Okay, BMW kan jag förstå, dom är lite i en egen kvalisort med körglädjen och det, har ju själv fastnat för BMW, men alla andra dussinmärken som folk köper har jag svårt att fatta!??
Kan du inte precisera lite vad som du tycker är "skit" då?
Jag har haft massa Saabbilar, 9000 mest, iallafall tycker jag 9000 grymt bra/prkatiskt och robust bil på många sätt. Därav är inte sagt att det är en racebil, många trimmar upp till 400+hk det är ju helt meningslöst enl min mening då det mest spinner och hackar sönder drivlinan även om motorerna pallar mycket mos med orginaldelar.
Sedan när man trimmar en Saab får man sånna satans vrid med dom små aggregaten så man knäcker vilken drivlina som helst nästan med lite studs och utan diffbroms.
Och de flesta Saabar som rullar har ju fått sig en omgång med andra chipp och uppställt ladd då de flesta har turbo och går sedan så många mil. Sen klagar många över dålig kvalite när det inte håller för typ dubbla effekten, lådan säger upp sig, blir glapp i styrlederna osv
Annars har de ju bra säkerhet, bra rostskydd, bra värmeanläggningar, hyfsat snåla för att vara en stor bil tex.
Sedan kan jag hålla med om att man gjort en och annan mindre miss, tex vevhusventen som var underdimensionerad på 9-5an.
Annars tycker jag dom är minst lika bra som de flesta andra bilar, fast som plus rätt pigga och lätta att få att gå rätt bra för en billig peng.
Sedan på plussidan tycker jag är inredningen, iallafall 9000, 9-5 och nya 93 man känner sig allmänt omhuldad i dom helt enkelt. Sedan är det inte samma körglödje som i en BMW (av sportigare modell) men som brukis är de ju klockrena praktiska bilar, och det är eg vad jag tycker Saab gör bra, man kan slänga in en massa grejer i bilen, köra rätt tunga släp.
Sen har alla bilar sina svaga punkter (även en BMW).
Och man kanske inte är coolast i stan om man rullar runt lokala korvmojen i en Saab men sånt skiter jag i numera

,
jag ser det på ett annat sätt, dom i en Volvo eller Saab har iallafall bidragit till jobben i Sverige om man köper Svenska produkter och inte något dussinmärke.
BMW är en annan historia däremot, det är något speciellt med just BMW.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.