DreRacing - e30M3 + s38b38tt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Om jag förstår bilden rätt så cirkulerar inte vattnet innan termostaten öppnar, det går icke! Den kommer att koka!
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

okay då blir det att borra hål, har inte kört den värm än, men hur funkar det på volvo då?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

På en volvo cirkulerar vattnet internt och termostaten shuntar ut till kylaren. På S38 finns ingen intern cirkulation, hela den funktionen i det stora termostathuset som sitter på motorn std. Borra hål är en dålig lösning för det får vara stora hål om det ska kunna flöda som det ska och borrar du termostaten så är funktionen borta. Svetsa på en slanganslutning och använd en typ 518i E28 termostat istället!
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

det blir att borra hål här altså, hur många och hur stora?

har inte plats med den andra termostaten.
funksjonen jag ville ha med termostaten var att ha en liten strypning så jag kan bygga lite vattentryck inne i motorn, om inte för det skulle jag tagit bort den
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
egut
Posts: 103
Joined: 08 Jul 2007, 20:21
Location: luleå

Post by egut »

har också haft tanken på en termostat från en m10 men dom är juh så små.
men ärligt så tror jag att om man borrar typ ett litet typ 6mm hål i termostaten så får du lite cirkulation vilket gör att arbetstempen uppnås och att termostaten öppnar i tid..
men har inte prövat det men det var så jag tänkte testa.
mvh
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

nu har jag provat, borrade 3stk 5mm hål för att vara säker.
arbetstempen på motorn är 82 grader :) perfekt!

men problem: värmepacketet funkar fan inte! ingen värme als!
vad är fäl, om jag har koplat fel in och ut på det kan det bli så då?
luft i registret? för jag tror det skall funka så som jag har dragit slangerna, ut från bak i toppen og rätt före vattenpumpen
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Det går og koble feil på varmeregistret, da blir det ikke varme.. Den fra toppen skal på den nederste stussen på torbedoveggen. Den andre skal til pumpen.
JAAS-performance
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

da har jeg koblet feil der da... men hvorfor funker det ikke begge veier?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Post by rocket »

dre racing@ wrote:
rocket wrote:dette prosjektet her følges nøye! Bare så du vet det :)


og hva mener du med det? hehe

Bare at jeg følger med her!. Gromt prosjekt dette vet du :) Men skjønner hva du tenkte på hehe.
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

bilen funker utmärkt! laddar 0,4 helt från botten, är bara grovmappad
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Roligt!
Är nyfiken på fortsättningen!
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

jag är också nyfiken.
hoppas få timme i bänken efter jul.
men kommer botten att hålla...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

hmm.. tok ikke boltene til kardangen i traversen bak når du bruker 6 bolts kardang? Gjorde det på min så jeg har senket diffen 8mm for å få den mer sentrert i hullet.. men det skjer kanskje "av seg selv" når du bygger om til E34 diffen?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

veit ikke, har noe klonk i bakstillinga men... har klaring der trur je. men går fælt :)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Nu har jag monterad dator i bilen!

touchscreen 7"
Image

Gjort ett BRA fäste för displayen!
Image

monterad!
Image

Kollar alla värden i sprutet, kan också mappa från här.
Image
Image

Winamp er ett must, eget touchscreen skin
Image
Image

sladd mini tastatur
Image

maskineriet!
Image

har också beställd ICE internett uppkoppling, så blir kul att dra på fyllan nu :)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

bilen går forfarande, fan hur det går! blir bromsing nästa fredag hoppas jag, så får ni papper hehe

edit: lådan är dårlig, 3an, nogon som har en til över...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

har du nån uppkopling till datorn? sjyst allafall.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Post Reply