Bmw 325 sugmotor-bygge

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Mika Häkkinen
Posts: 26
Joined: 20 Nov 2005, 14:01

Bmw 325 sugmotor-bygge

Post by Mika Häkkinen »

Motor:
M20B25 block uppborrad till 85mm
Smidd dieselvevaxel med 81mm slag
Viktjusterade 130mm vevstakar
Smidda kolvar av märket CP pistons
11.25:1 i kompression
Skvalplåt i oljetråget
Sachs 618 tryckplatta
Lättat svänghjul
Balanserad bottendel
Portad och planad topp med svetsade kylkanaler (utfört av PPF)
Matchportat insug
304 graders Dr Schrick kam
Dubbla Dr Schrick ventilfjädrar
Dr Schrick ventilbrickor
Dbilas Dynamic justerbart kamdrev
Autronic SM4
Koniskt BMC luftfilter
MSD 340cc spridare
Motorn renoverad med nya original packningar,lager osv
325 E30 AC-kylare
328 E36 el-fläkt
Sebring extractor-grenrör
Ferrita sportavgassystem
Motorn är byggd och mappad av BmwAndreas och Bäckis

Drivlina:
Getrag dogleg låda (1:an nere till vänster)
Z3 M bakaxelklump , 3,15 i utväxling

Chassi:
FK Königsport coilovers
Justerbara fjäderbenslager fram
Powerflex bussningar
Justerbara krängningshämmare fram och bak
Fjäderbensstag fram och bak

Bromsar:
PPF bromskit fram (302x28mm skivor,Brembo 4-kolvsok)
Brembo skivor bak,original-ok
Tar-ox stålomspunna bromsslangar

Fälgar:
Vita 7x17" 100+ Monza

Inredning:
M-inredning innehållandes sportstolar, svart innertak, M-tech II-ratt och belyst M-knopp i läder, fördröjd innerbelysning samt svagt gröntonade rutor
M-technic instegslister
Pilotlampor i backspegeln
Hatthylla med inbyggd solskyddsgardin
4 x nackstöd
Kombi-instrument från M3 E30 (med oljetemp , varvräknare till 8000 och hastighetsmätare graderad till 260)
Last edited by Mika Häkkinen on 07 Nov 2006, 15:43, edited 6 times in total.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

kommer bli kul att se bilder/film p ådetta bygge,

turbo i all ära, men sug e bra mycek ballare =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Mika Häkkinen
Posts: 26
Joined: 20 Nov 2005, 14:01

Post by Mika Häkkinen »

Synd bara att det inte ger så mycket effekt när man sugtrimmar..
Men nu såg jag att det finns rullvippor att köpa,det borde göra susen med en vassare kam och separata spjäll..=)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

ballare med en sugtrimmad bil, även om den inte ger lika mycke HK så visar det ju att man e grymm p åatt bygga motorer.

en 400hk M50 finns det ju färdiga kitt till lixom =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Riktigt trimmade sugmotorer är såå råa..
Får riktig ståpäls när tex fredrik tiger krämar ur sin 400+ compact på rallycross banorna runt om i landet.. De är kärlek :wink:

Så, ditt bygge vill jag gärna se, men ännu mera höra :wink:

Mvh
Uffe
Mika Häkkinen
Posts: 26
Joined: 20 Nov 2005, 14:01

Post by Mika Häkkinen »

peppe wrote:Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D


Det låter riktigt intressant..=) Vet du vad de hade gjort för modifieringar på den maskinen?
Mika Häkkinen
Posts: 26
Joined: 20 Nov 2005, 14:01

Post by Mika Häkkinen »

wuffee wrote:Riktigt trimmade sugmotorer är såå råa..
Får riktig ståpäls när tex fredrik tiger krämar ur sin 400+ compact på rallycross banorna runt om i landet.. De är kärlek :wink:

Så, ditt bygge vill jag gärna se, men ännu mera höra :wink:

Mvh
Uffe


Det är ju riktigt brutalt att få ut så mycket som 400+ ur en sugmotor..=)
Får se hur mycket det kan bli ur min M20..
Ska lägga upp lite bilder så fort jag hinner,filmer dröjer nog till våren..=/
Mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Lättar du på lädret så borde vi kunna komma runt 300.

Min gamla turbomaskin hade runt 240 utan ladd, och den var ju lågkomp och massa skit mitt i andningsvägarna....
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det rullade en compakt med M20B25 motor i rallyskogarna för några år sedan. Slidspjäll i insuget och massa godsaker. Bromsades till 297hk om jag inte minns fel. Den var det riktigt ljuvlig sång i!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Mika Häkkinen wrote:
peppe wrote:Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D


Det låter riktigt intressant..=) Vet du vad de hade gjort för modifieringar på den maskinen?


Ingen aning faktiskt, men den såg inte ut som en M20 längre =)
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

peppe wrote:
Mika Häkkinen wrote:
peppe wrote:Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D


Det låter riktigt intressant..=) Vet du vad de hade gjort för modifieringar på den maskinen?


Ingen aning faktiskt, men den såg inte ut som en M20 längre =)


Släng upp bilder så vi får se.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

bmwpatrik wrote:
peppe wrote:
Mika Häkkinen wrote:
peppe wrote:Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D


Det låter riktigt intressant..=) Vet du vad de hade gjort för modifieringar på den maskinen?


Ingen aning faktiskt, men den såg inte ut som en M20 längre =)


Släng upp bilder så vi får se.

MVH Patrik


Inte jag som har bilderna tyvärr.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

peppe wrote:
bmwpatrik wrote:
peppe wrote:
Mika Häkkinen wrote:
peppe wrote:Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D


Det låter riktigt intressant..=) Vet du vad de hade gjort för modifieringar på den maskinen?


Ingen aning faktiskt, men den såg inte ut som en M20 längre =)


Släng upp bilder så vi får se.

MVH Patrik


Inte jag som har bilderna tyvärr.


Okej tänkte bara de vore kul att se.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Mika Häkkinen
Posts: 26
Joined: 20 Nov 2005, 14:01

Post by Mika Häkkinen »

Bäckis wrote:Lättar du på lädret så borde vi kunna komma runt 300.

Min gamla turbomaskin hade runt 240 utan ladd, och den var ju lågkomp och massa skit mitt i andningsvägarna....


Har tänkt byta till en vassare kam , rullvippor och ett annat insug..Då borde väl separata spjäll vara bäst? Är det nåt jag glömt?
Mvh
Mika Häkkinen
Posts: 26
Joined: 20 Nov 2005, 14:01

Post by Mika Häkkinen »

peppe wrote:
Mika Häkkinen wrote:
peppe wrote:Nicke här på forumet visade mig en brutal bild på en M20 som var sugis trimmad. Med en jävla massa hk den motorn var riktigt brutal :D


Det låter riktigt intressant..=) Vet du vad de hade gjort för modifieringar på den maskinen?


Ingen aning faktiskt, men den såg inte ut som en M20 längre =)


Ok,skulle vara kul att få se och höra skapelsen live..=)
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

tex trippla weber 48:or är ju lite häftigt eller 6st mikuni förgasare. De är mumma de ;)..

Måhända att jag går tillbaka till stenåldern, men oj vilket ryt de blir i maskinen ;)

Mvh
Uffe
Post Reply