M50 kylare. Passar några andra kylare som är bättre?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M50 kylare. Passar några andra kylare som är bättre?
Hej! som topic lyder. Medans jag ändå måste byte kylare eftersom den spruckit så kan jag passa på att fråga om det finns nån annan kylare som passar m50 modellerna ?
Is modellerna ?
M serien ?
osvosv.
bilen är en 525 turbo m50b25 utan ac och manuell .e34 kaross -91
Mvh richard
Is modellerna ?
M serien ?
osvosv.
bilen är en 525 turbo m50b25 utan ac och manuell .e34 kaross -91
Mvh richard
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Vi tog ett kyl som var avsett för SAAB 9000 2,3 turbo.
Inköptes på Biltema för 900 spänn.
In/utloppen stämmer fint på det, dock sitter avluftningen på andra sidan.
Men en snygg slang, snyggt monterat över kylet så blev det kanon.
Ett Volvo 240 expansionskärl blev grädden på moset då det satt som en smäck på samma plats som originalet.
Man får mecka lite för att dit kylet men det passar på bredden och utnyttjar ALL bredd.
Slit väck det där plastskräpet som sitter ivägen.
Kasta bort viskofläkten och montera dit en Biltema 14" elfläkt på kylet.
Kapa nedre kylslang så att du får 40-50mm space mellan stumparna.
Här monterar du en tempgivaradapter, oxå Biltema.
Ta tempvakten från Audi 100 och muttra dit.
Nu klurar du ut en lämplig kabeldragning mellan relä, fläkt och tempvakt.
Om man kan plåga livet ur en M42B18, mitt i sommarhettan med husvagn på kroken, utan att tempen ens vacklar så lär denna konstilation palla med era setups oxå.
Kör själv med liknande setup på min M20B25, dock med en Peugeot 605 18" fläkt och ett M535 kyl.
Inköptes på Biltema för 900 spänn.
In/utloppen stämmer fint på det, dock sitter avluftningen på andra sidan.
Men en snygg slang, snyggt monterat över kylet så blev det kanon.
Ett Volvo 240 expansionskärl blev grädden på moset då det satt som en smäck på samma plats som originalet.
Man får mecka lite för att dit kylet men det passar på bredden och utnyttjar ALL bredd.
Slit väck det där plastskräpet som sitter ivägen.
Kasta bort viskofläkten och montera dit en Biltema 14" elfläkt på kylet.
Kapa nedre kylslang så att du får 40-50mm space mellan stumparna.
Här monterar du en tempgivaradapter, oxå Biltema.
Ta tempvakten från Audi 100 och muttra dit.
Nu klurar du ut en lämplig kabeldragning mellan relä, fläkt och tempvakt.
Om man kan plåga livet ur en M42B18, mitt i sommarhettan med husvagn på kroken, utan att tempen ens vacklar så lär denna konstilation palla med era setups oxå.
Kör själv med liknande setup på min M20B25, dock med en Peugeot 605 18" fläkt och ett M535 kyl.
Grr!
0706-419608
0706-419608
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Loordan wrote:Tack som fan Franzen du låter som en riktig fixar kalle kanske du kan bygga en snöskoter av min trasiga kaffebryggare? haha. Skämt:D Kanske kör på v8 kylet. M5 kylare? Är det någon stor skillnad ?Mvh
Fördelen är ju att alla fästen och sånt finns att köpa. Så det ser orginalmonterat ut.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
om du nu vill ha större kylare släng på en E34 M50 kylare för bil med AC den är större neråt eller stora kylaren t ex från V8 lr M5 lr 535 tror de e samma till dem iaf M5 och 535 fast då får du montera separat expansionskärl men jag skulle köra på större M50 kylaren och en nya modellen Visco den är grym 35 grader och sthlm kö trafik med ac igång inga problem alls
Loordan wrote:Tack som fan Franzen du låter som en riktig fixar kalle kanske du kan bygga en snöskoter av min trasiga kaffebryggare? haha. Skämt:D Kanske kör på v8 kylet. M5 kylare? Är det någon stor skillnad ?Mvh
Haha!
FixarKalle ja... mjae, kanske inte riktigt.
Men när det tar emot på ena hållet så måste man försöka lösa saken på annat håll.
Vi ville ha nya grejor, kylning kände vi inte riktigt var något vi kunde lalla bort.
Nya grejor kostar skjortan och en bit av byxan om man skall ha originalprylar.
Jag tror att, ihopplockade, helt nya grejor till en väloljad E30 kostade runt 2000:-.
Sbuddz har bättre koll på den siffran.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Franzén wrote: Sbuddz har bättre koll på den siffran.
Om jag räknat rätt bland mina kvitton så hamnar kyl, lite slangar, tempgivare som startar elfläkten, fläkten i sig och alles zusammen på 1836kr.
helt ok pris, behöver aldrig mer fundera på om den kommer att klara att stå i kö när det är 30+ grader ute.
/J
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!!
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;