535power wrote:okey då har jag ett ganska bra experiment framför mig då efter som att jag vill att denna 318 automat skall kunna köras på 0,7-0,8/milen vid 120km/h och strävar efter att sänka så att bilen varvar så nära 2000 som möjligt och för att kompencera kraftförlusten där så tänkte jag lätt trycka motorn för som sakt vid cruis körning då turbon inte laddar nått borde den ju dra lika mkt som om motorn var original eller hur?
Japp, borde gå att få till.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
men en annan rolig sak är t ex jag hade tidigare i år en 92 318 E36 som vid 120km/h drog runt 1L/milen men varvade dock över 3000 på 5an medans farsans 520-93 med vanos som är lite lägre i varvandet men den drar bara 0,85 plus att den är mkt starkare
535power wrote:men en annan rolig sak är t ex jag hade tidigare i år en 92 318 E36 som vid 120km/h drog runt 1L/milen men varvade dock över 3000 på 5an medans farsans 520-93 med vanos som är lite lägre i varvandet men den drar bara 0,85 plus att den är mkt starkare
först å främst så är det ju inte samma motor , så det är ju inte så lätt å jämnföra så heller
nej sant men jag menar enligt tabellen på Autopower eller modell guiden så skall M50 vanos dra mer och det är ju mer volym och 2 cylindrar mer än M40 och personligen tycker jag mycket om den motorn då du har snålhet och styrka i 1 och B25 drar ju inte särskilt mkt mer soppa än B20
samma med t ex en E38 740 jag hade den drog 0,95/milen vid 120km/h
och den bilen är ju tung och har stor motor
E32 750iAL 1,1/mil vid 140km/h
dock E38 bättre på alla sätt enligt mig
men både M40 och M50 får ju varva massor när dom ligger i 120 vilket är en nackdel men ett måste för att de inte ska bli slöa
hade en E34 535 som varvade 3000 vid 140 på 5an den bilen var tokig den gjorde 230km/h på 4an och höll för allt kunde få upp den över 230 eftersom att min kunde varva 7000 men där vill jag inte ligga längre än några sekunder
Ja det ligger lite i det. Om man bortser från att accelerationstiden för att få upp bilen i en viss hastighet är den största bränsleboven, så är varvtalssnittet en annan bränslebov. Dvs m43 tex, blir det så pga utväxlingen att du hamnar lite högt i varvtal i 120 och då drar den klart mer än i 90. Men i de fall då varvtalet ligger lågt upp till 120 så blir skillnaden inte lika stor.
Det är ju av förklarliga skäl så att en motor med bra vridmoment i botten är utväxlad så att man får ett lägre varvtal i en viss hastighet och på en viss växel.
Men egentligen, om du inte kör kopiösa sträckor med bilen varje år, så blir det inte så mycket pengar i slutändan iallafall. Sedan får du också tänka på att vid tillfällen det gått åt mer bränsle har man säkert haft roligare, iaf med bmw turbo, och då kan de extra kronorna i bränsle vara värt det i nöjje
Mvh//A
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
jag tänkte mer såhär när man ligger i 120 på motorvägen så använder man ju inte så mkt kraft ur motorn och om man då vxlar ner en 318 M43 så den kanske ligger på 2000rpm vid 120 så drar ju bilen lite vet dock inte hur lite men återstår att se.
men som sakt då blir den ju slö och det tar längre tid att accelerera och då drar den ju mkt bensin där.
därför tänkte jag att man kan över ladda den lite grann för som jag tror så om man turbokonverterar fast har kvar original sprut och lambda så kmr den ju inte dra mer än original när du inte laddar nått och då får du ju bilen att accelerara snabbt men dra lite bensin vid icke överladd vid 120
det är ju så många nya biltilverkare gör t ex 1,4L motorer med turbo och ca 120 hk
och en 318 varvar ju över 3000 vid 120
fast jag tänkte ju som bmw 740 jag hade tidigare runt 2000 drog den under litern utan problem men så fort du liogger runt 3000 så drar den bra mkt mer
jag tänkte mer såhär när man ligger i 120 på motorvägen så använder man ju inte så mkt kraft ur motorn och om man då vxlar ner en 318 M43 så den kanske ligger på 2000rpm vid 120 så drar ju bilen lite vet dock inte hur lite men återstår att se.
men som sakt då blir den ju slö och det tar längre tid att accelerera och då drar den ju mkt bensin där.
därför tänkte jag att man kan över ladda den lite grann för som jag tror så om man turbokonverterar fast har kvar original sprut och lambda så kmr den ju inte dra mer än original när du inte laddar nått och då får du ju bilen att accelerara snabbt men dra lite bensin vid icke överladd vid 120
det är ju så många nya biltilverkare gör t ex 1,4L motorer med turbo och ca 120 hk
och en 318 varvar ju över 3000 vid 120
fast jag tänkte ju som bmw 740 jag hade tidigare runt 2000 drog den under litern utan problem men så fort du liogger runt 3000 så drar den bra mkt mer
jag tänkte mer såhär när man ligger i 120 på motorvägen så använder man ju inte så mkt kraft ur motorn och om man då vxlar ner en 318 M43 så den kanske ligger på 2000rpm vid 120 så drar ju bilen lite vet dock inte hur lite men återstår att se.
men som sakt då blir den ju slö och det tar längre tid att accelerera och då drar den ju mkt bensin där.
därför tänkte jag att man kan över ladda den lite grann för som jag tror så om man turbokonverterar fast har kvar original sprut och lambda så kmr den ju inte dra mer än original när du inte laddar nått och då får du ju bilen att accelerara snabbt men dra lite bensin vid icke överladd vid 120
det är ju så många nya biltilverkare gör t ex 1,4L motorer med turbo och ca 120 hk
och en 318 varvar ju över 3000 vid 120
fast jag tänkte ju som bmw 740 jag hade tidigare runt 2000 drog den under litern utan problem men så fort du liogger runt 3000 så drar den bra mkt mer
nä det är just de jag undrar för FekZen säger att har man kvar lambdan så strävar styrsystemet efter optimal förbränning och vid icke överladdning då borde ju inte motorn dra mer soppa om turbon är där eller inte
535power wrote:nä det är just de jag undrar för FekZen säger att har man kvar lambdan så strävar styrsystemet efter optimal förbränning och vid icke överladdning då borde ju inte motorn dra mer soppa om turbon är där eller inte
Så är det, men med alla modifikationer du gjort för att kunna överladda så tror jag iallafall att du kommer ha lite högre förbrukning. Brukar bli så, men om du bygger allt kanon och mappar det mycket noggrannt så tror jag absolut att man kan ha kvar samma förbrukning vid normal och lugn körning.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
ja precis de handlar ju inte om stora effekt ökningar här inte men en sak till jag undrar över och inte blir klok på de e det här med hög och låg ohms spridare ohm är ju motstond med vad betyder det i detta fallet med spridare
535power wrote:ja precis de handlar ju inte om stora effekt ökningar här inte men en sak till jag undrar över och inte blir klok på de e det här med hög och låg ohms spridare ohm är ju motstond med vad betyder det i detta fallet med spridare
Jo, det är precis så det är att vissa spridare har högre motstånd än andra och vissa lägre. Högohm ligger på runt 14-16 ohm och lågohm runt 2-5 ohm kan man säga. Du kan inte byta ut dem utan måste va rätt. Och om du ska byta ut tex hög mot lågohm så behöver du spridarmotstånd.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
535power wrote:då måste jag ta reda på om bilen har hög lr låg först men de finns ju säkert massor med info om sen hitta lämpliga spridare nya måste ju va bäst
Jo precis, går alltid att mäta också. Men äldre bmw har oftast högohm medan volvo har en del låghom.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
535power wrote:då måste jag ta reda på om bilen har hög lr låg först men de finns ju säkert massor med info om sen hitta lämpliga spridare nya måste ju va bäst
Jo precis, går alltid att mäta också. Men äldre bmw har oftast högohm medan volvo har en del låghom.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Många nyare bilar har ju bblambda ogrinal monterat, skulle det hjälpa om man bytte å kopplade in en sådan istället eller kan inte ett så gammalt sprut hantera det ens med ett om programerat chip?
Mvh Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24
Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar 335IM