F: Fungerar verkligen octanboosters?

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

micko

F: Fungerar verkligen octanboosters?

Post by micko »

Många har väl hört av sina polare och andra drömmare att dem kör med octanboosters och det att det ger såå mycket mer effekt.

Well, visa den här för dem =)

http://www.youtube.com/watch?v=VG3j0g88kXs&feature=related

(Fifth gear, labbresultat)

Använder bland annat nos octanbooster, stp osv.
//micko\\
Grefven

Post by Grefven »

Ännu vanligare är när folk tror att öppet filter fungerar på en lmm bil.

Octanbooster får man ju mappa om med om man ska få önskat resultat.
micko

Post by micko »

Bara underbart att folk fortfarande tror på sånt!
=)
//micko\\
Snurrbo

Post by Snurrbo »

Samma sak med medel som ska rengöra spridare och bräsnlesystemet.

Pratade med en snubbe som hade bra koll på dessa och han sa att tex (stp injection cleaner) i princip var ren lacknafta.

Provade slå i en hel flaska lacknafta på 20 liter bensin på en gammal 240 jag hade med mekaniskt sprut. Gick endast på 3 cylindrar på tomgång. Bara efter 5 minuter så började den 4:e cylindern komma igång.

Så istället för att köpa Injection cleaner så kan man i princip använda lacknafta.
micko

Post by micko »

Jo, injectioncleaner fungerar faktiskt riktigt bra på gamla bilar.
Eller, ja vilken bil som helst, enligt min erfarenhet ivart fall.

Provade på en gammal volvo 460, toppade runt 155km/h en kväll, körde slut på det mesta ur tanken, tankade upp fullt och fyllde upp stp injectiontrim, efter ett par timmar så fick vi faktiskt upp den i 195km/h =)

Fantastiskt!
//micko\\
Franzén

Post by Franzén »

Men alla såna här prylar som K-sprit och Octanbooster osv är något som rider på folks tro på det som står på förpackningen och att man tror på det man hört på jobbet och ifrån "folk som kan".

En kemist på ett bränsleraffinaderi skulle berätta lite om vad man pyttsar i 95 oktanig bensin idag.

Inte fan fryser det med alla tillsatser och skit som är iblandat.

Skulle tanka häromdagen, då står det en Helt plain Opel Astra nånting framför mig, snubben är klädd i lång grå rock och strikta glasögon.
Han tankar länge och väl och när han är färdig med sitt tankande öppnar han skuffen, rafsar fram en hel flaska K-sprit som han helt sonika tömmer i tanken.
Bilen var väl från 2002-2003 eller så.
Karburatorsprit...

Han kanske bankar på motorhuven när den inte går som den skall också...

Eller som reklamen med snubben som skall fylla på olja, Olja... hmm, *hälla hälla*.

:roll:
Grr!
0706-419608
Franzén

Post by Franzén »

Ni har väl sett den där sjuka reklamen på tuben om det amerikanska rengöringsblajjet eller?

Häll det i alla upptänkliga öppningar på din motor och lägg sedan nålen på 4000rpm i 5 minuter.

Heter det inte Sea Foam?
Jo det heter det tamigfan!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Ef3HNvxblxQ

o_0
Grr!
0706-419608
xelerator

Post by xelerator »

jag ska byta ut min holset mot denna
http://www.youtube.com/watch?v=nn89rq3vQSY
har hört att den är effektivare, ger lägre mottryck, o responsen är som att montera en kompressor :roll:..
dessutom kommer bilen att dra mycket mindre soppa samt går att regga som ombyggt fordon..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
M635 forever

Post by M635 forever »

Franzén wrote:Ni har väl sett den där sjuka reklamen på tuben om det amerikanska rengöringsblajjet eller?

Häll det i alla upptänkliga öppningar på din motor och lägg sedan nålen på 4000rpm i 5 minuter.

Heter det inte Sea Foam?
Jo det heter det tamigfan!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Ef3HNvxblxQ

o_0

Måste ju ha en blåst toppackning som den vitröker, och då hjälper nog knappast något placebomedel som detta! :lol:

Känns ju lite som den här:
http://www.youtube.com/watch?v=26yrzpjjN08
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
M635 forever

Post by M635 forever »

xelerator wrote:jag ska byta ut min holset mot denna
http://www.youtube.com/watch?v=nn89rq3vQSY
har hört att den är effektivare, ger lägre mottryck, o responsen är som att montera en kompressor :roll:..
dessutom kommer bilen att dra mycket mindre soppa samt går att regga som ombyggt fordon..

Grömmaste Alibaba trimmet!
Schysst verktygsuppsättning han hade.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Doktorn

Post by Doktorn »

Oktanbooster funkar men behöver man det så är man väl ute på tunn is, bättre att sänka tändningen nån grad.. Men testet som filmen visar är ju inte rättvist då dom bara pyttsar i och kör. Men vri på lite tändning så skulle nog skillnad märkas!
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
r.ivars

Post by r.ivars »

bränslet fryser inte nej.. Men tamejfan kommer det in fukt och blir vatten i tanken som fryser tillslut endå, allra helt på 18årings tankningar (10-20 liter åt gången).. Tankar man fullt varje gång blir det sällan såna problem.. K-sprit är bra skit men överdrivet att köra det mer än en gång per vinter....

Klart man kan slå i lacknafta, har du schysst tratt och lacknafta kan man väl roa sig med det.. Går ju att köra diesel bilar på matolja också... STP för 50 spänn på macken i vettig förpackning utan hokuspokus.. klart värt.. speciellt om man är 60 år och har hört att det är bra att slå i med jämna mellanrum för att driva ut slagg som blir..

Oktanbooster, finns många bilar som ändrar tändning efter bränsle.. därav går vissa både snålare och bättre med 98, sen om det är hälften sockerpiller eller inte.. 95 bränsle reagerar bäst på octanbooster, 98 reagerar också.. V-power däremot innehåller redan så mycke tillsatser så där gör det ingen större skillnad.. Oktanbooster är suveränt att tuta i bilen när man ska köra bankörning eller liknande med sin bpu bil eller orginalbil.. Det gör ju inte saken sämre, höjer ju ribban till spikning (lite iallafal)..

Själv kör jag med tirpak bensinbooster... främst som smörj till pumparna eftersom bilen går på e85 men även att jag valde den hellre än redlines som bara är smörj.. varför inte en halv eller en mer oktan, skadar ju definitivt inte ;)

man behöver inte vara så anti :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
micko

Post by micko »

men r.ivars om du kollar på filmen som jag länkade så ser du hur de flesta boosters fungerar i en "modern" motor :)
//micko\\
hellhaunter

Post by hellhaunter »

hmm tyckte det var ett lite "trist" test de gjorde (lite fakta text), och resultatet på en std bil är juh som jag gissat boostern är juh tänkt för att höja oktantalet och inte energin hos bränslet, stp: har väll nästan ren toulen i sig vilket brinner lite långsammare.

Finns ett test på oktan här med booster http://volvospeed.com/Reviews/octane_boosters.html
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
r.ivars

Post by r.ivars »

micko wrote:men r.ivars om du kollar på filmen som jag länkade så ser du hur de flesta boosters fungerar i en "modern" motor :)

pisstest :) man lär köra motorn 40 mil för att vänja om styrsystemet.. Det MÅSTE ju höja oktanen och då blir ju resultatet glasklart.. varför vill man annars köra 98 eller v-power? Skulle inte alla mappa sina bilar på 95 annars?

Men det krävs ju att styrsystemet kan utnyttja tändkurvan och ändra på den. Om inte annat har du en säkrare spis.. =)

säg att den öker 2% istället. =5hk på 250hk... det är liksom markanta effektförändringar vi pratar ;)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
micko

Post by micko »

Jag är absolut ingen expert på styrsystem, men 40 mil? misstänker att du menar give or take, men borde man inte se en ändring ganska snabbt?
Nu visar dock inte testet hur länge dem kör, men jag har en känsla av att den killen som sitter vid rattarna måste ha någon kunskap?
//micko\\
r.ivars

Post by r.ivars »

micko wrote:Jag är absolut ingen expert på styrsystem, men 40 mil? misstänker att du menar give or take, men borde man inte se en ändring ganska snabbt?
Nu visar dock inte testet hur länge dem kör, men jag har en känsla av att den killen som sitter vid rattarna måste ha någon kunskap?

jao =) det går väl att diskutera i oändlighet :)

jag gillar tillsatser, kanske är ifrån 5 år på mekonomen då man övertygat sig själv och kunder att det är bra skit ;)

hur många kör inte waterwetter i kylaren liksom ;) bra skit!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply