Hej Tittar lite på Spridare till bilen!
Men har börjat fundera på ifall det funkar o köra med låg-ohms spridare med MS V3
Tack i förhand!
Henke
Låg-ohms spridare + MS
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Okej det var något sånt jag funderade på! Och motstånden köper man på järnhanden eller ska det vara något special motstånd?Mikael S wrote:Ja det funkar, har kört så på flera bilar. Men kan inte rekomendera det endå. Blir mycket störningar så har du otur blir det bara tok. Köp Effektmotstånd och "gör om" dina lågohm till högohm alt köp högohm direkt
Henrik Svantesson
Göteborg
Göteborg
behövs inga motstånd om du har v.3.Teamloka wrote:Okej det var något sånt jag funderade på! Och motstånden köper man på järnhanden eller ska det vara något special motstånd?Mikael S wrote:Ja det funkar, har kört så på flera bilar. Men kan inte rekomendera det endå. Blir mycket störningar så har du otur blir det bara tok. Köp Effektmotstånd och "gör om" dina lågohm till högohm alt köp högohm direkt
The Lower Class
Från min MS Manual:
MS1-Extra Software manual
Only for use with the MS1 Extra code (MS1 - 68H908 based microprocessors)
On the Settings/Constants page:
If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set the:
* PWM Time Threshold to 25.5 msec, and the
* PWM Current Limit (%) to 100%.
If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the:
* PWM Time Threshold is the time required to open the injector, this is when full power is used to open the injector. Start at 1.0 msec, and
* PWM Current Limit is the Pulse Width thats used after the Time Threshold, this actually pulses the injectors on and off, keeping the injector from over heating at high duty cycles. Try starting at around 75% (30% if you have installed the 'Flyback Board' daughter card or if using a V3.0 pcb with the Flyback components installed).
You will tune these after getting the engine running. See “Setting the PWM Criteria” in this section. Failure to perform these steps can result in damage to your injectors. If you have high-impedance injectors, set these values to 25.5 ms and 100%, and you do not need to tune them further.
Det står mer i manualen och lite bilder till det.
MS1-Extra Software manual
Only for use with the MS1 Extra code (MS1 - 68H908 based microprocessors)
On the Settings/Constants page:
If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set the:
* PWM Time Threshold to 25.5 msec, and the
* PWM Current Limit (%) to 100%.
If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the:
* PWM Time Threshold is the time required to open the injector, this is when full power is used to open the injector. Start at 1.0 msec, and
* PWM Current Limit is the Pulse Width thats used after the Time Threshold, this actually pulses the injectors on and off, keeping the injector from over heating at high duty cycles. Try starting at around 75% (30% if you have installed the 'Flyback Board' daughter card or if using a V3.0 pcb with the Flyback components installed).
You will tune these after getting the engine running. See “Setting the PWM Criteria” in this section. Failure to perform these steps can result in damage to your injectors. If you have high-impedance injectors, set these values to 25.5 ms and 100%, and you do not need to tune them further.
Det står mer i manualen och lite bilder till det.
- CorsaManiac
- Posts: 179
- Joined: 23 Nov 2005, 12:03
- Location: Borlänge
Ska vara effektmotstånd på t.ex 25watt. Finns på elfa osv.
Anledningen till att jag tycker man ska åka med motstånd direkt är för att undvika alla eventuella felkällor. Bara för att det funkar betyder det inte att det är rätt. Lätt att det bli småstörningar som kanske inte märks så lätt.
Är motorn t.ex nybyggt etc så finns det inget utrymme för att exprimentera sig fram för då är det lätt att man förkortar livslängden på motorn.
Jag har mappat flera olika byggen som har haft lågohm och ibland funkar det bra och andra gånger knappt alls. Mycket beror givetvis på hur bra elhärvan är men varför chansa?
Anledningen till att jag tycker man ska åka med motstånd direkt är för att undvika alla eventuella felkällor. Bara för att det funkar betyder det inte att det är rätt. Lätt att det bli småstörningar som kanske inte märks så lätt.
Är motorn t.ex nybyggt etc så finns det inget utrymme för att exprimentera sig fram för då är det lätt att man förkortar livslängden på motorn.
Jag har mappat flera olika byggen som har haft lågohm och ibland funkar det bra och andra gånger knappt alls. Mycket beror givetvis på hur bra elhärvan är men varför chansa?