M535 uppgradering pågår
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
daniel-635 wrote:Det kan vara lite knepigt att få lambdaregleringen att funka bra på tomgång med VEMS, även om den fungerar bra på högre last.
Om ni inte får ordning på det vid mappningen kan det vara ett snik tips att helt enkelt stänga av lambdaregleringen under 1200 Rpm.
Sen beror det ju naturligtvis lite på hur man sköter tomgångs regleringen också.
Kan ju vara värt å nämna men på tomgång kör jag samtidigt med lambda-reglering, förtändnings-justering och tomgångsmotor med senaste VEMS firmware (1.1.64) i min brukis, och den är helcool på tomgång. Jag tror det är en del saker i den äldre firmwaren man inte ska tro fungerar till 100% som man tänkt, alltså acc-pump, tomgångs-justering, etc.
Trollades väl fram bra mkt mer? Bland de första pullen innan justeringen så gav det väl bara 365whp på 1,5-1,6 bar?
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
var det så mycket? . hittade varför den hade tryck ur sej lite olja under pullen, det är ju en fördel om röret till oljestickan sitter fast
Vad är det " riktigaste" sättet att täta den på?
Den är inte portad.
Om Andreas har tid så kanske har kan lägga upp bromspappret då jag inte har någon scanner
Receptet är: b34 block, b35 kolvar o topp, 1,8mm mls, z55 kam, heavy duty vippor, hx 55 med 19 avgashuset, 990cc Precision spridare, walbro pump.
till våren blir det e85 o en bw 372 till en börjar. önska att man hade haft 20k till övers nu för då hade jag beställt en ny botten utan att blinka!
Vad är det " riktigaste" sättet att täta den på?
Den är inte portad.
Om Andreas har tid så kanske har kan lägga upp bromspappret då jag inte har någon scanner
Receptet är: b34 block, b35 kolvar o topp, 1,8mm mls, z55 kam, heavy duty vippor, hx 55 med 19 avgashuset, 990cc Precision spridare, walbro pump.
till våren blir det e85 o en bw 372 till en börjar. önska att man hade haft 20k till övers nu för då hade jag beställt en ny botten utan att blinka!
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Mattias Sandgren wrote:Kan ju vara värt å nämna men på tomgång kör jag samtidigt med lambda-reglering, förtändnings-justering och tomgångsmotor med senaste VEMS firmware (1.1.64) i min brukis, och den är helcool på tomgång. Jag tror det är en del saker i den äldre firmwaren man inte ska tro fungerar till 100% som man tänkt, alltså acc-pump, tomgångs-justering, etc.
Jag kör också med Förtändnings justering och tomgångsmotor, men som du säger fungerar det inte rikigt som man alltid tror. på 1.0.78.
Grattis till effekten Jörgen !!
Omöjlig vinterbil ?
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Måste bara fråga, ta det inte fel jag är bara nyfiken
Varför blev det inte mer effekt? En M20 2,5 med Z45 och HX40 gav samma effekt på samma ladd, känns som 3,5l + HX55 borde skyffla betydligt mer luft?
Varför blev det inte mer effekt? En M20 2,5 med Z45 och HX40 gav samma effekt på samma ladd, känns som 3,5l + HX55 borde skyffla betydligt mer luft?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.