Pluggar i golvet e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Pluggar i golvet e30

Post by Thörn »

Tänkte byta alla pluggar i golvet på min men vet inte vilka dom är.
Image

Någon som har koll på det?
Sitter ju i golvet på förarsidan 2st och passagerarsidan
kan det var 15, eller 18?

sedan klassikern den stora, som rostar sönder bakom förarsidan i golvet bak..
Tanken är ju att dessa skall rosta istället för golvet, som ett galvaniskt element, men mina såg rätt dåliga ut.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=51&fg=80
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Ett tips är att mäta dina pluggar, eller hålen. Måtten står ju där på realoem.
Men jag gissar att det är 18. Det är nån form av plast runt kanten i alla fall.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

den stora i golvet verkar vara nr 5 då den e 14.5cm diam fast den kallas sidolock i listan :? :?:
Någon som bytt den pluggen?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Rita ut en plåtbit och svetsa ihop skiten en gång för alla :)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

de funkar ju tydligen som anoder i golvet så jag vill helst ha dom kvar för att bilen skall hålla sig bra, svetsa igen dom är klart att det går :D
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Skär ut en bit plåt från en opel och bulta dit så har du en bra anod :P
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

kartungen wrote:Skär ut en bit plåt från en opel och bulta dit så har du en bra anod :P
haha eller en alfa :lol:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Tog upp frågan vilken funktion egentligen dessa pluggar fyller för ett tag sen här i forumet. Vi lyckades aldrig reda ut exakt vad de gjorde, min bästa gissning var att det var dräneringshål för de kemiska bad karossen genomgår vid tillverkning (placeringen och placeringen tyder på detta).

Men att de är tänkta som offeranoder har jag aldrig hört.

Thörn : Har du någon/några referenskällor för detta?



Jag köper inte offeranod-teorin just nu. Om man vill att de ska agera som offeranod, varför fyra stycken? Och varför inte som en mer traditionell utformning som en extra påskruvad metalldel? Istället för att integrera offeranoden som en del av golvet (vilket betyder ju att du medvetet gjort en design där det blir hål i golvet efter ett tag och skapar en riktigt bra grogrund för vidare rostbildning i golvet).

Man kan ju tydligen se att man skruvat dit locken och sedan tätat med karosserikit. Samtliga fyra av mina luckor hade börjat rosta sönder vid infästningen (dvs både golvet och luckan hade börjat rosta). Detta tyder heller inte på någon offeranod-funktionalitet.

Själv så kapade jag ut fyrkantiga hål och är på gång att lappa ihop ihop det genom att svetsa på en plåtbit och sedan lite karosserikit runt det och sedan måla över alltsammans.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Thörn : Hade du några referenskällor att pluggarna skulle fungera som offeranoder?
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Ja, det var en på BMW reservdelar som sa att tanken var att de skulle rosta först, kanske är det så at de funkar de första 10-15åren typ sen är plattan förbrukad och golvet börjar rosta istället, de är ju iofs satta i lägsta läget så vattnet skall lägga sig där.
Iofs är jag lätt tveksam också till anodfunktionen då de små ersättningspluggarna var av plast men den stora av nån slags metall.
Jag vet inte till hundra att de små jag fick var rätt pluggar iofs, eftersom det inte framgår var i bilen de sitter på ETKn eller realoem.
Jaja de kostade inte många kronor så lika bra att smäcka dit tyckte jag.
Själva iden med offeranoder är ju rätt bra.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Post by JonasH88 »

Angående att det ska agera offeranod: Svetsade igen alla dessa hål i golvet, då pluggarna såg fräscha ut (fräschare än resten av golvet) Var original lack på dem, så de har med största sannolikhet inte blivit bytta. Hade inte gjort någon nytta på min bil åtminstone.

//Jonas
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Post Reply