handskfacket.


Konstigt med jordning av boxen. Ingenting funkade....tills vi jordade.
Då small den igång direkt.

Annars är det ganska lika.
Vi har använt e30-kuddar med mellanlägg på förarsidan på 45mm och
15mm på passagerarsidan.
Främre avgasrör ombyggt....bakre omvinklat.
Allt gick fritt från krängare, värmepaket och orginal bromsservo.

Nä...föresten.....vi drog faktiskt fram motorn 15mm också.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Jag använder inte extrapumpen.
Sitter slangarna rätt? De som går genom torpeden.
Är det torrt i tändstiftsbrunnarna? M50 är väldigt känslig på fukt/olja där. Jag har själv brännt en styrbox p.g.a. olja där.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

JohanE wrote:Jag använder inte extrapumpen.
Sitter slangarna rätt? De som går genom torpeden.
Är det torrt i tändstiftsbrunnarna? M50 är väldigt känslig på fukt/olja där. Jag har själv brännt en styrbox p.g.a. olja där.


Det var torrt förra gången vi försökte starta motorn...i orginalbilen.
Nu har vi inte hunnit kolla. Det var ganska viktigt att få ut bilen ur garaget idag.
Vi får även kolla slangarn.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Templer
Posts: 32
Joined: 11 Aug 2009, 18:59
Location: Olofström

Post by Templer »

Härlig projekttråd :D Jag håller med på med m50 i e30 men jag har kört fast lite, när vi skulle löda om kablarna så märkte vi att Pin 12 (Kyltempgivare) fattades på e34 kablaget tror ni det går att strunta i den pinnen eller är den livsviktig Mvh Adam!
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Templer wrote:Härlig projekttråd :D Jag håller med på med m50 i e30 men jag har kört fast lite, när vi skulle löda om kablarna så märkte vi att Pin 12 (Kyltempgivare) fattades på e34 kablaget tror ni det går att strunta i den pinnen eller är den livsviktig Mvh Adam!


Jag håller på att packa, för att åka till stockholm i morgon bitti.
Jag ska titta på det senare i veckan.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Jag är imponerad av er mekarvilja, jag rör inte en skruv under 15 grader + om jag inte får betalt.
/Per
a.k.a. Jevlar
Templer
Posts: 32
Joined: 11 Aug 2009, 18:59
Location: Olofström

Post by Templer »

Hur har det gått för dig? Hänt något i garaget?
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

kollat jord mot motor? olja i en utav tändstiftbrunnarna gjorde så min gick på 5 ibland...
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Templer wrote:......när vi skulle löda om kablarna så märkte vi att Pin 12 (Kyltempgivare) fattades på e34 kablaget tror ni det går att strunta i den pinnen eller är den livsviktig .......


Templer wrote:Hur har det gått för dig? Hänt något i garaget?


Tempgivaren bör du ju ha. Eftersom BMW gärna vill koka....med ödestigna konsekvenser.
Vi har inte fått ordning på Gabriels tempmätare.
Vi kommer förmodligen att sätta dit den som hör till orginalmotorn.
Och den kabeln kan man ju dra separat.



Brox wrote:kollat jord mot motor? olja i en utav tändstiftbrunnarna gjorde så min gick på 5 ibland...


I övrigt gjorde vi färdigt Gabriels bil.
Den går bra nu.
Det var massor med olja runt tändstiften. Allt jag gjort ren...har jag nog drömt.. :roll:

Värmen kom också igång hyfsat, när bilen fått gå lite och vi satt slangarna rätt. Jag tror det är svårt att få ur all luft ur elementet i alla fall.
Ev provar vi att montera extrapumpen.....men först ska vi byta vattenpump, termostat och kopla tempmätaren.

Det har blivit lite utökning av bilparken också.

En e36 320, -92 med rasad bakaxel.
Och en e34 525 -95 eller -96. Ganska kraftigt smälld...men mycket bra grejor på den. Motorm har förhoppningsvis klarat sig.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Efter fem timmars snöflyttning.....och att ha grävt fram div bilar ur snöhögar....så börjar det bli lite plats på gården igen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Bärgaren och tävlingbilen är uppstälda för renovering.
Får vi bara lite dagsmeja nu.....så kan det bli ganska bra i vårsolen..
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

fin biltransport
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

ToTTeN wrote:fin biltransport


Ja..den är inte dum.
Det är vår racingarrangör , SLC, som äger den.
Jag ska renovera den.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: BMW e30 by ButterflyRacing mm.

Post by baumgardt »

någon som vet om det är orginal fälgar ?


Image
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

det är orginal. (åtminstånde 99% säker så här på kvälst kvisten hehe)
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Är inte det där en eftermarknads-fälg till e30 som har mer "kant" än orginalet men det är samma ET. Har för mig jag sett sånna förut någongång.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

Post Reply