Zf låda och 3.73diff, bra eller anus?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
thoern
Posts: 508
Joined: 24 Jan 2006, 17:27
Location: Lidköping

Zf låda och 3.73diff, bra eller anus?

Post by thoern »

Nån som kört M50sug med zf-låda och 3.73 diff?

Har M50 sug motor i E30 nu med zf-låda och har inte tänkt turbo nästa säsong, någon som vet hur bra de funkat ihop med 3.73 e30 diff?

Eller ska man leta vidare efter en z3 diff med 3.15 i utväxling?
Vive et sine Vivere
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Bra acc men taskigt att ligga i motorvägsfart.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thoern
Posts: 508
Joined: 24 Jan 2006, 17:27
Location: Lidköping

Post by thoern »

bättre leta efter z3 2.8 diff alltså?
Vive et sine Vivere
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

thoern wrote:bättre leta efter z3 2.8 diff alltså?



Blir precis som markus säger. Blir att varva en hel del om du ska köra längre sträckor! Så ska du de så är annan utv att rekommendera..
MEN ska du bara ha att leka med och köra korta sträckor så blir de skit kul :D
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
User avatar
thoern
Posts: 508
Joined: 24 Jan 2006, 17:27
Location: Lidköping

Post by thoern »

Kommer bara bli is-bil, banbil inget semesteråka bil, kanske funkar med den till att börja med iaf då :lol:
Vive et sine Vivere
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Då kommer det nog funka fint =) Bara prova funkar det inte är det ju snart bytt.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

Det blir som att köra mellan trean och fyrans växel. Närmare fyran. Jämfört med original.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Ja tycker tvärt om mot dom andra, hur kul är det om det är för stora steg mellan växlarna. Fast det beror ju på hur mycket effekt du kommer ha oxå. Ska man åka på isen, skogen och bana så behöver den knappt göra 200km/h på högsta växeln. Ja åkte utv4.20 och hade 1:1 på fyran med ca 280hk sugmotor och tyckte det var lagom. Så testa med den du har först, det kan nog bli lagom på en låda med 1:1 på 5an.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

+1 på söderlings.

har 4,xx nånting i min och körde med s50b30 och tyckte det var kanon, man får åka i god tid om man har bråttom. ;)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Grefven

Post by Grefven »

jag åkte 1:1 och 3,64 och det var katastrof. max 80km/h när man transporterade sig. ettans växel var helt meningslös. detta var på min m20 turbo touring. gjorde 220 vid 7200rpm. när jag räknade var det som att åka på motsvarande lite under fyrans växel.

kan verkligen inte rekomendera någon det. men på internet kan det vara lätt att tänka "gott med acc istället för toppfart" osv.

men ska man inte traila bilen mellan rallysträckor eller isbanor så är det rent värdelöst.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Sen är ju smaken som baken också. Jag har aldrig blivit speciellt upphetsad av att pressa 200+ på allmän motorväg, jag gillar acc och kurviga partier. Har man sugmotor så har man i princip två primärval för mer hästar: mer kubik eller högre utväxling (förutsatt att man inte har en plånbok som är på tok för tjock föratt få plats i byxfickan. ;) )


åker man turbo så är det inte riktigt samma situation, då förstår jag att varva ur vid 200kmh känns väldigt restriktivt.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Grefven

Post by Grefven »

Ja. Sugmotor är ju en annan femma. Då tar det ju tid att komma upp i 200. Jag hade ju det på under 400m. Man kunde alltså varva ut den ett par ggr innan grusvägen va slut och trots 580hk så körde en ford sierra lazer ifrån en. Eller en original e30 325 fick man storstryk av.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

bullen! wrote:Ja. Sugmotor är ju en annan femma. Då tar det ju tid att komma upp i 200. Jag hade ju det på under 400m. Man kunde alltså varva ut den ett par ggr innan grusvägen va slut och trots 580hk så körde en ford sierra lazer ifrån en. Eller en original e30 325 fick man storstryk av.
Ja var det inte sugmotor han frågade om från början oxå.
Man kan inte gämföra en 580hk turbo med en 250hk sugis.
Grefven

Post by Grefven »

jag berättade om min turboerfarenhet. det framgick hoppas jag. sen får han väga vilket han tycker är lämpligast för honom.

och han kan lätt prova hur det är genom att köra på 4an med bilen och känna om det känns bra för honom.


jag har åkt en volvo med 218hk sugmotor med 4.10 bak. den var go på de låga växlarna men jag hade gärna haft en sexa oxå. då den kördes med dagligen.


men det är bra att man får höra båda sidor när man ställer en fråga tycker jag. så man själv kan välja och vraka i informationen.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Slängde ihop en isbil nu i vecken. En Volvo 242 på 250-280hk och M45 (4vxl) quaife låda med lite längre etta och 3,15 utv i bakaxeln.
Det funkade skitdåligt, den gjorde 110-120km/h på ettan. Så måste leta på en bättre utv nu, typ 4,88 - 5,13 skulle nog funka mycket bättre.
Men detta är med 1:1 på 4ans växel, blir ju lite bättre om man åker med en ZF 5vxl. Så ja kan inte rekomendera en motorvägsutv till isbilen iaf :D
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Körde zf och 3,73 i min då jag hade sugmotorn, funkade helt ok och bilen upplevdes ganska pigg. Men lite jobbigt att ligga på 3000varv i 100km/h om man skulle åka några mil, med turbo var det inte lönt. Bytte senare till 3,07 som funkade kanon med turbomotorn.

Mvh
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Pelko körde väl så? Eller om det var 320 utväxling tom.
http://www.youtube.com/watch?v=GNpcCt_hHwg
Post Reply