Film: BMW M1
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Film: BMW M1
Enköping, 073-3104393
M1. Mmmm
Den bilen har varit lite av en favorit ända sedan man som liten spoling spelade super trumf.
Minns att det stog 310 som topphastighet på den då. En av de snabbaste bilarna i leken.
Den bilen har varit lite av en favorit ända sedan man som liten spoling spelade super trumf.
Minns att det stog 310 som topphastighet på den då. En av de snabbaste bilarna i leken.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Så grymt !
Lite spec på 470hp motorn skulle varit roligt och se.
Lite spec på 470hp motorn skulle varit roligt och se.
/Staffan Nilsson
Audi S2
9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar
Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
Audi S2
9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar
Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
Verkar finnas åtminstone en: http://autopower.se/Provkorningar/Ovanliga-BMW/M1/
Sen finns det replikor också.
Sen finns det replikor också.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Erneland wrote:Nog nära det mest upphetsande jag har hört i hela mitt liv!
Varvtalet måste ju vara nära 11k rpm?
(På första plats kommer en Schnitzer 16V M12-motoriserad BMW 1502 med 275 sughästar och 10k rpm(!) på Knutstorp år 2002).
den låter ju som "vår" 535 med 384hk s38.... och 2000rpm till.. =)
M1 kommer börja produceras igen fast i ny form =]
http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe ... d=fvhmdkyg
http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe ... d=fvhmdkyg
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Krillian wrote:Finns 2 stycken m1 r i malmö.
även en massa fd banbilar, typ 635 csl, någon prototyp från bmw och många många andra udda fina bilar på samma ställe.
Antar att du tänker på Förenade bils "lilla" museum!?
Mig veterligen, finns det 2 st M1:or i Sverige, en vit som köptes av anonym person för ett par år sedan, av en känd bilhandlare som sysslar med exklusiva bilar.
Sedan en vit med M-technic stripes och utländska skyltar, som ibland visas upp på bla BMW träffar av Förenade bil i Malmö.
Just den M1:an och många andra trevliga gamla samlar BMW:s, (bla CSL:er) är ur Söderströms egen bilsamling, men kan ses på Förenade bils museum.
Rune Tobiasons 3,5CSL, bänkades nere på Ring Knutstorp i sommras, har för mig att den hade effektsiffror på ca 370hk i motor(edit 410hk), då med ljuddämparna på, men kan lova att den en gudomlig sång i trumpeterna även då. http://www.youtube.com/watch?v=naV5Sq-0gRQ&NR=1
Last edited by M635 forever on 07 Jan 2010, 20:47, edited 1 time in total.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Re: Film: BMW M1
hade den 3.5 liters M88 24 ventilaren verkligen 470hk ? har för mig att det var 315hk i m88 standard och 9000rpm. det gör ju den mera efektiv än S38 om den har 470hk... och s38 ska vara en efter trädare till M88.
men fan vad GOTT den låter med all race prylar i den maskinen..
har alltid önskat mig en M1
men fan vad GOTT den låter med all race prylar i den maskinen..
har alltid önskat mig en M1
Re: Film: BMW M1
cerwinboy wrote:hade den 3.5 liters M88 24 ventilaren verkligen 470hk ? har för mig att det var 315hk i m88 standard och 9000rpm. det gör ju den mera efektiv än S38 om den har 470hk... och s38 ska vara en efter trädare till M88.
men fan vad GOTT den låter med all race prylar i den maskinen..
har alltid önskat mig en M1
i den vanliga M1an hade M88an 277hk.
men detta är ju M1 procar med en något vässad m88a
sen fanns ju även m88an med mellan 850-900 hk som satt i grupp 5 M1orna
som kan ses i denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=BCuKAYWvxCY
edit:
detta verkar dock inte stämma.. för i filmen är det ju en sugspis. och enligt wikipedia så skulle den dubbelturbo matade m88an sitta i grupp 5 bilen. hmm
M5 -05
M5 -90
840 -93
528 -98
M5 -90
840 -93
528 -98
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
M88/1 = Gatversionen med 272hk, M49 block (M90) i princip samma som de tidiga 3,5liters maskinerna som satt i M535i E12 och de tidiga E12 baserade E24:orna.
M88/2 Race versionen med varierande hk uttag beroende på tävlingsgrupp, bla hade någon version med dubbelturbo någonstans runt 850hk.
M88/3 286hk satt i E24 M635 och E28 M5, kunde även hittas i Hartge H35 E30:orna.
M88/1 använde sig av det gamla mekaniska Kugelfischer sprutet + torrsump, vilket även M88/2 hade.
M88/3 har Motronic sprut och ej torrsump.
Men några 9k rpm som standard, har ingen av dessa snurror, möjligen M88/2 då!
M88/2 Race versionen med varierande hk uttag beroende på tävlingsgrupp, bla hade någon version med dubbelturbo någonstans runt 850hk.
M88/3 286hk satt i E24 M635 och E28 M5, kunde även hittas i Hartge H35 E30:orna.
M88/1 använde sig av det gamla mekaniska Kugelfischer sprutet + torrsump, vilket även M88/2 hade.
M88/3 har Motronic sprut och ej torrsump.
Men några 9k rpm som standard, har ingen av dessa snurror, möjligen M88/2 då!
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"