M535 uppgradering pågår

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

hade ju som mål på 400whp så man ska inte klaga. Måste ju vara liet skillnad så det känns bättre med verison II 8)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

vad laddade du då?
pm om det är nått
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

1,3bar.
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

och ingen portning? ... bra mos på 98 isf
grattis

undrade bara för att min maskin är typ likadan som din
fast portad då ... men ja kör e85 och vill ladda 2bar 8)
pm om det är nått
[zJo^]
Posts: 65
Joined: 13 May 2009, 14:55
Location: Sandviken

Post by [zJo^] »

Kommer du mappa på E85 senare?
Är de spec. på första sidan som gav detta resultat?
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

He he härligt. Börjar bli några hjulhästar i black label nu :D
över 400whp i en M30 light är ju inte fel, vi får se hur det blir med dom två M30 Heavy weight till våren :twisted:
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

daniel-635 wrote:Det kan vara lite knepigt att få lambdaregleringen att funka bra på tomgång med VEMS, även om den fungerar bra på högre last.

Om ni inte får ordning på det vid mappningen kan det vara ett snik tips att helt enkelt stänga av lambdaregleringen under 1200 Rpm.
Sen beror det ju naturligtvis lite på hur man sköter tomgångs regleringen också.

Kan ju vara värt å nämna men på tomgång kör jag samtidigt med lambda-reglering, förtändnings-justering och tomgångsmotor med senaste VEMS firmware (1.1.64) i min brukis, och den är helcool på tomgång. Jag tror det är en del saker i den äldre firmwaren man inte ska tro fungerar till 100% som man tänkt, alltså acc-pump, tomgångs-justering, etc.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Trollades väl fram bra mkt mer? Bland de första pullen innan justeringen så gav det väl bara 365whp på 1,5-1,6 bar?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

var det så mycket? :P . hittade varför den hade tryck ur sej lite olja under pullen, det är ju en fördel om röret till oljestickan sitter fast :evil:
Vad är det " riktigaste" sättet att täta den på?

Den är inte portad.

Om Andreas har tid så kanske har kan lägga upp bromspappret då jag inte har någon scanner

Receptet är: b34 block, b35 kolvar o topp, 1,8mm mls, z55 kam, heavy duty vippor, hx 55 med 19 avgashuset, 990cc Precision spridare, walbro pump.

till våren blir det e85 o en bw 372 till en börjar. önska att man hade haft 20k till övers nu för då hade jag beställt en ny botten utan att blinka!
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Mattias Sandgren wrote:Kan ju vara värt å nämna men på tomgång kör jag samtidigt med lambda-reglering, förtändnings-justering och tomgångsmotor med senaste VEMS firmware (1.1.64) i min brukis, och den är helcool på tomgång. Jag tror det är en del saker i den äldre firmwaren man inte ska tro fungerar till 100% som man tänkt, alltså acc-pump, tomgångs-justering, etc.


Jag kör också med Förtändnings justering och tomgångsmotor, men som du säger fungerar det inte rikigt som man alltid tror. på 1.0.78.

Grattis till effekten Jörgen !!
Omöjlig vinterbil ?
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

man tackar :) . det är ganska lungt att köra den trots halkan. har ju fullt ladd först vid 4500 så det går att köra ganska normal. det var ett kraftigt kluckande ljud vid gaspådrag o vid motorbroms. Efter att den pallats upp så konstaterades det ganska snabbt att det bakre knutkorset var slut
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Fan va fränt, du verkar ha fått bra fart i den :) Kör du med tomgångsmotor på din?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Då var den klar igen för lite lek :) Passade även på att montera en shortshift, tog bort en ljuddämpare. det konstiga är att den är ruskit tyst fortfarande trots 3,5" system hela vägen o bara en ljudämpare längst bak :?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Skulle vilja ha lite smakråd. funderar på om man ska byta färg på centrumen på bbs fälgarna. svart o guld går bort. Några andra förslag? Gärna bilder
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

ska de inte bli guldiga så tycker jag nog inte att de kan bli vackrare. CSL grå hade jag på min m535 med m5 3,8 fälgar. det var lite annorlunda men ändå inte så värst utstickande.

Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Måste bara fråga, ta det inte fel jag är bara nyfiken :)
Varför blev det inte mer effekt? En M20 2,5 med Z45 och HX40 gav samma effekt på samma ladd, känns som 3,5l + HX55 borde skyffla betydligt mer luft?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

det var soppapumpen som inte klarade av att leverera mer. vid 1,4 i ladd o 450whp så gick den lite snålt. vet inte heller hur långt man klarar sej med orginal soppaledningar o fulerail. sitter ju 990cc precison spridare så de räcker ju till
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply