Volvo 242 M30 RC breddad mm....
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
_Johnny_ wrote:JohnnyD wrote:kommer bli fräckt detta
men tycker du ska bita i det sura äpplet och skrapa underredsmassa o härja, du kommer annars ångra det framöver tror jag :/
Mvh
Ähh.. syns inte när man sitter bakom ratten. Gör klart bilen och får du tid över kan du ta tag i det.
Haha sant Men tid är det enda jag har just nu så värmepistolen har gått riktigt varm idag. Enda som är synd är att varenda ägare innan mig måste haft på 10 burkar underedsmassa var. Är hur mycket som helst..
Men mycket underedsmassa = knappt nå rost alls
Är bara fortsätta skrapa skrapa skrapa...
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Så nu har jag fått lite mer gjort på bilen.
Jag har lossat alla bromsrör och bränsleledningar så jag kommer åt och skrapa sen lacka. Tog även bort sidokjolarna och konstanterade att det är lite rostlagning som behövs men mycket är det då inte.
Utöver det så har jag skrapat, skrapat och skrapat..
Köpa mig lite diesel imorgon så jag kan spruta på allt sen torka.
Skrapade även bort mattan som var klistrad i taket.
Bak i skuffen så blir det och slipa rent och se hur mycket som ska bytas ut.
Här är halva högen av allt jag skrapat än så länge. Andra halvan ligger kvar under bilen..
Ja just det. Är mer än halva bilen kvar att skrapa...
Mvh
Jag har lossat alla bromsrör och bränsleledningar så jag kommer åt och skrapa sen lacka. Tog även bort sidokjolarna och konstanterade att det är lite rostlagning som behövs men mycket är det då inte.
Utöver det så har jag skrapat, skrapat och skrapat..
Köpa mig lite diesel imorgon så jag kan spruta på allt sen torka.
Skrapade även bort mattan som var klistrad i taket.
Bak i skuffen så blir det och slipa rent och se hur mycket som ska bytas ut.
Här är halva högen av allt jag skrapat än så länge. Andra halvan ligger kvar under bilen..
Ja just det. Är mer än halva bilen kvar att skrapa...
Mvh
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Spendera några timmar i garaget idag igen. Plockade ner bakvagnen och började rensa den. Ska också göras iordning. Själva basen ska lackas svart medans alla stag ska lackas vita, samma vit som undersidan av golvet kommer lackas i.
Hittade även ett par bromsok som kommer ersätta volvon gamla i bak. Ett par framok från E28 520. Har även bromsok från en E28 528 (framok) som kommer ersätta volvons i fram.
Så nu kommer man åt och skrapa resten i bak också
Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.
Skrapat och lackat lite stag.
Här har vi bromsoken som kommer hamna i bak. Lite skillnad på storlek på både oken och beläggen.
Avslutar med en bonusbild.
Usch vad jag längtar!
Hittade även ett par bromsok som kommer ersätta volvon gamla i bak. Ett par framok från E28 520. Har även bromsok från en E28 528 (framok) som kommer ersätta volvons i fram.
Så nu kommer man åt och skrapa resten i bak också
Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.
Skrapat och lackat lite stag.
Här har vi bromsoken som kommer hamna i bak. Lite skillnad på storlek på både oken och beläggen.
Avslutar med en bonusbild.
Usch vad jag längtar!
Enköping, 073-3104393
Christian.N wrote:Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.
Det spelar nog ingen roll om du uppdaterar till en 1031 nästa vinter, du kommer klinga drivaxlar på löpande band ändå.
Dom klarar du av att köra av med original effekt i en 240.
Enda som skiljer mellan 1030 och 1031 förresten är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.
Om du nu var ute efter en diffad så kan jag meddela att det inte är så lätt som att alla 1031 har heller!
Bara vissa är utrustade med det tyvärr så det lär du kolla upp innan du köper den.
Dock har du en som är och den heter 1041, är en 1031 axel fast med slungdiff.
Ifall du nu inte kollat upp och inte visste om
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
ramberg wrote:Christian.N wrote:Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.
http://i212.photobucket.com/albums/cc16 ... M_0299.jpg
Det spelar nog ingen roll om du uppdaterar till en 1031 nästa vinter, du kommer klinga drivaxlar på löpande band ändå.
Dom klarar du av att köra av med original effekt i en 240.
Enda som skiljer mellan 1030 och 1031 förresten är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.
Om du nu var ute efter en diffad så kan jag meddela att det inte är så lätt som att alla 1031 har heller!
Bara vissa är utrustade med det tyvärr så det lär du kolla upp innan du köper den.
Dock har du en som är och den heter 1041, är en 1031 axel fast med slungdiff.
Ifall du nu inte kollat upp och inte visste om
Anledningen till att jag ska köra med 1031 axel nästa vinter är för att den ska besiktas som ombyggt fordon är det tänkt. Och såvitt jag förstår så måste jag ha 1031 axel och andra/större bromsar.
Om den jag har är en slung diff eller ej vet jag inte eftersom den är svetsad.
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Började dagen med att krypa under bilen och skrapa vidare. Ett jävla helvette rent ut sagt när man får all skit i ansiktet hela tiden så jag ledsnade och skrvade ner framvagnen istället. Så skönt när varenda bult och mutter släpper fint och man slipper ta fram vinkelharry och kapa skiten
När väl framvagnen var nere så gick jag över och tog hjälp av grannen så tippade vi skiten på sidan, orkar inte ligga under längre.
Som tur är så har jag så stort garage så vi fick tippa den halva vägen sen dra den mot oss för taket på bilen tog emot väggen.. Inte så värst kul och stå det med bilen som ändå vägde en del fast den är helt rensad. Man är ju bara 1,68/ 71kg
Men efter lite stånkande och stjärnor i blickfältet så fick vi den på plats tillslut.
Sååå mycket skönare och hålla på nu. Så nu har jag sprayat diesel under hela bilen och ska ner lite senare och fortsätta skrapa, inte så mycket kvar nu
Lägger in lite bilder som vanligt, dock tagna med mobilen då tanten är på fest och har med sig kameran.
Mvh
När väl framvagnen var nere så gick jag över och tog hjälp av grannen så tippade vi skiten på sidan, orkar inte ligga under längre.
Som tur är så har jag så stort garage så vi fick tippa den halva vägen sen dra den mot oss för taket på bilen tog emot väggen.. Inte så värst kul och stå det med bilen som ändå vägde en del fast den är helt rensad. Man är ju bara 1,68/ 71kg
Men efter lite stånkande och stjärnor i blickfältet så fick vi den på plats tillslut.
Sååå mycket skönare och hålla på nu. Så nu har jag sprayat diesel under hela bilen och ska ner lite senare och fortsätta skrapa, inte så mycket kvar nu
Lägger in lite bilder som vanligt, dock tagna med mobilen då tanten är på fest och har med sig kameran.
Mvh
Enköping, 073-3104393
- olander_91
- Posts: 323
- Joined: 08 Mar 2009, 18:14
- Location: Knivsta
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
olander_91 wrote:Så jävla tråkigt att skrapa underredsmassa! Men bra blir det:D
M-pirre-M wrote:mysigt arbete!
Ja det är verkligen skittråkigt Men var precis nere och torkade av allt med trasa. Diesel is the shit alltså!! Är kvar att skrapa men nu ser jag ljuset i tunneln
Ska bli riktigt skönt sen när man svetsat dom få rostställena och börjar lägga på färg
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
AGranlund wrote:Riktigt kul bygge må ja säga! har du provat att torka med silicon entferner när du har skrapat bort underreds massan? för när ja tog bort mina asfalt mattor i bilen så torkade jag bort klistret från de med sån silicin tvätt å de va skit bra!!
mvh
Nej det har jag inte testat, jag kör med diesel och det funkar riktigt fint. Men jag måste tvätta av allt för eller senare när det blir dax för lack. Antar att det inte är så bra och ha dieselrester kvar på plåten då.
Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Nu jävlar har det gått framåt, testade och dra med stålborsten och vipps så mycket lättare och fortare det gick Spraya på diesel sen stålborste och efter det så torkar man av. Dock så har jag skrapat innan så...
Men imorgon tror jag att skrapandet är över iaf på underidan, har fram/bakvagn samt innuti kvar också.
Har inte skrapt helt riktigt överallt då det är ett par ställen som ska kapas bort och ersättas med ny plåt, ställen där det finns lite rost och ställen där nån innan mig har lagat med lappmetoden, alltså lagt en plåtbit över och loppat dit bara..
Är detta som är kvar att skrapa imorgon.
Mvh
Men imorgon tror jag att skrapandet är över iaf på underidan, har fram/bakvagn samt innuti kvar också.
Har inte skrapt helt riktigt överallt då det är ett par ställen som ska kapas bort och ersättas med ny plåt, ställen där det finns lite rost och ställen där nån innan mig har lagat med lappmetoden, alltså lagt en plåtbit över och loppat dit bara..
Är detta som är kvar att skrapa imorgon.
Mvh
Enköping, 073-3104393