Tänkte byta alla pluggar i golvet på min men vet inte vilka dom är.
Någon som har koll på det?
Sitter ju i golvet på förarsidan 2st och passagerarsidan
kan det var 15, eller 18?
sedan klassikern den stora, som rostar sönder bakom förarsidan i golvet bak..
Tanken är ju att dessa skall rosta istället för golvet, som ett galvaniskt element, men mina såg rätt dåliga ut.
Ett tips är att mäta dina pluggar, eller hålen. Måtten står ju där på realoem.
Men jag gissar att det är 18. Det är nån form av plast runt kanten i alla fall.
Tog upp frågan vilken funktion egentligen dessa pluggar fyller för ett tag sen här i forumet. Vi lyckades aldrig reda ut exakt vad de gjorde, min bästa gissning var att det var dräneringshål för de kemiska bad karossen genomgår vid tillverkning (placeringen och placeringen tyder på detta).
Men att de är tänkta som offeranoder har jag aldrig hört.
Thörn : Har du någon/några referenskällor för detta?
Jag köper inte offeranod-teorin just nu. Om man vill att de ska agera som offeranod, varför fyra stycken? Och varför inte som en mer traditionell utformning som en extra påskruvad metalldel? Istället för att integrera offeranoden som en del av golvet (vilket betyder ju att du medvetet gjort en design där det blir hål i golvet efter ett tag och skapar en riktigt bra grogrund för vidare rostbildning i golvet).
Man kan ju tydligen se att man skruvat dit locken och sedan tätat med karosserikit. Samtliga fyra av mina luckor hade börjat rosta sönder vid infästningen (dvs både golvet och luckan hade börjat rosta). Detta tyder heller inte på någon offeranod-funktionalitet.
Själv så kapade jag ut fyrkantiga hål och är på gång att lappa ihop ihop det genom att svetsa på en plåtbit och sedan lite karosserikit runt det och sedan måla över alltsammans.
Ja, det var en på BMW reservdelar som sa att tanken var att de skulle rosta först, kanske är det så at de funkar de första 10-15åren typ sen är plattan förbrukad och golvet börjar rosta istället, de är ju iofs satta i lägsta läget så vattnet skall lägga sig där.
Iofs är jag lätt tveksam också till anodfunktionen då de små ersättningspluggarna var av plast men den stora av nån slags metall.
Jag vet inte till hundra att de små jag fick var rätt pluggar iofs, eftersom det inte framgår var i bilen de sitter på ETKn eller realoem.
Jaja de kostade inte många kronor så lika bra att smäcka dit tyckte jag.
Själva iden med offeranoder är ju rätt bra.
Angående att det ska agera offeranod: Svetsade igen alla dessa hål i golvet, då pluggarna såg fräscha ut (fräschare än resten av golvet) Var original lack på dem, så de har med största sannolikhet inte blivit bytta. Hade inte gjort någon nytta på min bil åtminstone.